Nekromanti Översätta Drive

Möller

Hubert Hortlax
Jag har någon form av plan på att spelleda en kortare skräckaktig kampanj kallad Minnen i Berlin. Jag funderar på att hämta lite mekaniker från det i kvalitet oerhört inkonsekventa neotrad-spelet Conspiracy of Shadows (Revised 1ed). Vissa element är rätt intressanta, så om spelgruppen känner för några indie-mekaniker så testar jag gärna. Men för ha en rimlig diskussion om det så måste jag ju kunna presentera de mekaniker som är aktuella.

En av dem är Drive, en egenskap som alla rollpersoner har. Men den är rätt otydligt författad, så jag behöver hjälp med en »översättning« som gör den begriplig. Kanske fattar ni något jag missar, kanske finns det liknande mekaniker i andra spel ni kan berätta om. Ett bra hjälpmedel för mig skulle vara exempel på rollpersoners Drive, så sådana får ni gärna komma med.

Drive is att the heart of a character's emotional being. It is the idiosyncratic feelings of a person that distinguish him from those around him. A character's Drive is an intense personal emotion, such as loyalty, hatred, or love. It defines who he truly is and what he really believes. It is the character's emotional foundation that all of his actions stem from.

When creating a character, the Player should clearly define the character's Drive with either a single sentence or a short paragraph. It should not be fully fleshed out but offer a core idea that creates a foundation for the Player to build from during play.

Drive also affects the game in that at the end of each episode the group evaluates each Player. If a Player stayed true to his character's Drive, he gains a Destiny Point. If he didn't, he gains nothing.

(och Destiny Points används för att få spelarmakt och introducera nya element i spelet samt för att förbättra sin rollpersons värden).

anth

Vetefan
Drivkraft är den egenskap som får rollpersonen att göra sånt som andra personer inte skulle göra.

Drivkraft är viktig i skräckrollspel eftersom den förklarar varför rollspersonen ensam, utan lampa och vapen går ner i den mörka källaren i det hus där tre av rollpersonens vänner tidigare mördats.

Exempel på drivkrafter är:
* Äventyrslusta - utforskandet av det okända ger rollpersonen en kick.
* Antikvarianism - att hitta/återfinna/gräva upp gamla och förlorade ting ger rollpersonen en kick.
* Arrogans - rollpersonen ser ner på andra och anser att inget kan skada honom, en form av dumdrstighet.
* Artistisk känsla - rollpersonen är en känslig konstnärs-själ inom det bissara och makabra, rollpersonen behöver inspiration till sitt nästa konstverk.
* Otursförföljd - Om rollpersonen står framför två dörrar så kommer han att öppna den dörr där monstret är.
* Nyfikenhet - "curiosity killed the cat", och här talar vi om sjuklig nyfikenhet.
* Pliktkänsla - Rollpersonen vet att det är farligt, men han har lovat att göra detta även om han får sätta livet till.
* Adrenalinsökare - rollpersonen är uttråkad, allt han gör känns tråker och så "förra året", han vill göra något nytt som ingen annan gjort förut - vad som helst för den där adrenalinkicken.
* Följeslagare - En vän till rollpersonen (antagligen en annan rollperson) hittar på konstiga saker och rollpersonen följer med på alla upptåg.
* I blodet - rollpersonen har alltid varit annorlunda, faschinerats av lik när andra har äcklats o.s.v.
* Hämnd - rollpersonen ska hämnas, till vilket pris som helst.
* Sanningsskande - Rollpersonen vill ha reda på sanningen oavsett vad eller vem som avråder honom.
* Shockad - rollpersonen har utsatts för en kraftig shock och beter sig därför inte riktigt normalt.
* Kunskpastörstande - rollperosnen vill veta varför och är villig att göra vad som helst för att få svar på sina frågor.

Ovanstående är snabböversatt från Trail of Cthulhu.
Det VIKTIGA att komma ihåg är att rollpersonernas drivkrafter är mycket starka och inte något som de kan ignorera.
Jämför med en mors kärlek till sitt barn - hon springer in i det brinnande huset för att rädda sitt barn fastän det är livsfarligt.

Möller

Hubert Hortlax
Tackar!

Särskilt exemplet med moderkärleken var bra - det ger perspektiv. Jag ska fundera lite, kanske leta reda på nån kompis ToC och läsa där om drivkrafter. Sen kanske jag återkommer.

Ni andra får dock gärna fylla på med fler varianter av drivkrafter från andra spel!