Nekromanti Ötzi, stenåldersfantasy...?

jens

Veteran
Så här ligger det till: Jag har en väldigt fin spelargrupp men saknar lite backupen som behövs när man ska göra ett system som ska spelas. Vi har spelat tusentals olika spel som är hemmagjorda, problemet är att det ofta är jag som sitter och filar på dom vilket gör dom rätt snarlika varandra (kolla på www.systematisering.blogspot.com där jag och i viss mån två andra lagt upp spelidéer)...

Jag har sen jag läste artiklarna om Ötzi, stenåldersnubben so hittades i Österrike velat göra nån form av rollspel med stenålders... inte fantasy men med antagandet att stenåldern hade en massa monster som nu är försvunna (lite som Ars Magicas grej men med större tidsrymd mellan den magiska dåtiden och den trista nutiden)

Problemet är att jag helt enkelt behöver komma på ett nytt sorts system, nåt som inte liknar det jag redan skrivit - och därför vill jag inte själv och ensam sitta och skriva det (det blir som ni som sitter i samma sitts rätt ensamt även om spelarna säger att dom gillar det å tänker man hela tiden "faen om dom bara var lite mer engagerade i själva skapandet hade det vart enklare att komma på nåt nytt")

Så jag letar balla idéer - vinklar och tankar - ni vet...

Här är en del av artiklarna kring ämnet jag hittade...

http://en.wikipedia.org/wiki/%C3%96tzi_the_Iceman

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=734660

http://en.wikipedia.org/wiki/Stoneage#Rituals_and_beliefs

http://en.wikipedia.org/wiki/Three-age_system

http://en.wikipedia.org/wiki/Prehistoric_warfare

http://en.wikipedia.org/wiki/Prehistoric_music

Är det nån som har en bra idé?

Nu har inte det här ett dyft att göra med ditt inlägg men jag läste inledningen till I Kejsarinnans Hemliga Tjänst, grymmt cool idé och mkt inspirerande !

hatten

Swashbuckler
Prova Gurps de har en stenålders modul för alla ni som vill äventyra med flint yxan som er trogna vän.

jens

Veteran
Tack så mycket! :gremsmile:
(vill påpeka att allt på den där sidan är up-for-grabs så om du gillar nån idé, stjäl den, förändra den eller gör vad du vill med den... Hade en tanke om att sätta up en ny blogg som ska vara lite finare där alla ska kunna skriva in sina spelidéer eller nån form av hemsida - ska se om min polare Emil kan fixa up en ordentlig en där alla ska kunna lägga upp PDF'er på sina hemgjorda spel - lite som ett webhotel för rollspels-PDF'er... ska fixa en för en massa bilder jag ritat med...)

jens

Veteran
Fast jag vill ha hemmagjorda grejor (e lite allergisk mot universalsystem som GURPS eftersom jag tycker att systemet ska avspegla spelvärlden och binda spelarna till den vilket är omöjligt med universalspelen)

Genesis

Ni dés ni maître
Jag personligen tycker inte att det viktiga är att systemet har anknytning till spelvärlden, utan att det har anknytning till det man faktiskt skall göra i spelet. Ett system för att meja ned monster i fantasymiljö kan vara specis samma system som för att meja ned monster i rymden. Däremot så bör det ju vara helt skilt från ett system som handlar om att intrigera och skapa allianser i fantasymiljö.

Så, vad skall man göra i ditt spel? Det tycker jag bör vara utgångspunkten.

Krille

Super Moderator
Du skulle kunna leta upp Og. Det är visserligen bara fjantigt, men det är... öh, fjantigt.

Bland annat så har stammen ett samlat ordförråd på 18 ord, och rollpersonen kan använda 1T6+2 av dessa. Utöver dessa ord får man vifta, grunta, morra, skälla eller göra andra läten bäst man vill, men man får inte använda fler ord än så.

Som sagt var, tokfjantigt.

Big Marco

Läskig
Bland annat så har stammen ett samlat ordförråd på 18 ord, och rollpersonen kan använda 1T6+2 av dessa. Utöver dessa ord får man vifta, grunta, morra, skälla eller göra andra läten bäst man vill, men man får inte använda fler ord än så.

Hur många ord får spelledaren?

Ymir

Liten kantbaron
Jag har sen jag läste artiklarna om Ötzi, stenåldersnubben so hittades i Österrike velat göra nån form av rollspel med stenålders... inte fantasy men med antagandet att stenåldern hade en massa monster som nu är försvunna
Tja...det hade den ju även i praktiken. Världen blir liksom aldrig lika kool utan Mammuthus primigenius...

På den vägen måste jag rekommendera boken "Urtidens djurvärld" av Benes och Burian, som presenterar ett urval förhistoriska djurarter uppdelade efter geologisk era, period och epok. Den är gammal, och vetenskapligt föråldrad, men illustrationerna är otroligt inspirerande. Brukar finnas på bibliotek och antikvariat.

Jag har ju filat en hel del på en stenålderssetting själv, en slags spinoff på min folkvandringstida setting 'Efter Istiden'. Nu är regelmakande inte min grej, så jag har knappt ägnat den biten en tanke, men jag har en massa mer generella idéer och åsikter om hur stenåldersfantasy borde hanteras. Jag ska fundera lite på hur det kunnat omsättas i regler somehow, så jag får återkomma. Måste äta en pizza först.

- Ymir, gör så

jens

Veteran
Jo grejen är att jag egentligen inte vet :gremsmile:

Lite var tanken så där milt att ha ett samhälle som kanske inte var precis som det vi känner som stenålderssamhället med lite utvecklade maktstrukturer och en stampolitik som är lite infekterad så där.

Sen så satt jag igår och tänkte en smula på om man skulle involvera ruinerna och lämningarna från en ännu äldre ras, kankse en som skapade mänskligheten eler snarare skapade hoppet från neanderthalare till Cro Magnon för ett par tusen år sedan. (mystiska lämningar från en mer avancerad ras har alltid fått åtminstonde mig att bli äventyrslysten). Det hela komemr ju visserligen bli vansinnigt anakronistiskt och skeft timelinemässigt (vilket är lite oundvikligt kan man anta) men det är därför "fantasy"biten är invävd. :gremwink:

Hursom hajjar vad du menar men jag är ändå pro att när jag spelar ett spel om street thugs i en mörk stad så vill jag slå två T6 och undvika snakeeyes som en del i systemet - enbart för att det återknyter till stämningen eller temat för världen. (själklart har du helt rätt - om systemet inte har nåt med vad som ska utföras blir det väldigt problematiskt att verkligen göra nåt sen när man ska spela det)

Så hela den här idén är rätt luddig - med mening - weftersom ni som skriver här antagligen är små idésprutor själva och jag är i desperat behov av ett bollplank... Vad som än kommer ut ur den här diskussionen kommer jag speltesta och kolla igenom (är tanken) och förhoppningsvis har man en jävligt ball stomme i alla fall när det är klart :gremsmile:

jens

Veteran
Ah... coolios får titta efter den boken (har blåst månadens lön redan på kläder och en assnygg Fred Perry väska så själva inköpet av den får vänta till nästa månad dock :gremsmile: )

Det som jag är rädd för är att det ska falla ner på en "alla bara traskar runt och fryser" grej - man borde ta sig en lång ttt på hur man kan väva in intrigmakande och stamsamhället. En tanke var att daska in lite Cthulhu'ida kulter i det hela. Stammar som av ren pragmatism tillber mörkare gudar (utan att det blir chaos-corny (du vet med "onda" människor som gör "onda" saker för "ondskans" skull - mer fega människor om du förstår)
Allt för att göra spelvärlden lite mer multifacetterad (med tanke på Ötzi's öde så måste det ju ha funnits nån form av intrigmakande även då)

Man borde kanske, bara för att det hade vart så satans coolt, lägga upp dom mörka gudarna kring saker som för den tidens människa hade vart enormt skrämmande och forma gudarna efter det? Typ "Erzo, han som går mörkret utanför lägerelden"...?

jens

Veteran
Tja jag måste erkänna att jag hade en lite liknande idé på jobbet... (jobbar lager och bär sten och klinker)

Hittade små bitar skiffermosaik som man skulle kunna använda som ben. Man ritar en symbol på varje sida av den lilla stenen 23x23x8 mm och när spelaren gör sin karaktär väljer han eller hn ut "ledord" som man kopplar till varje symbol.
Man kastar sen ut stenarna lite som om man skulle spå i benbitar eller nåt och ser vilka symboler som kommer upp. Vissa symboler kan vara "laddade" av SL och utforma utgången av handlingen i en viss riktning...
Genom att koppla likartade "ledord" (typ som egenskaper "strid", "heder" osv...) till flera symboler ökar man chansen att lyckas med en sådan handling...

Så TYP som det du sa, men inte lika fjantigt (eller är det det - kan inte bestämma mig) :gremlaugh:

Genesis

Ni dés ni maître
Kampen för stammens överlevnad vore ju cool att ha med. Jag tycker att stammen borde ha egna värden, och att man måste se till att den har käk så att det räcker.

Quests är fräcka i stenåldersmiljö. Spöa monster är också coolt, och bör handla en hel del om planering och taktik, snarare än stora svärd. Om du blir träffad av ett anfall från en mammut så är du ganska körd, typ. Knepet är att se till att man aldrig är i en position att bli träffad.

Shamanism är också heltufft, tycker jag. Mäktiga djurandar och skit.

//Genesis slänger ur sig idéer.