Nekromanti Övernaturliga egenskaper.och feticher.

Syeth-hd

Warrior
på bakgrundstabellen så kan man
i listan med övernaturliga egenskaper
hitta en som beskrivs följande.

Godartad Qadosh.
Rollpersonens åldring påverkas
inte av negativ Qadosh.
(övrig info)
Vad menar dom med det? :gremconfused:
slipper man åldrings slag tiddigare
eller slipper man de direkta åldringsslagen
som beskrivs som borttoning.

det vore intressant att veta.

Angående feticher så undrar jag följande.

om man binder en magikersjäl
i ett föremål till en fetich.
kan magikern fortfarande kasta
magier osv.?

Jaggernaut

Hero
Som jag har förstått det så behöver man inte slå på åldringstabellen ifall man får för lite qadosh (vilket ligger väl på-15?) utöver att man får börja slå vanliga åldringsslag Ob1T6 år senare.

Angående magiker i fetischar vet jag inte riktigt men kan tänka mig att det skulle kunna gå för såvitt jag har förstått så har deras magi ingeting med deras fysiska kropp att göra men sedan vet jag inte häller om de är medvetna om omgivningen och då kan det vara lite svårt att avgöra när och vilken magi ska vävas. Sedan vet jag inte häller om att bindas till en fetisch gör så att man inte drabbas av den glömska som de flesta andar/själar gör efter ett tag. De glömmer bort det tidigare livet (bland annat färdigheter då).

Jag är inte säker på att något av det här är rätt. Fast det kommer säkert någon annan att påpeka i sådana fall.

Drakvrede

Swordsman
Angående feticher...

om man binder en magikersjäl
i ett föremål till en fetich.
kan magikern fortfarande kasta
magier osv.?

Javisst kan den det! Nemas problemas, magikern behåller alla sina färdigheter som är relavanta för magivävning, vilket gör att det - i teorin - är fullt möjligt för denne att väva besvärjelser, improviserad magi eller till och med ritualer! Tyvärr finns det dock två stora svårigheter;

1. Om magikern inte besitter någon erfarenhet av Andevärlden, t.ex. genom färdigheten Andeförnimmelse, kommer denne inte alls kunna orientera sig på Andeplanet. Och sålunda blir det endast av akademiskt intresse att denne faktiskt kan väva magi - denne kan inte rikta magin mot något (eftersom magikern inte kan orientera sig på Andeplanet), och sålunda kan denne, i praktiken, inte väva magi.
:gremcrazy:

2. Men om själen skulle ha, t.ex. genom utförlig tidigare erfarenhet eller schamanismdumheter, erfarenhet av Andeplanet kan denne mycket väl väva magi om, och endast om, rätt typ av filament finns tillgängliga. Exempelvis kan magikersjälen inte väva geotropisk magi, om det inte finns geotropiska filament i närheten. Kroppslig alstring är, av förklarliga skäl, inte möjligt.
:gremgrin:

Så, svaret på din fråga är alltså: javisst, i teorin kan magikern definitivt väva magi, men i praktiken kan det bli mycket svårt. Så nu vet du det.
:zeppelinare:

nordan

Swordsman
Re: Angående feticher...

2. Men om själen skulle ha, t.ex. genom utförlig tidigare erfarenhet eller schamanismdumheter, erfarenhet av Andeplanet kan denne mycket väl väva magi om, och endast om, rätt typ av filament finns tillgängliga. Exempelvis kan magikersjälen inte väva geotropisk magi, om det inte finns geotropiska filament i närheten. Kroppslig alstring är, av förklarliga skäl, inte möjligt.
Hur ligger det till med platsen? Att en ande/demon är bunden i en artefakt, innebär det i eonvärlden att den är FYSISKT BUNDEN i själva artefakten (på det "verkliga" planet), eller innebär det att artefakten blir ett sorts "koppel" för varelsen, som fortfarande finns på andeplanet? Blir anden/demonen i så fall bunden till en "fysisk" plats på andeplanet som motsvarar artefaktens plats på mundana?

Om 1. så kan man således alstra filament utifrån var artefakten befinner sig. Om 2. Kan jag inte tänka mig något alstringsbart förutom kronotropi, ataxatropi och nomotropi. Och om 1. kan man skapa en otroligt elak artefakt. Om 2. kan man bara vara väldigt elak mot magiker.

Kan man (rent teoretiskt!) binda en gud i en artefakt?

GlueBall_UBBT

Warrior

De enda problemen som jag ser är svårigheten att lyckas och gudens motvilja till att bli någons lydhund. Som en gud skulle jag hata att bli behandlad på det sättet och förinta den dödliga som försökte.

Pendragon

Swashbuckler

Om 1. så kan man således alstra filament utifrån var artefakten befinner sig. Om 2. Kan jag inte tänka mig något alstringsbart förutom kronotropi, ataxatropi och nomotropi.
Psykotropi då?

/Joel

nordan

Swordsman
Helt rätt!

Man kan även alstra teotropi eller daimotropi om man är en gud/demon.

Drakvrede

Swordsman

Vi inleder med att svara på:

Nej, det kan man inte - en gud kan inte, teoretiskt eller ej, tvingas till någonting!

Hur ligger det till med platsen? Att en ande/demon är bunden i en artefakt, innebär det i eonvärlden att den är FYSISKT BUNDEN i själva artefakten (på det "verkliga" planet), eller innebär det att artefakten blir ett sorts "koppel" för varelsen, som fortfarande finns på andeplanet? Blir anden/demonen i så fall bunden till en "fysisk" plats på andeplanet som motsvarar artefaktens plats på mundana?
Nej, en ande kan inte "bindas fysisk" (det vill säga, anden "förs inte över" till det fysiska planet, utan den stannar alltid kvar på andeplanet), eftersom en ande saknar fysisk kropp/substans. Sålunda, om jag tolkar dig rätt, blir det alternativ 2 som gäller; anden binds, alltså, i en "andlig representation" av ett fysiskt objekt (en så kallad skugga).

Däremot är din slutsats, "Kan jag inte tänka mig något alstringsbart förutom kronotropi, ataxatropi och nomotropi", korrekt. Orsaken? Jo, en ande kan väva magi, av samma skäl som en själ kan göra det. För det fysiska planet är "synligt" (eller snarare - uppfattbart från det andliga planet) från andevärlden, vilket gör att man faktiskt kan uppfatta oxå fysisk magi där, eftersom man ser magins aura. Sålunda kan en ande faktiskt påverka de magiska strömmarna via andevärlden, på samma sätt som om denne "befann sig" i det fysiska Mundana (dock ska detta INTE tolkas som att en ande kan påverkas av fysik magi, och, i de flesta fall, av fysiska objekt; det finns dock vissa undantag, i fallet med fysiska objekt...). Detta förutsätter dock att anden befinner sig i den "astrala delen" av andevärlden - om inte, är det omöjligt!

Men mer info om detta kommer i en andlig modul...
:gremwink:

Djungelns lag då?

Nej, det kan man inte - en gud kan inte, teoretiskt eller ej, tvingas till någonting!
Såvidare det inte handlar om en annan kraftfullare gud, flera andra gudar tillsamman eller någonting mäktigare än en gud (typ universums kosmiska entnitet eller dennes inkarnation).

Ljusetsriddare - som tänker exempelvis på den fjättrade eldguden Semal från L&H och vissa stenar som omnämns i Drakarbokens hemlighetskapitel...

Drakvrede

Swordsman
Den oundvikliga större fisken...

Såvidare det inte handlar om en annan kraftfullare gud, flera andra gudar tillsamman eller någonting mäktigare än en gud (typ universums kosmiska entnitet eller dennes inkarnation).
Givetvis! Mitt svar skrev jag utifrån andebesvärjarens perspektiv - jag kanske var en smula oklar över detta? - och en andebesvärjare kan aldrig, under några omständigheter, tvinga en gud till någonting! Men när vi talar om den oundvikliga "bigger fish", så är det förstås sant; en mäktigare gud kan tvinga en svagare gud - men då måste den definitivt vara mycket mäktigare!

Nåja, för att sammanfatta: jupp, en mäktig gud kan betvinga en mindre mäktig gud, men en andebesvärjare kan aldrig betvinga en gud till någonting.
:zeppelinare:

Syeth-hd

Warrior

Borde inte då
objektet räknas som fysisk kropp.
alstring an pneumotropi (luft)
kräver att man har kontakt med luft.

om då objektet har kontakt med luft
borde väl magikern kunna alstra
pneumotropi. :gremconfused:

Ymir

Liten kantbaron
Re: Oundvikliga?

En andebesvärjare kan aldrig, under några omständigheter, tvinga en gud till någonting!
Varför inte, om jag får fråga? Det verkar synnerligen stelt, uppstyltat, statiskt och tråkigt i mina ögon.

- Ymir, i vars kampanjvärld vanliga människor kan bli både demoner och gudar...egentligen.

Torgulf

Veteran

"Varför inte, om jag får fråga? Det verkar synnerligen stelt, uppstyltat, statiskt och tråkigt i mina ögon."

Man kan ju fortfarande bli gud, och därigenom tvinga andra (mindre) gudar till saker och ting.

Drakvrede

Swordsman
Inte samma sak, ju...

Varför inte, om jag får fråga? Det verkar synnerligen stelt, uppstyltat, statiskt och tråkigt i mina ögon.
Hmm... jag måste sluta skriva inlägg när jag är trött och sliten. Återigen var jag en smula otydligt. :gremtongue: Nåja, vad jag menade, var att en andebesvärjare, utifrån sina egna krafter, kan aldrig tvinga en gud till någonting; en icke-gudomlig varelses potential är, helt enkelt, alldeles för liten för att den ska kunna tvinga en gud till någonting. Det är ungefär som att jämföra en myra med en elefant - myran kommer aldrig , på sitt egna bevåg, kunna tvinga elefanten till något ("stryp honom, Stefan"!)... Däremot kanske det kan finnas artefakter, skapade av gudar/demoner, som kan ge en människa makten att dominera en gud. Men det förefaller osannolikt (men måhända inte omöjligt!) att man skulle kunna skapa ett sådant föremål - det vore ungefär som att hantera atomära krafter genom att "förvara" dem i en ICA platspåse... Men, åtminstone teoretiskt sett, är det naturligtvis möjligt.

Ymir, i vars kampanjvärld vanliga människor kan bli både demoner och gudar...egentligen.
Tja, men det här är en helt annan sak! Jag har aldrig sagt att en människa inte kan bli andlig, demonisk eller till och med gudomlig - möjligheten att bli en gud har ju presenterats, i och med Religionsmodulen. Och en människa som uppnår gudomlig status kan, naturligtvis, påverka andra gudar/demoner! Men detta är inte samma som det vi diskutera ovan, huruvida en människa kan påverka en gud, i sitt mänskliga stadium. Och för att få svaret på den frågan, se ovan!
:gremwink:

Eleas

Hero

"Man kan ju fortfarande bli gud, och därigenom tvinga andra (mindre) gudar till saker och ting."

Så det är alltså en prestigeklass, typ? "Bli åtminstone Gud level 1, annars får du inte göra ett anfall på någon annan gud"?

--Björn, som tycker det hela verkar väldigt formulaiskt

Torgulf

Veteran

Nu är ju jag inte en representant för Neogames, men om du frågar mig - vilket du gjorde - så skulle jag säga att man kan ju givetvis försöka, men eftersom att chansen att lyckas är så liten att den knappt existerar så är det ingen vits. Eller som Drakvrede uttryckte sig i ett tidigare inlägg: "Det är ungefär som att jämföra en myra med en elefant"...

Ganska uppenbart egentligen. Så uppenbart att jag misstänker att ditt inlägg snarare är target practice på grisodlare än något som egentligen tillför något till diskussionen.

Eleas

Hero

"Nu är ju jag inte en representant för Neogames, men om du frågar mig - vilket du gjorde - så skulle jag säga att man kan ju givetvis försöka, men eftersom att chansen att lyckas är så liten att den knappt existerar så är det ingen vits. Eller som Drakvrede uttryckte sig i ett tidigare inlägg: "Det är ungefär som att jämföra en myra med en elefant"..."

Min poäng var att det mest blir en sticker. Att uppnå "Gud Level 1" är bara en okvantifierbar definition utan mening, mest likställd med "bäst"(varpå mäktigare gudar är "bästare" och "bästastare", et cetera). Det är möjligt att vissa gillar det, men jag är inte en av dem - det säger till syvende och sidst ingenting alls.

"Ganska uppenbart egentligen. Så uppenbart att jag misstänker att ditt inlägg snarare är target practice på grisodlare än något som egentligen tillför något till diskussionen."

Nja, det är väl snarare endast uppenbart om du förutsätter att dina åsikter är Drakvredes och att du inte kan ha någon som helst egen. Det är alltså så?

--Björn

Torgulf

Veteran

"Min poäng var att det mest blir en sticker. Att uppnå "Gud Level 1" är bara en okvantifierbar definition utan mening, mest likställd med "bäst"(varpå mäktigare gudar är "bästare" och "bästastare", et cetera). Det är möjligt att vissa gillar det, men jag är inte en av dem - det säger till syvende och sidst ingenting alls.

Nja, det är väl snarare endast uppenbart om du förutsätter att dina åsikter är Drakvredes och att du inte kan ha någon som helst egen. Det är alltså så?
"

Med andra ord kan du helt enkelt inte acceptera att en elefant är överlägsen en myra och att en annan elefant kan vara överlägsen den första elefanten? Kalla det "elefant level 1" eller "elefantare" och vrid på det hur mycket du vill men principen förblir fortfarande densamma.
Förutsättningen för allt det där är förstås att man utgår från den officiella Eon-linjen, vilket jag inte ens orkade slösa inläggsutrymme på med att förtydliga. Själv drar jag mig ur nu, då jag har svårt att ta någon som endast är ute efter att provocera på allvar.

Drakvrede

Swordsman
Nu lugnar vi ner oss!

Min poäng var att det mest blir en sticker. Att uppnå "Gud Level 1" är bara en okvantifierbar definition utan mening, mest likställd med "bäst"(varpå mäktigare gudar är "bästare" och "bästastare", et cetera). Det är möjligt att vissa gillar det, men jag är inte en av dem - det säger till syvende och sidst ingenting alls.
Poängen är snarare, att det inte ska finnas någon "gud level 1"-definition, av den orsaken att gudar är så pass mäktiga att de faller utanför vad Eons, eller något annat rollspels, regelsystem kan hantera! Just därför blir "gudsdefinitioner" definitivt meningslösa, eftersom alla försök att kvantifiera och definiera det gudomliga i Eon endast framstår som larvigt.

För övrigt lägger vi ner pajkastandet, eller oxå avslutar vi den här diskussionen!