Nekromanti Önskemål för recension

Nässe

Myrmidon
Sen jag började skriva rollspel lite mer omfattande har jag börjat tycka det är näst intill olidligt att läsa andras (och egna) rollspel - vilket är något av en sorg. Men så kom jag på att när jag recenserade spel på podcons blogg under Nils tycker, så var det riktigt roligt att läsa spelen. Det berodde nog dels på att jag läste dem noga från pärm till pärm, och dels att jag valde att se på spelen positivt och leta efter styrkor.

Så nu tänker jag att det kan vara dags för ett par recensioner igen. Har du något spel du vill att jag tittar på? Jag föredrar korta spel, men funderar också på något lite större som TOR. Blades in the dark läste jag för någon vecka sen och det var så tråkigt att jag dog, så det vill jag inte recensera. Kändes som om någon försöker göra en variant av Burning Wheel, femton år för sent.

ceruleanfive

Bläckfisk
Ser man på! Jag som älskar Blades. Hade varit intressant att läsa en sågande recension om du hade orkat med det någon gång. :)

kloptok

Pensionerad astrolog
Ten Candles. Har undgått mig men verkade lite ballt vid en första anblick.

Lovecraftesque. Har läst och gillade det men vore kul att höra någon annans syn på det.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Jag har en liten lista med spel som jag funderar på att köpa så dem får du gärna ge lite tankar kring:
In a Wicked Age, InSpectres, Follow, Bliss Stage, Spione, Zombie Cinema, Itras by, Smoke & Glass, The Imposters, KARMA: A Roleplaying Game About Consequences, Tall Pines, A Surreal Murder Mystery Game, To Serve Her Wintry Hunger, Fear's Sharp Little Needles, The Quick, Puncture Wounds, It´s Complicated, King for a Day, Rad-Hack, Maze Rats och Into The Odd...

Nässe

Myrmidon
Wow, många bra tips, tack! :)

Ten candles har vi pratat om att köra, verkar fett. En sågning av Blades är nog ingen bra idé... :)

Nässe

Myrmidon
Henke;n295672 said:
Jag har en liten lista med spel som jag funderar på att köpa så dem får du gärna ge lite tankar kring:
In a Wicked Age, InSpectres, Follow, Bliss Stage, Spione, Zombie Cinema, Itras by, Smoke & Glass, The Imposters, KARMA: A Roleplaying Game About Consequences, Tall Pines, A Surreal Murder Mystery Game, To Serve Her Wintry Hunger, Fear's Sharp Little Needles, The Quick, Puncture Wounds, It´s Complicated, King for a Day, Rad-Hack, Maze Rats och Into The Odd...
It's complucated är jag sjukt sugen på, men verkar svårt att köpa, hittar inte ens pdf. In a Wicked age är jag skitsugen på att läsa! Bra tips!

Nässe

Myrmidon
Tant Ragnar;n295685 said:
Rov&ruiner!
Jag har själv varit med och skrivit ett litet hörn, så det funkar inte – tänk om jag totalsågar det... Men Ravens Purge skulle jag däremot gärna sätta tänderna i! Sjukt sugen på att se vad Mr Granström knåpat ihop.

Nässe

Myrmidon
ceruleanfive;n295663 said:
Ser man på! Jag som älskar Blades. Hade varit intressant att läsa en sågande recension om du hade orkat med det någon gång. :)
Jag gillar inte filmer som Oceans 11, och jag gillar inte heists i rollspel, så jag är nog i grunden fel målgrupp. Men jag stör mig också på alla smarta minisystem som tar fokus från köttet och blodet i rollspel, relationer, interaktioner och stämning.

Världen känns grå och trist, ett fall av over the top. Och vad gör att jag ska bry mig om min rollperson?

Henke

Nässe;n295683 said:
It's complucated är jag sjukt sugen på, men verkar svårt att köpa, hittar inte ens pdf. In a Wicked age är jag skitsugen på att läsa! Bra tips!
Lulu säljer pdf. Det är där jag planerade mitt köp iaf. Ligger dock på $13 så tänkte avvakta och se om "black friday" kan ge lite bättre deal...

Henke

Nässe;n295687 said:
Jag har själv varit med och skrivit ett litet hörn, så det funkar inte – tänk om jag totalsågar det... Men Ravens Purge skulle jag däremot gärna sätta tänderna i! Sjukt sugen på att se vad Mr Granström knåpat ihop.
Jag har kommit ett tiotal sidor (innan jag blev avbruten) och än så länge ser det mycket lovande ut. :) Jag behöver sänka mina förväntningar efter att ha läst Konfluxsviten annars blir jag nästan besviken oavsett hur bra den är...

Henke

Nässe;n295688 said:
Jag gillar inte filmer som Oceans 11, och jag gillar inte heists i rollspel, så jag är nog i grunden fel målgrupp. Men jag stör mig också på alla smarta minisystem som tar fokus från köttet och blodet i rollspel, relationer, interaktioner och stämning.

Världen känns grå och trist, ett fall av over the top. Och vad gör att jag ska bry mig om min rollperson?
Det här har jag varit riktigt sugen på att läsa, men nu vet jag inte riktigt längre :)

Nässe

Myrmidon
Henke;n295689 said:
Lulu säljer pdf. Det är där jag planerade mitt köp iaf. Ligger dock på $13 så tänkte avvakta och se om "black friday" kan ge lite bättre deal...
Jag är bara en sån sucker för fysiska ex. Vägrar läsa på skärm, och skriva ut känns... sladdrigt...

Nässe

Myrmidon
Henke;n295693 said:
Det här har jag varit riktigt sugen på att läsa, men nu vet jag inte riktigt längre :)
Smaken är ju som baken, och jag verkar vara i minoritet när det gäller den här åsikten :)

Nässe

Myrmidon
pappa;n295701 said:
Vore kul att höra vad du tycker om Unseen Vaults of the Optic Experiment[/URL], som du ju själv spelat (och står omskriven i, på sätt och vis) :)
Jag gillade det väldigt mycket! Och grymt spelledande :)

ceruleanfive

Bläckfisk
Nässe;n295688 said:

Mycket bra poänger! Jag gillar som sagt Blades och har spelat det en del, men jag håller med.

Bifur

Veteran
Jag gillade dina "Nils läser"-poster, kul om du plockar upp det igen.

Rent populistiskt ser jag gärna TOR eller Warhammer 4 recenseras. Men det kommer ju inte vara några problem att ta del av åsikter om dem, så för att fylla mer av en nisch:
Svenska äventyr. De är ofta underrecenserade (många köper dem ändå själv) och därför är deras styrkor och svagheter ibland otillräckligt belysta (alltså i närtid, inte 10 år senare). Och sen tillhör ju jag dem som tycker att ett spels äventyr ofta är viktigare än dess regler.
- Korpens klagan
- Emissarien som försvann
- År noll-kampanjerna
- Törnetronens delar
- Ett statligt ärende i norr
o.s.v. bara att ösa på ????.