Nekromanti Övernaturlig inverkan på teknologi

luddwig

Lawful evil
Jag spånar på en ny övernaturlig förmåga till mitt retro-rymdopera-rollspel Solfläckar. Förmågan är, som rubriken anger, inriktad på teknologi. Jag tänker mig "mannen som kunde tala med rymdskepp" eller en MacGyver laddad med gammastrålning. Frågan är dock, vad mer exakt borde en sådan förmåga kunna göra? Och vad borde den kallas?

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
I Paranoia heter den "Machine Empathy" och och gör att rollfiguren kan manipulera och påverka datorer (eller Datorn).

Maskinviskning kanske?

Kuma

Veteran
Teknopati. Eller kanske Teknomanti? Teknotropi? Fast Teknopati är nog min favorit av de tre...

Jocke

Man med skägg
Mecka?
Nått med maskin kanskse. Maskinoman, diablerie ex machina, mekanoempati osv

luddwig

Lawful evil
Skarpskytten;n192011 said:
I Paranoia heter den "Machine Empathy" och och gör att rollfiguren kan manipulera och påverka datorer (eller Datorn).
Jag har inte haft tillfälle att läsa eller spela Paranoia så du får gärna beskriva lite hur förmågan fungerar där.

Och så några nattsuddiga tankar:

Förmågan i Solfläckar är så här långt tänkt att kunna användas för att analysera, kommunicera med, kontrollera, driva och förändra teknologi. Ett kort och beskrivande namn vore kanon. Om det inte klingade för mycket som en musikstil skulle jag nog kalla den för Tekno. Det matchar bra mot de befintliga övernaturliga förmågorna som är Magi (manipulera materia & energi), Morf (förändra den egna kroppen) och Tro (mentala förmågor). Samtidigt funderar jag på att döpa om Tro och eventuellt även Magi till något färgstarkare. Kanske Spirit och Energeia för konsekvent grekiska influenser?

luddwig

Lawful evil
mirandir;n192081 said:
Tycker att det låter en hel del som Teknopati.
Snyggt spårat! Det är i princip exakt den förmågan jag ska försöka konstruera spelmässigt. Bra sammanställning på superhjältekrafter för övrigt. Den får jag säkert anledning att återkomma till. Däremot är jag inte helt såld på benämningen Teknopati. Inser att jag också måste klura på hur Teknopati, om vi nu ändå kallar förmågan så tills vidare, ska för hålla sig till cybernetik. Det känns som att det ligger nära till hands att de två kan bli onödigt överlappande.

Robert

Warrior
luddwig;n192100 said:
Snyggt spårat! Det är i princip exakt den förmågan jag ska försöka konstruera spelmässigt. Bra sammanställning på superhjältekrafter för övrigt. Den får jag säkert anledning att återkomma till. Däremot är jag inte helt såld på benämningen Teknopati. Inser att jag också måste klura på hur Teknopati, om vi nu ändå kallar förmågan så tills vidare, ska för hålla sig till cybernetik. Det känns som att det ligger nära till hands att de två kan bli onödigt överlappande.
Fast cybernetik kräver ett interface av något slag. Det kan iofs vara trådlöst men något måste det väl finnas?

En övernaturlig förmåga kräver inte det och är väl det som gör den övernaturlig.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
luddwig;n192079 said:
Jag har inte haft tillfälle att läsa eller spela Paranoia så du får gärna beskriva lite hur förmågan fungerar där.
I Paranoia kan ju spelarna interagera med både Datorn och olika bottar, och denna förmåga fungerar kort sagt som en slags "övertala" mot maskinhjärnor. Min regelbok är nedpackad i en lada 100 mil bort så jag kan inte kolla upp mer precist vad det står där, men om du går in på den här länken och bläddrar ned till s 31 så får du en beskrivning av förmågan i ett supplement till Paranoia.

Din förmåga verkar dock mer handla om att påverka maskiner (rent mekaniskt?), så denna förmåga passar kanske inte? Eller så är det ytterligare en förmåga - jag antar att spelet inkluderar både robotar och intelligenta rymdskepp.

luddwig;n192079 said:
Förmågan i Solfläckar är så här långt tänkt att kunna användas för att analysera, kommunicera med, kontrollera, driva och förändra teknologi. Ett kort och beskrivande namn vore kanon. Om det inte klingade för mycket som en musikstil skulle jag nog kalla den för Tekno. Det matchar bra mot de befintliga övernaturliga förmågorna som är Magi (manipulera materia & energi), Morf (förändra den egna kroppen) och Tro (mentala förmågor). Samtidigt funderar jag på att döpa om Tro och eventuellt även Magi till något färgstarkare. Kanske Spirit och Energeia för konsekvent grekiska influenser?
Både "mecha"- och "maskin-" har Latinska rötter. Vad kallade grekerna sina maskiner?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Skarpskytten;n192106 said:
I Paranoia kan ju spelarna interagera med både Datorn och olika bottar, och denna förmåga fungerar kort sagt som en slags "övertala" mot maskinhjärnor.
Jag tror annars att det här kan vara rätt väg att gå. Låt den här teknomagiska kraften göra så att användaren kan betrakta maskiner som levande, intelligenta varelser denna kan kommunicera med.

Du kan kanske övertala dem till att aktivera saker åt dig, de kan ge feedback som om de vore levande (det gör ont i framtassarna när det skett någon skada på främre landningsställ).

luddwig

Lawful evil
Robert;n192105 said:
Fast cybernetik kräver ett interface av något slag. Det kan iofs vara trådlöst men något måste det väl finnas?

En övernaturlig förmåga kräver inte det och är väl det som gör den övernaturlig.
Det finns grundläggande skillnader, det är helt sant. Vad jag menar är att jag vill göra skillnaderna tydliga i spelet. Delvis handlar det om fluff, delvis om regelmekanik. Både cybernetik och teknopati ska vara coola och användbara, men på olika sätt. Jag är inne på att cybernetiken ska få vara mer maskinell (definierad, stabil) medan teknopatin är flummigare (friare men samtidigt mer nyckfull).

luddwig

Lawful evil
Din förmåga verkar dock mer handla om att påverka maskiner (rent mekaniskt?), så denna förmåga passar kanske inte? Eller så är det ytterligare en förmåga - jag antar att spelet inkluderar både robotar och intelligenta rymdskepp.
Förmågan kan absolut täcka både datorer och maskiner. I spelvärlden finns både mer eller mindre sofistikerade robotar och rymdskepp. Teknologin är dock sådan som man tänkte den sig i scifi från 70-talet och tidigare och således inte "modern".

luddwig

Lawful evil
Rymdhamster;n192108 said:
Jag tror annars att det här kan vara rätt väg att gå. Låt den här teknomagiska kraften göra så att användaren kan betrakta maskiner som levande, intelligenta varelser denna kan kommunicera med.

Du kan kanske övertala dem till att aktivera saker åt dig, de kan ge feedback som om de vore levande (det gör ont i framtassarna när det skett någon skada på främre landningsställ).
Det är det spåret jag är inne på också även om jag inte skulle använda ordet levande. Sedan känns det som att det kan passa att väva in någon slags manipulation av elektricitet och magnetism i förmågan också.

luddwig

Lawful evil
Både "mecha"- och "maskin-" har Latinska rötter. Vad kallade grekerna sina maskiner?
Jag kan ingen grekiska men internet säger mig att teknologi heter technología och maskin michaní.

Kan tillägga att jag inte alls är säker på om spirit har en klar koppling till grekiska. Pneuma verkar istället vara det som gäller för "ande".

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
luddwig;n192111 said:
även om jag inte skulle använda ordet levande.
Jag tänkte mest att den approachen skulle kunna hjälpa spelledare till hur de kan hantera förmågan i spel, och spelare vad de kan förvänta sig att få ut av den.

luddwig

Lawful evil
Rymdhamster;n192115 said:
Jag tänkte mest att den approachen skulle kunna hjälpa spelledare till hur de kan hantera förmågan i spel, och spelare vad de kan förvänta sig att få ut av den.
Ah. Bra poäng där.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Svårt detta. Bästa förslaget hittills är ditt eget: Tekno. Du kanske ska bita ihop och använda det?

Annars tänker jag på detta med "svartkonst", "spådomskonst" - då får vi "maskinkonst". Men då måste du nog döpa om de andra krafterna efter samma linjer.

"Tro" skulle kunna vara "Ande" också ("andekraft" funkar bra med "maskinkonst").

Genesis

Ni dés ni maître
Teknopati är ju ett aphäftigt ord. "Teknomanti" skulle väl kunna vara en annan variant. Eller "machinanimus" för ett mer ålderdomligt intryck. Eller, om du vill ha mer vardagligt/modernt, "prylkänsla", "kretskod", "meksinne", "elhjärta".