Nekromanti Övärlden rollspel

Andy

Vila i frid
Jag är typ 20 år sen, men har precis börjat läsa om Ged, Sparvhök, och hans resor i Övärlden.

Genast ställer jag mig frågan: Finns det ett Övärlden rollspel?

Jag kan se att flera svenska rollspel har inspirerats av Övrälden, Sanna Språket är Höga Språket i Trakorien (rätt mig om jag har fel), många av de besvärjelser som magikerna använder i boken hör hemma i gamla utgåvor av DoD och att en magikers inneboende kraft kan ta slut används ofta som en resursmekanism för trollkarlar i många rollspel (typ, PSY-poäng).

Jag skulle kunna tänka mig att GURPS har släppte ett Övärlden supplement (ungeför som Gene Wolfes The New Sun) men har inte hittat något.

Spontant skulle rollspelet Saga funka, som handen i handsken, för en kampanj i Övärlden (säger Andy som alltid tjatar om Saga SMILE).

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Övärlden finns inte (officiellt i varje fall) som rollspel¹.

Jag vill dessutom minnas att jag läst att Ursula K. Leguin sagt att hon inte vill att det görs rollspel av hennes Övärlden-böcker (men jag kan såklart inte hitta artikeln nu när jag letar).

1. Själv ritade jag förstås upp kartor och förlade DoD-äventyr till Övärlden redan i mitten på 80-talet.

Andy

Vila i frid
Det låter synd (men hon kanske är gammal? BLINK).

Det hindrar inte att man tar ett regelsystem (valfritt) och kör en kampanj i Övärlden ändå.

1. Själv ritade jag förstås upp kartor och förlade DoD-äventyr till Övärlden redan i mitten på 80-talet.
Ja, det låter som en perfekt väg att gå.

(Off topic: Jag SLade Svavelvinter med Geminis regler och endast den skönlitterära boken som hjälpmedel. Det var coolt.)

Snow

Swashbuckler
Det här har jag funderat på många gånger själv. Mina egna kampanjer har ofta utspelats i en liknande värd.

Men för att göra stories som de som utspelar sig i övärlden måste man nog göra ett väldigt fokuserat spel. Kanske helt enkelt bara skriva en kampanj. Vanligt äventyrande hör liksom inte hemma i den här världen.

Som regelsystem skulle jag lätt kunna tänka mig Västmark. Med översyn av magi och lite annat skulle det passa perfekt.

Andy

Vila i frid
Men för att göra stories som de som utspelar sig i övärlden måste man nog göra ett väldigt fokuserat spel. Kanske helt enkelt bara skriva en kampanj. Vanligt äventyrande hör liksom inte hemma i den här världen.
Jag håller med dig att en kampanj skulle funka bra (kanske inte generellt "äventyrande").

Jag har aldrig testat Mage eller Ars Magica men kanske det skulle funka bra med sådana magikoncentrerade regelsystem och att alla karaktärer är utbildade magiker från skolan på ön Roke.

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Ursula K. Leguin är en sur kulturtant som har skapat en ascool fantasyvärld. Klart ni ska äventyra där, oavsett vad hon tycker. Jag hade använt mig av Burning Wheel-systemet.

Ymir

Liten kantbaron
Sur och sur...jag tycker hon ger ett rätt sympatiskt intryck. Vidare; hennes kritik mot tex filmatiseringarna av hennes verk är synnerligen berättigad.

- Ymir, något off topic...

Andy

Vila i frid
Vidare; hennes kritik mot tex filmatiseringarna av hennes verk är synnerligen berättigad.
Varför är det berättigat?

Jag tycker att filmatisering av LotR tog död på alla heliga kor vad gäller filmatisering av fantasylittertur.

/ Andy, som undrar när Belgarion blir film men den diskussionen hör hemma i en annan tråd

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Andy said:
Varför är det berättigat?
För att tv-serien var synnerligen urusel. De gjorde en Xena-ripoff av det hela.

Andy

Vila i frid
Annars Archipelago här .
Den här länken var grym. Har bara skummat igenom men det verkar kul att testa. Ska se vad min spelgrupp tycker.

Tackar för fina länkar.

Jag förstod det som att han skulle, inte att han hade.
Okej, ja, det kanske var så det var. Han tänkte spela det med BW, inte att han hade gjort det.

Arfert

Facit
Jag har faktiskt en ökampanj på lut, med sagas regler, inspirerad av övärlden.. ytterligare ett projekt som kanske aldrig blir klart...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ymir said:
Btw, om jag vore Tolkien hade jag vänt mig i min grav över Lord of the Rings-filmerna...

Inte för att jag är något fan av böckerna, det är jag inte, men jag håller faktiskt med. Filmerna tog allt det trista ur böckerna och skippade allt intressant, vräkte på med bombastik när böckerna ofta är mera lågmälda, och fuckade i det stora hela upp allting som kunnat bli bra.

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
I nya Magic Burner som jag fick med posten idag finns flera referenser till Övärlden, men jag har alltså inte hunnit läsa allt i boken ännu. Men den verkar riktigt intressant och uppmuntrar, som allt i Burning Wheel-serien, till mycket egen kreativitet.