Nekromanti Översätt handout åt mig. Snälla?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag behöver hjälp. Jag har satt mig ned och skrivit på en text om olika tips för rollspelare. Men nu har jag sprungit in i ett litet problem.

Finns det någon bra översättning på ordet handout? Det står still i min skalle och jag vill, om jag kan, undvika att använda mig av det engelska ordet i en text. Så... Några förslag på en bra översättning?

Krille

Super Moderator
Jag brukar använda "hjälpmedel" när jag skriver. Är jag på mer skojfriskt humör så säger jag "utdelisar". Men oftast säger jag "handout" även på svenska.

Man Mountainman

Storsvagåret
En föreläsare jag hade sa "hand-ut" (vilket jag personligen tycker är en korkad översättning; dubbelt så eftersom det i skolsammanhang ju redan finns en etablerad svensk term, "stencil")

/Kalle

Dimfrost

Special Circumstances
Fast "stencil" är ju inte vidare bra eftersom det egentligen avser grejer som kommer från stencileringsmaskiner (eller vad det nu hette).

/Dimfrost

Krille

Super Moderator
Fast "stencil" är ju inte vidare bra eftersom det egentligen avser grejer som kommer från stencileringsmaskiner (eller vad det nu hette).
...vilka minnen! Spritdoftande äckliga stenciler! Jag saknar dem!

Hittills gillar jag "rekvisita" bäst, eftersom det är en term som faktiskt inte enbart är begränsad till papper.

Fast "stenciler" vinner en massa nostalgipoäng. :gremgrin:

Dimfrost

Special Circumstances
Jag var inte medveten om att någon hade föreslagit att "stencil" skulle användas i det här sammanhanget, men om det gör dig glad, så... :gremsmile: Det gör dessutom att mitt inlägg är mindre OT vilket ju alltid är en bra sak.

/Dimfrost

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Det är absolut inget fel på rekvisita egentligen, även om jag först drog det till props. Men det kanske är exakt samma sak? Av förslagen så är det den jag tycker bäst om (även om "utdelisar" får söthetspoäng :gremwink: ).

Call of Chtulhu brukar ju i sina stycken ha hänvisningar till handouts och skriver då ungefär: "Dela ut Handout #1". Då är ju frågan, låter det dumt att skriva "Dela ut Rekvisita #1"? Jag tycker det men jag tror det är för att jag är så van med Handout, så säg till mig om jag är ute och cyklar.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Spritduplikator.
Det låter bra när man hör namnet... Vilken besvikelse att den duplicerar papper och inte sprit.

Men vad jag egentligen skulle säga var att jag skulle kalla handouts för spelarmaterial eller spelardokument på svenska.

/tobias

Leon

Leo carcion
Pappersrekvisita tycker jag funkar.

Om man hänvisar till en specifik handout så kanske "Rekvisitaark" funkar?

Mogger

Hipsteranka
Spelardokument, ja

Det är väl gängse? Eller kanske inte, men det funkar, på ett lite stelt och korrekt sätt.

Man Mountainman

Storsvagåret
Det vet jag ingenting om. Vad jag däremot vet är att alla lärare jag någonsin haft som använt ordet "stencil", har använt det om vanliga fotostatkopior och laserutskrifter. Betydelseförskjutningar kan ske, vettu :gremtongue:

/Kalle

Johan K

Gammal & dryg
Jag skulel nog kansek ta & kalal det handnoter/handnotiser eller nått åt det hållet iaf.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag också.

Bilaga är korrekt och fungerar i sammanhanget. Skulle jag säga.

Arfert

Facit
Re: Översätt handout åt mig. lätt OT

Om man översätter det till TYSKA på google så blir det: Mitteilungsblatt

hmm.. blir det DELGIVNING på svenska, kanske ;-)