entomophobiac
Low Prep High Play
Jag fascineras väldigt mycket av hur många olika sätt vår hobby verkar utövas på och hur starka åsikter vi ofta har om utövandet.
Jag gillar själv när äventyrs- och kampanjmaterial är öppet och lämnar mycket till SLs tolkningar och improvisation. Därför skriver jag mina egna scenarier som toolsets för en situation snarare än som en berättelse. Det *kan* läsas på det sättet, men det är inte så jag ser det längre. Jag vill att det ska vara kort, koncist, och gärna användbart bortom den enskilda spelsessionen.
I det förgångna så skrevs äventyr ofta på ett linjärt sätt. Du går in i borgen. Där finns X, Y och Z. Z har 1D6 guld i sin ficka. Scen för scen drogs rollpersonerna med genom äventyret nästan som om det vore ett soloäventyr. Ibland inklusive siffror att bläddra fram till och textblock med text i kursiv stil som skulle läsas högt inantill för spelarna (och alltid kändes som misslyckanden på svengelska). Men en sak som den typen av äventyr var extremt bra på var att hålla informationen kort. En enkel D&D stat line ger dig massor med information som spelledare och ett par summerande meningar om situationen eller rummet eller vad det än må vara fyller i luckorna.
Äventyr av idag verkar snarare leka att de är romaner. Bakgrundsinformation och brödtext som aldrig kommer att komma spelarna till nytta, men som kan ge mer "kött på benen" åt en vetgirig SL som känner sig obekväm med improvisation.
Förutom då OSR-världen, där toolkits verkar vara det nya svarta och försöker kombinera det bästa av båda världar. Rentav i form av mer eller mindre knäppa generatorer eller rentav flowcharts i layouten.
Så, vad för något är ni ute efter därute? Vad skulle ni rangordna som era egna "topp tre" måsten för en kampanj- eller äventyrsmodul?
Jag gillar själv när äventyrs- och kampanjmaterial är öppet och lämnar mycket till SLs tolkningar och improvisation. Därför skriver jag mina egna scenarier som toolsets för en situation snarare än som en berättelse. Det *kan* läsas på det sättet, men det är inte så jag ser det längre. Jag vill att det ska vara kort, koncist, och gärna användbart bortom den enskilda spelsessionen.
I det förgångna så skrevs äventyr ofta på ett linjärt sätt. Du går in i borgen. Där finns X, Y och Z. Z har 1D6 guld i sin ficka. Scen för scen drogs rollpersonerna med genom äventyret nästan som om det vore ett soloäventyr. Ibland inklusive siffror att bläddra fram till och textblock med text i kursiv stil som skulle läsas högt inantill för spelarna (och alltid kändes som misslyckanden på svengelska). Men en sak som den typen av äventyr var extremt bra på var att hålla informationen kort. En enkel D&D stat line ger dig massor med information som spelledare och ett par summerande meningar om situationen eller rummet eller vad det än må vara fyller i luckorna.
Äventyr av idag verkar snarare leka att de är romaner. Bakgrundsinformation och brödtext som aldrig kommer att komma spelarna till nytta, men som kan ge mer "kött på benen" åt en vetgirig SL som känner sig obekväm med improvisation.
Förutom då OSR-världen, där toolkits verkar vara det nya svarta och försöker kombinera det bästa av båda världar. Rentav i form av mer eller mindre knäppa generatorer eller rentav flowcharts i layouten.
Så, vad för något är ni ute efter därute? Vad skulle ni rangordna som era egna "topp tre" måsten för en kampanj- eller äventyrsmodul?