Nekromanti Översättning av attribut

Zadrith

Hero
Jag håller på att göra en förenklad översättning av D6 Adventure men kan inte hitta bra namn för te av attributen. Problemet för mig är att som uppdelningen av dem är så är de svenska namn jag prövat antingen för bred, för snäva eller för otydliga.

De jag behöver hjälp med är:
Knowledge: Measure of strength of memory and ability to learn
Perception: Measure of mental quickness and attention to detail.
Presence: Measur of emotional strength, physical attractiveness and personality.

Mitt bästa förslag är än så länge, Kunnande, Närvaro och Karisma. Det jag är minst nöjd med är kunnande men det klassiska, intelligens, tycker jag är inne och tassar för mycket på perception

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Knowledge skulle kunna vara:
Insikt, Förståelse, Kognition, Vetande, Lärdom

Perception kan vara:
Sinnesnärvaro, Uppfattning, Varseblivning

Presence tycker jag borde vara:
Utstrålning

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Inlärningsförmåga, uppmärksamhetsförmåga och närvaro.

Eller kortare: inlärning, uppmärksamhet, närvaro.

Zadrith

Hero
Tack för hjälpen, funderar på att köra på intellekt på den första. Sinnesnärvaro / närvaro kanske jag trots allt kör med på den näst sista men jag tycker det blir helt fel på den sista.

Som jag ser det är den första en form av intelligens som bara använder det man kan, erfarenheter och logik utan någon direkt hänsyn till omgivningen.
Den andra handlar om att ta in saker och reagera på det och anpassa sig till situationer.
Den tredje handlar om vad man sänder ut och hur man uppfattas.

hakanlo

Hero
Ibland kan det enkla vara det bästa: Kunskap, Perception och Närvaro.

Men det kan också vara så att man vill sätta egen prägel och ligga nära intentionen: Visdom, Uppfattningsförmåga och Utstrålning.

Zadrith

Hero
hakanlo;n207166 said:
Ibland kan det enkla vara det bästa: Kunskap, Perception och Närvaro.

Men det kan också vara så att man vill sätta egen prägel och ligga nära intentionen: Visdom, Uppfattningsförmåga och Utstrålning.

Jag är förvånad att det är några av er som vill ha närvaro på den sista. För mig ligger närvaro mycket närmre nummer fem. Jag förknippar närvaro med förmågan att ta in sin omgivning och kunna hantera situationen.

Fjodor Pollett

Swordsman
Perception är knepig, det blir alltid så långa ord som uppmärksamhet eller iakttagelseförmåga.
Hur låter medvetenhet, medvetande eller närvaro för tvåan?

Zadrith

Hero
Till slut blev det nästan som jag tänkte från början:

Knowledge > Intellekt
Perception > Närvaro
Presence > Karisma

och beskrivningen av samtliga attribut blev så här:

Smidighet: Är ett mått på rollpersonens vighet, balans och hur snabba reflexer han har.
Motorik: Är ett mått på rollpersonens finmotorik och hur god koordination han har mellan öga och hand.
Fysik: Är ett mått på rollpersonens grundfysik och förmåga att tåla skador.
Intellekt: Är ett mått på rollpersonens logik, minneskapacitet och förmåga att ackumulera kunskaper.
Närvaro: Är ett mått på rollpersonens kreativitet, snabbtänkthet och uppmärksamhet på sin omgivning.
Karisma: Är ett mått på rollpersonens emotionella styrka, utstrålning och personlighet.