Slog 11 på en T20, du får själv bestämma om du blir övertalad eller inte
Hmm. Mycket på en gång. Call of Cthulhu, måste jag först säga, är INTE en värld till Dungeons & Dragons utan ett spel som började på 80-talet som ett av de första skräckrollspelen. Den Call of Cthulhu bok som finns med d20 regler (samma som i D&D3E) är en tolkning av spelet som använder andra regler än föregångaren.
Vad gäller övertalningen så är jag nog fel person. Men jag säger som jag inbillar mig att jag sagt tidigare; om du är ute efter standard fantasy så finns det knappt något bättre än Forgotten Realms. Det är en väldigt omfattande värld med både gammalt och nytillkommet material som dessutom expanderas i ganska rask takt. För att spela i Forgotten Realms behöver du D&D Player's Handbook (oftast känd som PHB), D&D Dungeon Master's Guide (DMG), D&D Monster Manual (MM) och Forgotten Realms Campaign Setting.
Detta låter kanske som mycket böcker och därför dyra pengar, men faktum är att de är näst intill nödvändiga för att du ska kunna spela i Forgotten Realms världen. Skulle man skala lite och plocka fram de du verkligen MÅSTE ha, så är det PHB och Forgotten Realms Campaign Setting. I nuläget c:a 700 Svenska riksdaler.
Planescape, å andra sidan, finns inte i tryck längre, och det närmaste du kommer är Manual of the Planes till D&D3E. Annars kan du alltid försöka hitta Planescape Campaign Setting, som är en ganska stor box. (Tror den gavs ut 1994, men är inte säker.)
Fast för att summera det hela, och du nämner ju själv Call of Cthulhu, så rekommenderar jag helt klart att köpa den boken istället. Call of Cthulhu d20 ger dig dels (som det verkar) en schysst produkt i sig, men också en inblick i om d20 systemet är din kopp té till att börja med. Därefter kan du själv välja om du vill lägga dina hundralappar på Forgotten Realms och Dungeons & Dragons.