Nekromanti Örter / Droger / Gifter

Feuflux

omjonasson.se
Alla känner väl till de tre färdigheterna örtkunskap, drogkunskap och giftkunskap (nu pratar jag DoD4 som vanligt). Har lite undringar dock. Två stycken faktiskt...

[color:448800]1: </font color=448800> När man ska köpa örter kostar dessa sin vanlighet upphöjt till 3, dvs kostar en ört med vanlighet 2, 2*2*2 = 8 sm. En ört med vanlighet 1 är alltså typ gratis och en med vanlighet 9 måste man betala högvis med mynt för. Har inget problem med de höga kostnaderna, men de låga känns konstigt. Man skulle alltså t.ex. kunna köpa 1000 "Cepirbuske" (helar 1 KP på 1 minut) för 1000 sm och sedan inte behöva oroa sig för skador mer....
Temporärlöste detta problem med att det helt enkelt inte fanns så mycket att köpa. Hur gör ni andra med det här?

[color:448800]2: </font color=448800>Lönnmördaren i gänget klagar på brist på roliga gifter att ha på sin dolk, dvs "intages genom sår"-gifter. Grundböckerna är lite snåla med örter och sånt så jag undrar om någon vet nån kul länk?

Adsinistratus

Veteran
"Man skulle alltså t.ex. kunna köpa 1000 "Cepirbuske" (helar 1 KP på 1 minut) för 1000 sm och sedan inte behöva oroa sig för skador mer...."

Det händer väldigt ofta väldigt otrevliga saker om man överdoserar droger, speciellt i en fantasyvärld där sl är enväldig...

Dethär har, om jag kommer ihåg rätt, diskuterats här på forumet för ett par månader - ett halvår sen... Det blev en lång tråd /images/icons/wink.gif...

Men det som kom fram så var t.ex. just det med överdosering. Sen är det ju så att det inte går att få tag på cepir hur mycket som helst. Sen kan du förstås tänka det så att Cepiren kan bli gammal och inte lagras. Den kan endast förvaras i tillagad form, och en flaska med en dos tar relativt mycket plats.

I vår grupp har vi förutom överdosering också gjort cepirbuske till vanlighet 2. (då är naturligtvis draklövsek...eller om det nu var älghornsen som var vanl. 2 bättre, men detta växer inte liak utbrett).

Hmm, angående gifter som intages genom sår, så vet jag ingen länk, men jag har ofta funderat på detta, så ifall du får tag på något lämpligt så kan du ju slänga upp en tråd på forumet eller maila mej.
Hmm, fast nu när jag tänker efter kanske det finns något på Nimins DoD-sida... tyvärr minns jag inte adressen dit.

Amphysvena

Veteran
Det kanske är så att örthandlaren inte har 1000 doser Cepirbuske(eller vad det hette). Pris brukar väl vara beroende av tillgång och efterfrågan. Om alla vill köpa 1000 doser och han själv enbart har 100 så kan man ju tänka sig att priset höjs avsevärt. Men allt detta tycker jag är fullkomligt logiskt och jag undrar varför jag behöver påpeka det.

Tyr

Hero
Jag brukar begränsa mängden örter till så mycket som jag tycker att örthandlaren borde ha, vilket oftast inte är i närheten av 1000 doser. Men om rollpersonerna skulle lyckas samla ihop till 1000 doser Cepirbuske så ser jag inget problem i det. De är ju fortfarande tvugna att bereda örten, så lite får de jobba för att bli helade iaf.

Feuflux

omjonasson.se
Hmm, fast nu när jag tänker efter kanske det finns något på Nimins DoD-sida... tyvärr minns jag inte adressen dit.

http://hem.passagen.se/nimin/index5.html
Men jag har adressen.../images/icons/smile.gif.... hade alldeles glömt bort sidan.... fanns ju lite att välja mellan där. /images/icons/smile.gif

Rickard

Urverk speldesign
Jag har inte så många länkar.. Vid närmare eftertanke har jag inga.. Men jag tänkte hjälpa lite genom att föreslå saker som man kan ha med som insperation när man skapar gifter..

Få se nu.. Om man delar in det hela i punkter.. Hmmm.. Brukar få göra det själv när någon vill vara giftmakare och jag vill ge lite förslag på droger/gifter/örter (skriver bara "dgö" hädanefter)..

× Form.
× Intagningssätt.
× Effekt.
× Biverkningar.
(× Verkningstid)

Form - Hur kan dgö:n se ut?
Växt: Malen, torkad, växtsaft, bränd, rå, bark, mossa, gräs, blomma, nektar, blad, o.s.v.
Mineral.
Gas.
Djurdel: Ormgift, paddgift, klo, päls, urin, innandöme, et c.
Blandad kompott.
Flytande: Oljor, vätskor.

Intagning - Hur får man skiten i sig?
Skärsår.
Sniffa.
Förtäras.
Gnidas in.
Andas in.
Suga.

Effekt - Varför ska man få't i sig?
Skadande.
Dödande.
Läkande.
Lugnande.
Bedövande.
Mättande.
Värmande.
Nedsättande.
Uppiggande.
Motgift.
m.m.

Bieffekter - Roligaste punkten.
Finns precis lika många som effekter.. Detta är det svåraste att komma på (om dgö:n måste ha en bieffekt)..

(Verkningstid)
Här tycker jag man kan höfta.. I min mening är det inte så jätteintressant.. EDD hade rätt många dgö:er som hade hur lång tid det tog innan det började verka.. Något man aldrig orkade komma ihåg eller slå upp..

Någon mer som har förslag till punkterna? Skulle vara tacksam, eftersom då kan jag skriva ut det hela så att jag inte behöver skriva om punkterna gång på gång..
Ser själv att jag haft lite dålig fantasi i punkterna.. /images/icons/crazy.gif

/[color:448800]Han</font color=448800> som tror Rustningskammaren (kan inte adressen, tyvärr) ska ha Hasses senaste drog- & örtsamling. Fast den har väl Feuflux redan?

Hasse

Hero
Finns på följande ställen

"Han som tror Rustningskammaren (kan inte adressen, tyvärr) ska ha Hasses senaste drog- & örtsamling. Fast den har väl Feuflux redan?"

Den finns på följande ställen:

http://www.hobbyspel.com/kammaren/

http://www.sverok.se/bank/

http://www.spelaroll.net/svultnasvinet/

Samlingen är snart ett år gammal (tiden går /images/icons/doh.gif) och främst skriven till DoD6 fast det bör inte vara så svårt att konventera den till övriga versioner, det är bara att minska de effekter man tycker är för kraftiga.

Å andra sidan är den helt gratis (förutom ev. telefonkostnad för nedladdnigen) och den kan kanske ge uppslag/idéer till egna gifter/droger/örter.

Wolfmaster

Warrior
Det som jag tycker verkar rimligt vad gäller de 1000 doserna, är som många andra sagt, att han inte har så mycket /images/icons/smile.gif En sakt till man kan kolla på är i vilket klimat som örterna växer, ochsedan begränsa dem ännu mer med tanke på vilket klimat det är där RP'na befinner sig......
Överdosering kan man hitta på en massa skoj med /images/icons/devil.gif

Feuflux

omjonasson.se
/Han som tror Rustningskammaren (kan inte adressen, tyvärr) ska ha Hasses senaste drog- & örtsamling. Fast den har väl Feuflux redan?

Nej, så insatt var jag inte. Men nu har jag den. /images/icons/smile.gif Ska bara läsa igenom alltihopa nu också, ser mycket lovande ut.

Feuflux

omjonasson.se
Örter / Droger / Gifter del 2

Så här skrev jag i mitt inlägg angående att kunna köpa 1000 doser:
"Temporärlöste detta problem med att det helt enkelt inte fanns så mycket att köpa. Hur gör ni andra med det här?"

Sedan svarar många av er att jag kan lösa problemet med att det inte finns så mycket att köpa.... jaja, tack ändå./images/icons/smile.gif Antar att jag formulerade mig lite dumt, finns inga vettiga svar på en ovettig fråga.... /images/icons/smile.gif

Överdosering är dock roligare... får klura lite på sådana. Del två i mitt inlägg kan ju bli att tala om roliga bieffekter...

Jag är lite dålig på att få in letande efter örter på ett bra sätt i äventyret. Om lönnmördaren säger "jag vill leta örter", vad säger man då?
SL: vad vill du leta efter?
Spelaren (sitter och läser igenom hela örtlistan i regelböckerna): Hmm...
Övriga spelare börjar diskutera dataspel eller någon annat konstruktivt.
SL (efter ett tag): Nå?
Spelaren: ....
osv... blir inget flyt alls.

Lyfus Trandstaa

Veteran
Våran grupp......DoD6 spelar vi men ändå ...... vi andvänder ett örter och växter sak so finns att hämta på sverok.se tror jag el på rustningskammare.se typ ........

ha't så kul........

Hasse

Hero
Re: Örter / Droger / Gifter del 2

"Jag är lite dålig på att få in letande efter örter på ett bra sätt i äventyret. Om lönnmördaren säger "jag vill leta örter", vad säger man då?"

Mitt förslag kräver iofs lite förarbete men alla fall.

Först, betrakta örterna lite som om de vore trollformler. Även om spelaren känner till alla örter så kanske inte RPn det. Ett alternativ är att du i förväg ger spelaren en lista med information om de örter som RPn förväntas känna till utifrån hans FV i färdigheten/erna.

Sedan så som en förberedelse inför ett spelmöte, fundera igenom vilka örter som kan växa i det området äventyret kommer utspela sig i. Bestäm även hur lätt/svårt de olika örterna skall vara att hitta. Letar spelaren sedan efter en specifik ört som inte finns där han letar så hittar han givetvis den inte. Växer där däremot andra örter så kan du säga att han hittar andra örter. Några av dem är kanske är nya som han inte kan och genom ett botanikslag med lämplig svårighet så lär han sig dem. Vissa nya örter kanske han måste ha tillgång till Bibliotek eller någon botaniker för att lära sig. På så sätt får man in på ett "naturligt" sätt för den örtintresserade RPn att lära sig nya örter.

Så när spelaren säger att han vill leta örter så frågar du vilken/vilka och då tittar han i sin örtsamling(formelsamling) på vilka han känner till och säger vilken/vilka han letar efter, alternativt kan han ju självklart säga att han letar efter nya örter som han inte kan.
Du kollar då vilka örter som växer där han letar, slår ett eller flera färdighetsslag och talar om vad RPn hittade eller inte hittade. Det kan vara bra att du då i förväg även bestämt hur mycket det växer där han letar, typ örter för sammanlagt 3 doser, inte 10000./images/icons/wink.gif

Feuflux

omjonasson.se

Mitt förslag kräver iofs lite förarbete men alla fall.

Jupp, lite förarbete behövs (och jag är fruktansvärt lat! /images/icons/smile.gif) men jag måste säga att du ger proffsiga råd. Ska göra ett allvarligt försök med det där när jag kommer tillbaka från min påskresa till föräldrarna.

Hasse

Hero

"Jupp, lite förarbete behövs (och jag är fruktansvärt lat!/images/icons/smile.gif)"

hehe, du är inte ensam så att säga, är inte själv så intresserad av att göra mer arbete än nödvändigt inför ett spelmöte. Fast det brukar sluta med att jag gör en massa saker som inte ens används sedan./images/icons/crazy.gif

"men jag måste säga att du ger proffsiga råd"

Tackar! alltid roligt med uppskattning./images/icons/smile.gif

Ha en trevlig påsk och välkommen åter den 12 april.

Rickard

Urverk speldesign

Själv brukar jag betrakta dgö:na (måste ju hålla på min förk. /images/icons/smile.gif) som nya trollformler som ska skapas. Jag frågar spelaren vad denne vill att det han letar efter ska göra. Sedan slår jag ett färdighetsslag om RP:n vet om detta och hittar sedan på dgö:n (namn, specifik effekt) och ev. var den kan hittas.. Givetvis gör jag detta i samråd med spelaren.

/[color:448800]Han</font color=448800> som kommer ihåg när han spelade Stjärnornas Krig, var inne i en affär och förväntade sig att SL skulle säga vad det fanns för tekniska prylar där. SL frågade istället efter vad som söktes och fick [color:448800]han</font color=448800> helt ställd (eftersom han inte var letade efter något speciellt)