Nekromanti Övertala

tordzek

Veteran
Hej Hej,

Jag har länge spelat DoD N2 med mera, men jag tänkte börja med DnD3ed, skulle behöva någon som övertalde mig till det. I rollspes krestarna jag brukar röra mig i tas ofta DnD som ett skräck exempel, är det verkligen så hemskt, och varför i så fall?.
Jag tänkte börja spela Plane scape och Call of Cthulhu, är det ett bra val? Vad borde jag börja med för bok, och i vilken årning bör de införskaffas?

entomophobiac

Low Prep High Play
Slog 11 på en T20, du får själv bestämma om du blir övertalad eller inte :gremwink:

Hmm. Mycket på en gång. Call of Cthulhu, måste jag först säga, är INTE en värld till Dungeons & Dragons utan ett spel som började på 80-talet som ett av de första skräckrollspelen. Den Call of Cthulhu bok som finns med d20 regler (samma som i D&D3E) är en tolkning av spelet som använder andra regler än föregångaren.

Vad gäller övertalningen så är jag nog fel person. Men jag säger som jag inbillar mig att jag sagt tidigare; om du är ute efter standard fantasy så finns det knappt något bättre än Forgotten Realms. Det är en väldigt omfattande värld med både gammalt och nytillkommet material som dessutom expanderas i ganska rask takt. För att spela i Forgotten Realms behöver du D&D Player's Handbook (oftast känd som PHB), D&D Dungeon Master's Guide (DMG), D&D Monster Manual (MM) och Forgotten Realms Campaign Setting.

Detta låter kanske som mycket böcker och därför dyra pengar, men faktum är att de är näst intill nödvändiga för att du ska kunna spela i Forgotten Realms världen. Skulle man skala lite och plocka fram de du verkligen MÅSTE ha, så är det PHB och Forgotten Realms Campaign Setting. I nuläget c:a 700 Svenska riksdaler.

Planescape, å andra sidan, finns inte i tryck längre, och det närmaste du kommer är Manual of the Planes till D&D3E. Annars kan du alltid försöka hitta Planescape Campaign Setting, som är en ganska stor box. (Tror den gavs ut 1994, men är inte säker.)

Fast för att summera det hela, och du nämner ju själv Call of Cthulhu, så rekommenderar jag helt klart att köpa den boken istället. Call of Cthulhu d20 ger dig dels (som det verkar) en schysst produkt i sig, men också en inblick i om d20 systemet är din kopp té till att börja med. Därefter kan du själv välja om du vill lägga dina hundralappar på Forgotten Realms och Dungeons & Dragons.

entomophobiac

Low Prep High Play
Så vad behöver du till CoC? PH?

Du behöver så vitt jag förstår bara grundboken; Call of Cthulhu d20 av Monte Cook och gänget.

Är inte manual of teh planes det samma som plane scape?

Jag har själv bara småbläddrat i MotP, så jag vet faktiskt inte exakt vad det är, men det är inte samma sak som Planescape. Planescape är en hel setting i sig själv, där - som jag förstått - MotP bara är ett litet tillbehör till D&D3E för att vissa av de saker som förekom i Planescape inte ska falla i glömska hos nya spelare.

Staffan

Myrmidon
Så här är det: Någon gång i den grå forntiden så släpptes Advanced Dungeons & Dragons (1st ed). Där nämndes det lite i förbifarten att det fanns andra existensplan, AD&Ds grundläggande planstruktur förklarades (Inre elementarplan som man kommer till via eterplanet, yttre gudaplan som man kommer till via astralplanet), och så fanns det givetvis en massa monster som kom från andra plan (demoner och djävlar och sånt). Så småningom kom man ut med en bok som gick in i mer detalj om dessa existensplan, Manual of the Planes. Planen var dock fortfarande riktigt farliga ställen som endast tuffa högnivåäventyrare kunde våga sig på att besöka någon gång då och då.

Sedan kom AD&D 2nd ed, och AD&D sveptes över av en våg av politisk korrekthet. I de grundläggande reglerna rördes knappt de andra planen - kanske en sida i DMG, och demoner och djävlar fick inte vara med i monsterböckerna. I alla fall inte på ett tag, förrän Monstrous Compendium: Outer Planes Appendix kom ut. Då hade man dessutom bytt namn på många av monstren, så djävlar blev baatezu och demoner blev tanar'ri. Runt 1995 (plus minus nåt år) så hade TSRs första "metavärld" (värld som binder samman andra världar), Spelljammer, lagts ner och i stället försökte man sig på en ny: Planescape, som utspelade sig på andra existensplan. Till skillnad från den gamla Manual of the Planes låg fokus här på hela kampanjer som utspelade sig på planen, med staden Sigil som en central punkt. Planen blev väl som helhet lite mindre farliga men avsevärt mer lämpade för längre kampanjer. Planescape fick en relativt stor skara riktigt trogna fans, men inte tillräckligt många för att överleva när WOTC köpte TSR och tog en ordentlig titt på vad som bidragit till de ekonomiska problemen och kom fram till att en av orsakerna var att man delat upp kundbasen mellan för många olika världar - folk såg sig inte som "AD&D-spelare" utan som "Forgotten Realms-spelare", "Dark Sun-spelare", "Planescape-spelare", o s v.

Sedan kom då D&D 3rd ed, där man förvisso hade monster från andra plan med i Monster Manual men samtidigt undvek det där med andra existensplan rätt ordentligt i PHB/DMG med undantag för formler som plane shift. Rätt snart kom en 3e-version av Manual of the Planes, som likt original-MOTP mest var en regelbok som beskrev planen ur regelsynpunkt. Till skillnad från tidigare versioner så är 3e-MOTP mest en verktygslåda för att designa en egen kosmologi, som använder den klassiska kosmologin (lätt modifierad) som ett genomarbetat exempel. Sigil och en del andra Planescape-prylar nämns i förbifarten - jag tror ett eller två stycken ägnas åt Sigil.

Sedan vill jag bara nämna att de gamla Planescape-prylarna finns att köpa på www.svgames.com (och snart även www.rpgnow.com) i PDF-form för en sisådär fem dollar styck.