Nekromanti är detta brott mot upphovrätt lagen?

han göte

Warrior
ladda ner bilden och titta på den jag gjorde om en binerack hammer( ursäkta stavningen) från eon. om jag skulle publicera denna bild eller använda den på en hemsida skulle det vara olagligt...om det är olagligt så tar jag genast bort bilden...

Snow

Swashbuckler
du har i princip bara lagt på threashold på den? samma effekt som kan uppstå i en kass kopiator.

Lagligt eller inte kan jag inte uttala mig om men jag skulle inte använda den ändå, det är för likt och alla som sett orginalet skulle se var den var snodd från.

Rickard

Urverk speldesign
Nej, det är inte lagligt (tror jag) [aNT]

/Han som föreslår en läsning om <A HREF=http://www.rollspelshornan.se/modules.php?op=modload&name=FAQ&file=index&myfaq=yes&id_cat=5#90>bilder som fortsättningsverk</A>

Frixeray

Swordsman
Att göra en kopia för hand, i formen av att rita av en modell (ex. rita av en målning), räknas som ett eget verk liksom att ett fotografi av ett verk räknas som fotografens verk. Om jag inte missminner mig...

Däremot är plagiat ganska illa ansett...

Brunalven

Warrior
För att bilden inte ska omfattas av upphovsrättsskyddet måste den uppnå verkshöjd, dvs vara tillräckligt unik för att vara ett eget verk. Den bedömningen kan man bara spekulera om eftersom de enda som kan bedöma det är rätten efter att upphovsrättsmakaren har stämt dig. Om du inte blir stämd så är det lugna puckar. Därför är det upphovsrättsinnehavaren som du ska vända dig till med den här frågan.

peterb

Swordsman
Frågan går egentligen inte att svara på utan att få se bilden som du bearbetat.

Den första fråga som man skall ställa sig i det här fallet är om originalet kan anses som upphovsrättskyddat. Svaret på den frågan beror på om originalet har tillräcklig verkshöjd, med vilket menas att om bilden kan anses som en individuell, självständig och originell skapelse så är den upphovsrättskyddad. Om det inte finns allt för många liknande bilder så är det rätt troligt att originalet skulle anses vara skyddat.

Det är relativt sätt (jämfört med t.ex. dataprogram, brukskonst, ritningar och spelregler) lätt att få en upphovsrätt till en bild erkänd av en svensk domstol. Skyddet mot bearbetningar är dock snävt. Det senare betyder att två bilder som avbildar samma motiv och som på ett någorlunda tydligt sätt skiljer sig åt, vanligen anses vara två från varandra oberoende verk.

Nu är det ju så att det troligen finns rätt många liknande bilder på vapen i olika böcker vilket gör att man kan ställa sig tveksam till om både originalet och din bild verkligen är upphovsrättskyddade. Man kan nämligen ifrågasätta om bilderna är resultatet av en självständig skapar gärning.

Men som sagt, utan att veta hur original bilden ser ut är det svårt att ge ett riktigt bra svar.