Nekromanti Örlogsfartyg och sjöslag (igen)

Shaggy

Swordsman
Ja, jag vet: Kopparhavets kapare. (Om någon vill sälja den till mig får ni gärna höra av er.)

För oss som inte har lyckats få tag på den:

Jag är inte ute så mycket efter regler som förslag på miljöer. Vilka skeppstyper och vapen är lämpliga att använda? Var placerar man sig historiskt? Triremer eller vikingaskepp med bågskytte, rammar och bordning? Kanoner är väl ett lite för nytt påfund men annars känns galärer rätt passande för fantasymiljö. Jag antar att katapulter historiskt aldrig har använts monterade på skepp? I en fantasyvärld skulle man kanske kunna tänka sig det i alla fall.

Vad använder Kopparhavets kapare? Vad användes egentligen för beväpning på skeppen i t ex "Eld över vattnet" (Ensamma vargen)? Vilka skeppstyper? Vad brukar användas i fantasylitteratur? Vad använder andra rollspel?

G

Guest

Guest
Jag karnse skulle kunna tänka mig att sälja ett ex av koppar havets kapare till dig, jag har ett gamalt slitet ex kvar hema, och efter som det e så slitet skulle jag kunna tänka mig och sälja det billigt till dig, dock mot en gen tjänst. Några sidor ur mitt ex av Nidlänska reningen del III har fallit i från, om du skulle kunna kopiera dessa till mig eller, att du kommer förbi mitt jobb, där jag kan kopiera upp dem själv (det senare förutsäter att du bor i stokholm iof).
Hur som hälst kan du maila mig på <pre>Doeden78@hotmail.com</pre>

, det är så sällan jag är inlägad här ....

Sebastian

von Schnigel

Veteran
bankeryd en liten håla strax norr om jönköping
det kanseke är lite sent men...

I min spellgrup har spelarna själva köpt och utrustat ett skepp det hade både ramm (eller ram vet inte hur det stavas) och ballista senare skafade dom en kattapult (en liten sak som fungerade genom att man drar i repändar fästa vid en kastarm som har en slunga i änden kan inte minas vad dom heter) som sköt iväg krukor med olja och glådande kol angående själva skeppet var det nog ett hopplock som vi själva kallade jagare (det var ett relativi litet segelskepp med hjälp-åror) vilket äntagligen är helt fel men ingen av oss är seglare så....