Nekromanti Önskelista, kanske är det någon som hör?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag tänkte kolla hur landet ligger i stugorna. En himla massa önskemål har kommit upp under åren, några har gått i uppfyllelse och några har glatt ignorerats ( :gremgrin: ), men nu tänkte jag kolla hur det ligger till, som sagt.

Här i den här tråden kan ni skriva era önskemål på funktioner och saker som har med webbplatsen att göra. Ni har kanske kommit på några nya saker eller glömt bort några gamla.
För att jag ska kunna organisera, värdera och skicka vidare önskemålen sedan när vi har någon som kan koda så vill jag att ni märker era förslag och önskemål efter följande skala.
Onödigt, men trevligt - För de saker som inte egentligen fyller någon funktion, men som skulle kunna vara trevligt för stämning, gemenskap och sådant tjafs.
Underlättar surfandet - För de saker som verkligen behövs för att göra surfandet på webbplatsen lättare.
Vore snyggt - För de grafiska bitarna som kan behövas ta hand om.
Övrigt - För de saker som jag mot förmodan har glömt. Använd den här kategorin sparsamt.

Så, nu är det fritt fram att önska, allt från nya forum till annat gos. En sak ber jag dock om... Diskutera inte så mycket i tråden, det blir så himlarns jobbigt att organisera listan om jag måste sålla ut allt dösnack om hur bra/dåligt det vore med något...

Tack på förhand!

Tyr

Hero
Hybridvisning

Hybridvisning [underlättar surfandet]
Jag hänvisar till det här inlägget för mer information.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Kategori: Övrigt (Alternativt "Underlättar Surfandet")
Funktion: Sökmotorn från Indierollspelen listar bara dem där, inte alla forum. Använder du Sök-funktionen på huvudsidan gäller även Indierollspelsforumen (vill jag minnas). Jag skulle se att ne sökning gäller över hela forumet - oavsett var man är (eller det forum man väljer i dropdown-menyn då...).

Kategori: Övrigt
Funktion: Skulle gärna se ett Indierollspelsforum på framsidan bland de andra sidorna så att det syns klart och tydligt. Om det blir för många forum kanske det kan ordnas som ett forum med underforum?

Nåja, det är de första tankar som slår mig.

Hjalle

Swashbuckler
Bifogat i PM!

Nästan alla gånger jag vill bifoga är det i Pm. Karaktärsbeskrivningar, äventyr som man vill att de andra i spelgruppen skall skriva ut (för att en självs skrivare suger hårt), spelledarpersonsbeskrivningar till assisterande spelledaren, material till hemsidor som man blitt tillfrågad om att bidra till... Med mera. En Bifogadfunktion vid Privata meddelanden. Alltså. :gremsmile:

-Hjalle, som inte orkar ta allt över MSN...

G

Guest

Guest
Re: Hybridvisning m.m.

Hybridvisning vore snyggt också inte bara surfnings förbättring.

Något annat som vore snyggt vore om skinnsen piffades upp lite, t.ex teman, jag tycker det är ohemult fult att det är en fyrkant runt radioknappar etc i många av dem, dessutom tycker jag att font ska gå att väljas separat från temat, så att man får lite mer kontroll och sist men inte minst, de vita sidorna borde ändras från tema till tema för vid mörka teman får man mycket ont i ögonen av dem.

Hellzon

Långsamma Vargen
[Onödigt men trevligt]

När man loggar in från Forumlistan (genom att skriva i de textrutor som finns där) landar man (iallafall jag) i sin (min) kontrollpanel trots att jag valt att jag skall skickas dit därifrån jag loggade in (val i kontrollpanelen). Skulle vara kul om man konsekvent landade där man kom ifrån (alltså forumlistan i detta fall).

Och så skulle det vara kul om de onödiga blankstegen i UBB-koden togs bort (den som man får fram genom att klicka på länkar på inläggssidan). Som det är nu får man med blanksteg både mellan och runt (dock inte alltid efter) taggarna.

Småsaker som sagt, men sånt jag stör mig på.

[Underlättar surfandet]

Ibland när jag öppnar trådar syns inga inlägg. Alltså, allt mellan "Sidor i denna tråd: X" högt upp och långt ner på sidan försvinner. Mugg i forumssystemet, kaffe i min dator (jag gillar ju inte ens kaffe!), vem vet, men nu är det rapporterat.

I samma veva kan nämnas att jag ibland får nån konstig formatbugg på sidan. Allt det gråa försvinner så sidan täcks av den marmorliknande bakgrund som syns som små ränder om sidan visas rätt. Dessutom visas texten som nån slags arial (visst är väl standardtexten Times New Roman?) i extra stor storlek. Kanske mugg i min dator även detta, inte vet jag. Omladdning av sidan löser problemet för övrigt.

Feliath

Swashbuckler
Ach, Mein Önsken

Absolut fucking vitalt
Det går fortfarande inte att välja Visa Alla Inlägg såvitt jag kan se; max är ett år, sedan får man söka. Detta irriterar njurarna ur mig oftare än allt annat på forumet tillsammans.

Onödigt men behagligt
De överflödiga blankstegen i automatgenererade UBB-taggar är rätt dryga ibland. No biggie, alltså, men prydlig polityr.

Sökgrejen som Sleepwalk sade (kolla min allitterering! :gremwink:), den med Indieforumen.

Grejen som gör att länken »Forumlista« leder till den man besökte senast av indiesidan och vanliga forumsidan borde också fixas, tycker jag. Fast det kanske är ment att vara en feature?

Jag vill ha PBF-forum.

/Caspar von Feliath, oberluftzeppelinerkapitän :zeppelinare:

Rickard

Urverk speldesign
Måste jag söka reda på gamla trådar och hitta det jag klagat på eller har ni tagit hand om det?

<big>Underlättar smurfandet</big>
Nåja, det jag mest brukar klaga på att är att det inte finns hoppande inlägg.. Det borde finnas ett sätt att ordna inläggen efter när sista inlägget skrev i tråden.. Exempelvis borde man kunna ändra det i rullistan "Förvald sorteringsordning" som finns i Ändra visningsinställningar i Kontrollpanelen..

<big>Underlättar surfandet</big>
Kunna addera favoritforum direkt från Kontrollpanelen.. Har fått en fråga om hur man gör och jag trodde givetvis att man gjorde det från Kontrollpanelen och inte från forumet..

Kunna söka mellan olika datum.. Kunna söka bland flera användare samtidigt.. Kunna använda wild cards ( * ).. Kunna söka med logiska operationer också (AND, OR, NOT).. Särskilt "NOT" är något jag eftersöker.. Kunna utesluta användare i sökningen.. Kunna välja (check-lista) vilka forum man vill söka på.. Rätt mycket funktioner, men jag är nog också en av de personer som söker mest på forumet så jag vet vad jag saknar.. :gremsmile:

Är det för mycket begärt att ha kortkommandon för att besöka forum? :gremgrin: Äh, nåja..

<big>Övrigt</big>
Utöka fil-typerna för uppladdning lite.. Ha med rar, arj och diverse andra komprimeringstjofräser.. Ha med lite varianter, typ jpg, jpeg, html, htm..

Filer igen, eller snarare filstorlek.. Jag ser hellre att det är 0,5 Mb än 5 000 000 bytes som det begränsas till..

/Han som försökte komma på de nya sakerna som han irriterat sig över

Troberg

Sinister eater
Underlättar surfandet

En sak jag saknar på nästan alla webforum är en funktion som nästan alla gamla hederliga BBS-er hade. Det jag pratar om är att man har en inställning som visar trådar med nya inlägg sedan senaste läsningen av forumet. Såvitt jag kan se så kan det inte vara en stor grej, inläggen har en tidsstämpel och systemet håller uppenbarligen reda på när man senast läste forumet. Att visa "trådar med nya inlägg dex X senaste dagarna" funkar, men känns ändå lite som ett fattigmanssubstitut.

Snow

Swashbuckler
de håller ju redan reda på lästa och olästa trådar... varför inte bara sortera trådarna efter denna info?

Jaggernaut

Hero
Re: Önskelista, kanske är det någon som hör? [ANT]

Onödigt men trevligt (eller kanske smurfunderlättning, nä övrigt passar kanske bättre): Jag skulle vilja kunna söka på bara trådstarter. Kom inte och säg att det redan går, eller jo men då får ni berätta hur också.

Insignia

Swashbuckler
Fast...

"Det går fortfarande inte att välja Visa Alla Inlägg såvitt jag kan se; max är ett år, sedan får man söka."

... man kan ju välja "visa alla" när man är inne i ett forum, även om man inte kan ha det som standard.

Johan K

Gammal & dryg
Onödigt, men trevligt

* Det vore att ni kunde införa de där röda nuffrorna på forumframsidan igen.. Skulle underlätta lite att kolal när det kommit nya inlägg.
Dock vet jag att det är tungt för servern, men önska kan man ju alltid göra... :gremgrin:

* Att indie-forumena kom fram på framsidan, tror att det skulle bli mer aktivitet då.

/ Johan K, som för övrig gillar läget här.. :gremlaugh:

Sodivra

Champion
Kanske vill du bara ha kosmetiska/funktionella förslag, kanske är du redan inställd på det jag tänker skriva.. I vilket fall:

Övrigt
FAQ:en - Lägg med en länk till FAQ:en när man registrerar sig. Antingen i välkomst-PM:et, eller i en hypotetisk välkomst-skärm.. Och lägg in något sådant här! Det skulle vara det bästa evor på forumet.

Omröstningarnas återkomst - Den förra redaktionen var såååå mycket bättre på att lägga upp omröstningar på framsidan. :gremgrin:

Hjalle

Swashbuckler
Onödigt, men trevligt: Om man har så att man automatiskt inloggad, och därefter klickar på Din kontrollpanel när man just gått in på huvudsidan så loggas man ut och förs till Logga in-sidan. Det vore... ja, bekvämt, om man inloggad kom till sin Kontrollpanel vid detta tilltag.

Underlättar surfandet: När man visar Forumlistan så tycker jag att länken till det senaste inlägget borde vara till det senaste olästa inlägget - sålunda är det oranga kuvertet alltid öppet, vilket fyller en med en behaglig känsla av att 'ja, det finns mer intressanta nyheter!', såvida man inte råkar ha läst vartenda inlägg på hela forumet...

Ja, jag kommer säkert på mer. Någon gång.

-Hjalle, bekvämlig.

Anders Åstrand

Swordsman
Onödigt, men trevligt

Det vore nice med ett betygssystem för trådar, men inte stjärnsystemet som används nu. Typ ett system där man bara kan rösta + eller - på en tråd, och sen i trådlistningen visas hur stor andel av de lagda rösterna som varit +. Man skulle också kunna ha en tröskel för hur många röster som behöver läggas innan det visas i trådlistan.

//Anders, som vill minnas att det vart snack om ett sådant röstningssystem tidigare. :gremsmile:

seinet

Swashbuckler
Re: Onödigt, men kul

Bra förslag, det gillar jag, kanske en liten mätare också, en grafisk variant av nedanstående ASCII-illustration, där "+" lämligen ersätts med en färg och "-" med en annan färg (kanske grönt respektive rött). Längden kan ju vara något i stil med den blåa status-markören som visas vid ens profil.
<pre>|+++++++---|</pre>

/Seinet Wintermute - Har precis uppdaterat sin hemsida

Sodivra

Champion
Re: Onödigt, men trevligt

Som det är nu röstar ingen. Jag tror inte ett nytt betygssystem skulle innebära att man började med det, och därmed skulle det vara onödigt. Om vi ändå bytte system så borde det väl då vara ett utan en tröskel - Så att man kan påverka direkt / provocera andra att påverka med ett betyg de inte håller med om.

Jag gillar det bättre än det nuvarande systemet, dock.

Anders Åstrand

Swordsman

Tja, anledningen till att ingen röstar är att röstgrejen är gömd längst ner på sidan och ser inte ut som "här röstar man". När jag implementerade ett sånt röstningssystem jag beskrev på testforumet (1-1,5 år sen) använde jag mig av en grön peka upp-tumme, och en röd peka ned-tumme som visades högst upp i visningen och var hur tydliga som helst, och som man bara behövde klicka på den man tyckte så var röstningen klar. Tror det skulle göra att folk röstade mer än en liten osynlig dropböx längst ner. Jag vet inte riktigt varför systemet jag fixade aldrig fördes över till liveforumet, den officiella anledningen var att ingen kunde rita några fina tummar. :gremsmile:

Rickard

Urverk speldesign

"Som det är nu röstar ingen. Jag tror inte ett nytt betygssystem skulle innebära att man började med det, och därmed skulle det vara onödigt."
Skulle folk tänka sådär så skulle ingen vara innovativ längre.. Jag tycker idén är riktigt bra.. Själv har jag inte velat ge trådar betyg eftersom de kan ändras från en bra trådstart till något helt uruselt.. Om det däremot tvärtom, dålig trådstart --> bra innehåll så har jag ändå inte orkat rösta.. För att en tråd har bra innehåll kan man ändå bara avgöra i slutet och då har man redan rört sig vidare till de andra aktiva trådarna..

Det är dessutom lättare att klicka på antingen tumme upp eller tumme ner än att välja betyg från en rullista.. Bra vore också om man inte behövde ladda om sidan för att registrera betyget.. Jag tar hellre en pop-up-ruta som säger "Din röst har blivit assimilerad"... eller något... typ..

/Han som dock skulle vilja behålla luktsinnet och synen