Nekromanti Överraskningar med riddjur

Kherzam-Roghan

Veteran
Jag tänkte när rollpersonerna är ute och vandrar/rider med hästdjur. Att när inte när rollpersonerna hör något kan hästarna höra oroligheter vid vägen/stigen eller helt enkelt skogen.

Jag brukar inte direkt använda deras hörsel attribut men jag säger nått i stil med "Hästarna gnäggar oroligt"... det låter inte riktigt rätt. Dessutom brukar jag använda detta uttryck för att skapa paranoia bland spelarna :gremlaugh:

Men hur kan man bäst beskriva när något djur överhuvudtaget reagerar på ljud, mönster, rörelser eller vinddrag.

Hur gör ni? :gremconfused:

Xzarjo

Warrior
Hästen stannar..... den andas tungt, värkar som om den känner någon doft....... helt plötsligt innan du hinner reagera stegrar sig hästen och du blir avkastad, hästen springer iväg åt det håll ni kom från medan du omtöknad reser dej upp. .....Det är tyst, så tyst i skogen att du bara hör dina egna andetag.......

Bu!

Erk

Veteran
Jag brukar låta hästarna upptäcka saker med luktsinnet innan rollpersonerna gör det med syn och hörsel. Jag föreställer mig att de (hästarna alltså) frustar lite, rycker med huvudet, trampar runt lite obeslutsamt och blir allmänt svåra att kontrollera. Kanske gnäggar de lite. En person som känner sin häst märker lätt om den är orolig.

Detta brukar skrämma upp spelarna.. Funkar bra som förvarning om att allt inte står rätt till.

/Erik

Mira

Veteran
Dalsjöfors (nära Borås), snart även Leksand
Jag är ju inte SL eller så, men ahr hållt på lite (betoning på lite) med hästar.

Det är ju inte alltid de reagerar jättemycket, (om det inte är riktigt hotfullt) som att stegra sig eller ens gnägga. Tror redan att det är nån som har skrivit det här, men stryka bak öronen, frusta lite kanske, eller kasta lite med huvudet. Om de känner lukten av nåt som de vet är farligt skulle de nog rulla med ögonen, gnägga och stampa och ha sig och värsta fall bli helt ostyriga och börja stegra sig eller till och med skena iväg, med eller utan ryttare. Sen är väl väldigt mycket upp till ryttaren om han/hon klarar av att lugna ner hästen eller om hästen i vanliga fall har en filbunkes menatlitet mm.

A ja, jag är ju ingen expert eller så, men hoppas att det hjälpte lite.

/Marre