Nekromanti Överraskningsattacker, frislag och övertag - otydligt

Lasse

Veteran
Hej! Tycker att reglerna är otydliga angående överraskningsattacker, frislag och övertag.

1. Enligt reglerna får man ett frislag om man lyckas med en överraskningsattack, men i avsnittet om övertag står att det överraskningsattacker även räknas som övertag. Får man +1T4 i skada och +2 i frislaget också i såna fall?
2. Vad händer om en SLP försöker ställa sig upp? För en RP gäller ju att man måste klara ett Kvick, men SL slår ju inga slag för SLP?

Paal

Imaginär fantast
Lasse;n218716 said:
Hej! Tycker att reglerna är otydliga angående överraskningsattacker, frislag och övertag.

1. Enligt reglerna får man ett frislag om man lyckas med en överraskningsattack, men i avsnittet om övertag står att det överraskningsattacker även räknas som övertag. Får man +1T4 i skada och +2 i frislaget också i såna fall?
2. Vad händer om en SLP försöker ställa sig upp? För en RP gäller ju att man måste klara ett Kvick, men SL slår ju inga slag för SLP?
Jag försöker förtydliga hur vi löser dessa frågor. Det finns utrymme för andra tolkningar.

1. De överlappar onekligen varandra i reglerna. Vi har kört med att det är upp till SL om en överaskningsattack sker med övertag.

Överraskning är en aktiv handling [Diskret?Vaksam], lyckas detta får man ett frislag.

Övertag ger +2 att lyckas och +1T4 skada. Exempel är: Flankering i närstrid, ovetande motståndare, närstrid mot liggande eller lägre belägen motståndare.

Om bägge dessa är applicerbara, alltså om du smyger dig på någon bakifrån och lyckas med [Diskret?Vaksam] så hade du av mig fått ett frislag (för överaskningen) som sker med övertag (för helt ovetande fiende).

Hade du närmat dig samma fiende framifrån med vapnet dolt för att överaskande dra fram en kniv och anfalla så hade du av mig fått ett frislag utan övertag.

2. Ibland slår SL ibland ber han spelarena slå. Det här med att SL inte slår slag är inget man måste hålla stenhårt på, ibland är det bättre om SL gör det ibland inte.

LordXaras

Veteran
Lasse;n218716 said:
Som jag läser det så fungerar det såhär:

Om du startar en strid med en överraskning (t.ex. ett bakhåll) så får du göra en fri attack innan Initiativ börjar. Detsamma gäller om du börjar striden inom närstridsavstånd och använder ett Långt vapen.

Överraskande attacker därefter får inte en fri attack.

Båda är dock attacker från Övertag och har därmed +2 för att träffa och +1D4 skada. Eller, om det är spelarna som är överraskade så har de -2 i Försvar och tar +2 skada.

Lasse;n218716 said:
Antingen så bryter du mot riktlinjerna och slår ett slag, eller så låter du spelarna göra slaget, eller så bestämmer du bara. En riktlinje jag använder är att en SLP med Kvick under 10 använder hela rundan för att ställa sig, och SLP med Kvick över 10 ställer sig med en rörelsehandling (de klarar automatiskt slaget).

Lasse

Veteran
Oj. Det blir mkt skada. Jag har en tjuv som har tre attacker/runda (Knivgöra II (passiv förmåga) + Tvillingattack (aktiv förmåga) ). Om jag tolkar det rätt så kan denne genom en överraskning alltså göra: 1T6+1T4 + 1T6+1T4 (på frislaget) och sedan 1T6+1T4 + ?1T6+1T4 + ?1T6+1T4 direkt efteråt om han är först i turordningen? Eftersom han har hamnskifte (till fågel i regel) så blir det många jobba överraskningar för hans motståndare...

Jocke

Man med skägg
Lasse;n218774 said:
Oj. Det blir mkt skada. Jag har en tjuv som har tre attacker/runda (Knivgöra II (passiv förmåga) + Tvillingattack (aktiv förmåga) ). Om jag tolkar det rätt så kan denne genom en överraskning alltså göra: 1T6+1T4 + 1T6+1T4 (på frislaget) och sedan 1T6+1T4 + ?1T6+1T4 + ?1T6+1T4 direkt efteråt om han är först i turordningen? Eftersom han har hamnskifte (till fågel i regel) så blir det många jobba överraskningar för hans motståndare...
Jag skulle läsa igenom förmågorna och kolla om nån av de andra attackerna är frislag, efter som något plingar till i mitt huvud och säger att man bara får tillgodogöra sig ett frislag per runda. Kan dock vara en husregel och jag sitter på jobbet utan möjlighet att kolla.

Men om du lyckas får du (innan turordningen börjar) göra ett frislag och sen på din tur utföra dina andra attacker. Så om ingen av dem är ett frislag så skulle jag köra på.

Lasse

Veteran
Frislag får tillgodogöra sig passiva bonusar/förmågor, men inte aktiva. Knivgöra II är passiv, precis som t ex Järnnäve II. Och då kommer jag in på en annan fråga: Räknas övertaget under hela rundan, eller bara för frislaget?

LordXaras

Veteran
Lasse;n218774 said:
Ja, han öppnar striden med ett Frislag (två attacker från Knivgöra) plus övertagsskada. När det är hans tur i ordningen så kan han göra tre attacker enligt Knivgöra Gesäll (+Tvillingattack) dock kvarstår inte övertaget från överraskningen (så ingen extra skada, om han inte flankar). Hamnskifte ger inte uttryckligen något övertag, om du inte förvandlar dig, gömmer dig, och sedan överraskar igen. Det är dessutom en aktiv handling att gå in i och en Aktiv handling att gå ut ur (och misslyckande använder upp handlingen) så personligen skulle jag inte vara orolig för att det kommer sabba balansen ytterligare.

Notera dessutom att rustning appliceras separat för varje attack, så det är inte 1T6+1T4+1T6+1T4+1T6+1T4-Rust skada, utan ((1T6+1T4)-Rust)+((1T6+1T4)-Rust)+((1T6+1T4)-Rust). Släng in några fiender med tung rustning eller en bunt monster med frätande blod så ska du se att tjuven inte är så stursk ändå.

Det är väldigt lätt att daska ut en satans massa skada i Symbaroum, men det finns gott om verktyg för spelledaren att vara jävlig tillbaka.

Lasse

Veteran
Ok. Men i såna fall är det ju bättre att anfalla enbart ur övertag och inte ur överraskning. Frislaget är väl inget frislag om det förbrukar övertaget? Ändå så tycker jag nog att detta är den mest rimliga regeln. Alternativet är för op. Men när det gäller hamnskifte håller jag inte med dig. Det är rimligt att man kan bli överraskad om någon plötsligt hamnskiftar bakom en för att anfalla i rundan efteråt. Läste dock nu att hamnskifte bara gäller däggdjur och kräldjur, alltså inte fåglar. Blir svårare att överraska då, men fortfarande dubbla slag för kvick och diskret innan själva överraskningen.

LordXaras

Veteran
Lasse;n218850 said:
Ok. Men i såna fall är det ju bättre att anfalla enbart ur övertag och inte ur överraskning. Frislaget är väl inget frislag om det förbrukar övertaget? Ändå så tycker jag nog att detta är den mest rimliga regeln. Alternativet är för op. Men när det gäller hamnskifte håller jag inte med dig. Det är rimligt att man kan bli överraskad om någon plötsligt hamnskiftar bakom en för att anfalla i rundan efteråt. Läste dock nu att hamnskifte bara gäller däggdjur och kräldjur, alltså inte fåglar. Blir svårare att överraska då, men fortfarande dubbla slag för kvick och diskret innan själva överraskningen.
Att starta en strid med Överraskning är i huvudsak menat att gälla Grupp v Grupp - alltså att spelarna lägger ett bakhåll för en fiendegrupp och alla karaktärer får ett frislag innan striden börjar. När initiativordningen väl börjar så är inte motståndarna överraskade längre.

För en enskild tjuv/lönnmördare kan det absolut vara en bättre idé att hålla sig dold tills striden bryter ut och använda kaoset för att göra en full rundas attack med övertag.

Lasse

Veteran
LordXaras;n218902 said:
Att starta en strid med Överraskning är i huvudsak menat att gälla Grupp v Grupp - alltså att spelarna lägger ett bakhåll för en fiendegrupp och alla karaktärer får ett frislag innan striden börjar. När initiativordningen väl börjar så är inte motståndarna överraskade längre.

För en enskild tjuv/lönnmördare kan det absolut vara en bättre idé att hålla sig dold tills striden bryter ut och använda kaoset för att göra en full rundas attack med övertag.
Du menar flankera då?