Nyligen läste och spelledde jag "Vildhjarta", dock inte med Drakar-reglerna utan med D&D4E. Det gick förvånansvärt bra och var roligt för alla inblandade.
Men i "Vildhjarta"-boken fanns det flera exempel på saker som "det inte är meningen att rollpersonerna ska hitta/veta/möta/göra". Till exemepel: Hitta drakskatten. Slåss mot isjätten.
Varför, undrar jag, skriver man in saker i ett äventyr som inte är meningen att komma i spel? Om man inte tycker att rollpersonerna ska kunna hitta en drakskatt, varför skriver man då ut exakt hur många silvermynt som finns, och anger en svårighetsgrad för att hitta dem? Är det inte bara lättare att skriva "Drakskatten är sedan länge försvunnen".
Kan någon stilla min nyfikenhet och förklara vad det finns för äventyrskonstruktionsteoretiskt motiv bakom denna form av överflödig information?
PS: Dyker trollkarlen Kvaler upp i någon av "Vildhartas" efterföljare?
Men i "Vildhjarta"-boken fanns det flera exempel på saker som "det inte är meningen att rollpersonerna ska hitta/veta/möta/göra". Till exemepel: Hitta drakskatten. Slåss mot isjätten.
Varför, undrar jag, skriver man in saker i ett äventyr som inte är meningen att komma i spel? Om man inte tycker att rollpersonerna ska kunna hitta en drakskatt, varför skriver man då ut exakt hur många silvermynt som finns, och anger en svårighetsgrad för att hitta dem? Är det inte bara lättare att skriva "Drakskatten är sedan länge försvunnen".
Kan någon stilla min nyfikenhet och förklara vad det finns för äventyrskonstruktionsteoretiskt motiv bakom denna form av överflödig information?
PS: Dyker trollkarlen Kvaler upp i någon av "Vildhartas" efterföljare?