Nekromanti Öppna färdighetslistor och stackningar

MrG

Swashbuckler
När man diskuterar öppna färdigheter (när spelarna sjävl fritt får formulera karaktärernas färdigheter) brukar det oftast användas som motargument att det blir svårbalanserat och problem med breda färdigheter kontra smala. I helgen insåg jag att mina spelare hade en lösning som vi använde, även om vi inte formulerat den.

Grundprincipen är att man får kombinera ihop poäng från flera färdigheter om de kan appliceras på handlingen, men ingen verkade göra det om en färdighet var en smalare asspekt av en annan. Vilket gav smala färdigheter fördelen att de var enklare att kombinera (stacka som vi kallar det), medan breda går att använda ofta men sällan går att stacka.

Funkar fint som lösning, men gäller så klart att systemet är sånt att stackade värdena blir vettiga.

-Gunnar (som mellan spel och scenarioskrivande haft väldigt lite tid till övers för rollspel och rollspelsteori på sistonet, så små tankar kommer plötsligt i klump)

Genesis

Ni dés ni maître
Låter jättevettigt, ju! Måste prova det någon gång. Man måste dock köra med ett system med stegrande kostnader, annars köper man ju bara få jätteallmänna färdigheter med jättehöga värden ("Jag har 50 i Göra saker").

MrG

Swashbuckler
Vi kör med två fasta nivåer som man kan ha värdemässigt, vilket fungerat mycket bättre än egensatta värden.

-Gunnar