Möller
Hubert Hortlax
- Joined
- 28 Sep 2008
- Messages
- 3,202
Jag har någon form av plan på att spelleda en kortare skräckaktig kampanj kallad Minnen i Berlin. Jag funderar på att hämta lite mekaniker från det i kvalitet oerhört inkonsekventa neotrad-spelet Conspiracy of Shadows (Revised 1ed). Vissa element är rätt intressanta, så om spelgruppen känner för några indie-mekaniker så testar jag gärna. Men för ha en rimlig diskussion om det så måste jag ju kunna presentera de mekaniker som är aktuella.
En av dem är Drive, en egenskap som alla rollpersoner har. Men den är rätt otydligt författad, så jag behöver hjälp med en »översättning« som gör den begriplig. Kanske fattar ni något jag missar, kanske finns det liknande mekaniker i andra spel ni kan berätta om. Ett bra hjälpmedel för mig skulle vara exempel på rollpersoners Drive, så sådana får ni gärna komma med.
En av dem är Drive, en egenskap som alla rollpersoner har. Men den är rätt otydligt författad, så jag behöver hjälp med en »översättning« som gör den begriplig. Kanske fattar ni något jag missar, kanske finns det liknande mekaniker i andra spel ni kan berätta om. Ett bra hjälpmedel för mig skulle vara exempel på rollpersoners Drive, så sådana får ni gärna komma med.
Drive is att the heart of a character's emotional being. It is the idiosyncratic feelings of a person that distinguish him from those around him. A character's Drive is an intense personal emotion, such as loyalty, hatred, or love. It defines who he truly is and what he really believes. It is the character's emotional foundation that all of his actions stem from.
When creating a character, the Player should clearly define the character's Drive with either a single sentence or a short paragraph. It should not be fully fleshed out but offer a core idea that creates a foundation for the Player to build from during play.
Drive also affects the game in that at the end of each episode the group evaluates each Player. If a Player stayed true to his character's Drive, he gains a Destiny Point. If he didn't, he gains nothing.
(och Destiny Points används för att få spelarmakt och introducera nya element i spelet samt för att förbättra sin rollpersons värden).
When creating a character, the Player should clearly define the character's Drive with either a single sentence or a short paragraph. It should not be fully fleshed out but offer a core idea that creates a foundation for the Player to build from during play.
Drive also affects the game in that at the end of each episode the group evaluates each Player. If a Player stayed true to his character's Drive, he gains a Destiny Point. If he didn't, he gains nothing.
(och Destiny Points används för att få spelarmakt och introducera nya element i spelet samt för att förbättra sin rollpersons värden).