Nekromanti är inte datorer störande på spelmöten?

bitmonkey

Veteran
Allt detta klickande i tid och otid (föreställer jag mig), är det inte störande? Vill gärna veta vad folk har för erfarenheter av att spelleda med en dator som hjälpmedel.

Big Marco

Läskig
Absolut inte

Jag tycker det är ett mycket bra hjälpmedel. Dock så måste datorn vara tyst, vilket i princip kräver en laptop.

Jag brukar ha äventyren i datorn, i antingen PDF eller Wordformat. Detta gör sökningar snabba i stora textmängder.

Dessutom använder jag datorn som Jukebox med musik. För att slippa en massa klickande så skaffade jag en programmerbar fjärrkontroll (USB-kopplad) som jag satte samman med WinAmp så för att byta musik räcker ett knapptryck på en fjärrkontroll - diskret och bra.

k7e9

Hero
Inte jobbigt...

... Jag använder en gammal laptop som musikmaskin... Lättare att byta mellan bakgrundsmusik, till stridsmusik, till sorglig musik, till skräck...
Använder Library-funktionen i WinAmp till det...
Klickandet låter inte mycket från den datorn, den innbyggda musens knappar e så slitna att det inte låter om dem när man trycker... Inget klick... Sedan går det ju att fälla ner skärmen när man inte behöver byta låt... Så då slipper man det stämningsdödande ljuset från skärmen...

Men som sagt, den e gammal... Kan inte använda den som Marco, till att ha äventyr och söka och allt det där... Men klickande blir det inte mycket av...

Jag tänker mig att du tänker på typ tärnings-rullar-program och så? Som snabbar upp strider? Kanske?
Nå, det lilla klickandet är väl inget mot alla rullande tärningar i en strid...
Men jag använder tärningar och som SL i mina strider... Mer kännsla... Mer rätt... :gremwink:

ripperdoc

Myrmidon
Om de används fel - ja, klart störande. Om de används rätt, nej, fördelarna överväger.

Den största risken med datorer är att de används fel. Ser man att spelledaren eller en spelare är mer koncentrerad på skärmen än på folket runt bordet är något fel - på samma sätt som det blir trist om spelarna sitter djupt nedsjunkna i böcker. Kan spelarna se spelledarens skärm blir de mycket distraherade, på samma sätt som en TV - även utan ljud - är en usel idé under spel. Datorer som används - särskilt tangentbordet, är mycket mer störande än att bläddra i en bok dessutom. Som personlig princip skulle jag tacka nej till att spelarna använder datorer alls.

Rätt använda är det en diskret laptop, gärna halvdold, som spelledaren använder för referensinformation. Viktigt är att allt har snabbknappar, för musik, tärningsprogram eller vad man kan tänkas använda. Är datorn långsammare på en uppgift - visa en text, slå tärningar, etc, än att göra det på riktigt - skippa datorn.

Riktigt rätt kan man göra med en laptop som kopplat in både ljudsystem, en TV/projektor och ambientbelysning - man kan visa kartor eller bilder på TVn när så behövs, och låta den vara svart annars. (mer lämpligt till framtidsrollspel, imho). I vår är planen att bygga ett sådant system - får återkomma då med resultat :gremsmile:

/RD

Regmolar

Swashbuckler
Jag använder datorn som en slags spelledarskärm, där jag har all info till äventyren. Datorn lånas från en av spelarna och är en laptop, så tangentbordet är ganska tyst, vilket är trevligt när jag skriver ned saker som jag ska minnas, t.ex. namn på nyskapade men återvändande SLP:s. Dessutom använder jag Zadriths praktiska tärningsslagare, och slipper därmed det avslöjande rullandet (speciellt som slående med obegränsade tärningar kan leda till att spelarna får ett hum om hur det går på hur mycket man slår, och det här förmodligen är det lättaste sättet att undvika det på. Dessutom är det snabbt). Musen tror jag inte de stör sig på; min spelgrupp är ganska förlåtande ^^ Är skärmen ivägen så är det bara att vika ned den när informationen är kollad, och dokument flyttas lätt dit via USB. Jag fundera på det där med att ha stämningsmusik på datorn; vi har inte börjat köra med det än, men en av mina spelare ha sagt att han ska fixa en kompilation, så vi får se...

Slutsats: rätt använd är datorn ett utmärkt verktyg, men man får vara försiktigt så man inte bara stirrar in i skärmen och glömmer att ha kontakt med sina spelare. Jag kommer nog knappast att lyckas sluta med det så länge jag inte börjar köra 100 % frimorm och improvisation.

DesertRain

Hero
Ska börja använda min laptop när vi spelar, där har jag bl.a äventyret, tärninssimulator, SLP:n och mer. Jag tycker det är bra och En laptop har ju tysta tangenter och om man använder musplattan störs man inte av klickljud från musen.

bitmonkey

Veteran
Re: Inte jobbigt...

Jovisst vore det skönt att ha en dator som kan avlasta en under striderna så man inte tappar tempot.

Och så har vi ju förstås situationen när SL ska slå dolda slag för... tja, nånting. Det gör man ju hela tiden. Ob-systemet i all ära, men om SL rullar tärningarna sjuttielva gånger så anar nog spelaren att det inte gick så bra. :gremsmile:

Jag har provat att rulla fram en massa färdiga tärningsslag före spelmötet, och kryssa av dem vartefter man använder dem. Det funkar väl "sådär".

bitmonkey

Veteran
(speciellt som slående med obegränsade tärningar kan leda till att spelarna får ett hum om hur det går på hur mycket man slår, och det här förmodligen är det lättaste sättet att undvika det på. Dessutom är det snabbt)
Just det! Precis min tanke. Kan inte nån ta och uppfinna en liten dosa som slår ObXT6 och visar summan, samt om det är risk för fummel/perfekt. Vore kanon!

Edit: Oh! Oh! Eller skriva ett litet program som man kan ladda ner till mobilen?

Blasphemy

Swashbuckler
Jag tycker att datorer kan fungera men det beror till vilket spel. Jag skulle aldrig drömma om att använda en dator till ett fantasyspel som Eon eftersom jag tycker att dess blotta närvaro tar bort känslan. Däremot så skulle det fungera hur bra som helst till ett nutida, framtida eller sci-fi rollspel. Till och med bättre än papper.

Fast som sagt - jag är en spelledare som inte lägger allt för mycket tid på att välja ut låtar till särskilda scener. Jag har en eller två skivor som får gå i bakgrunden och byter när det blir fundamentala ändringar i scenerna eller när det blir strid.

Gordeg

Hero
Ser man att spelledaren eller en spelare är mer koncentrerad på skärmen än på folket runt bordet är något fel - på samma sätt som det blir trist om spelarna sitter djupt nedsjunkna i böcker.
Precis min tanke - om spelledaren fastnar vid datorskärmen är det inte datorns fel, det är spelledaren som tappat känslan för vad han behöver rikta sin uppmärksamhet mot. Precis som när spelledaren dyker ned med näsan i en bok.

Att spelarna ska sitta med egen dator, eller för den delen läsa i böcker, är jag i princip emot om det inte råkar vara en lång period där spelaren i fråga inte har en rollperson aktiv i spelet.

Gordeg

Wilmer

Hero
På Jörgens eonsida fanns en jävligt fin excelfil som slumpade fram SLPer och klarade Ob-slag upp till åtta tärningar och två omslag samt att markera risk för perfekt/fummel. Tyvärr har sidan varit nere ett tag.

Pom

Swashbuckler
Inte då

Om klickandet är ljudmässigt störande? Jag använder datorn mycket när jag spelleder: 1-2 stationära maskiner. Mina spelare har aldrig klagat.

Det är ovanligt att jag sitter och skriver långa harranger mitt under ett spelmöte. Musklickandet och enstaka tangenttryck är de ljud som dyker upp. Deras störande är högst i nivå med:

-Skrapande stolar
-Knarrande soffor
-Suset från fläktsystemet
-Rasslet av tärningar
-Steg
-Prasslandet bland lösa papper och böcker
-Glas och andra ätverktyg som ställs ner på bord
-Mumsande
-Ljud från gatan

Dessutom använder jag musik för alla upptänkliga situationer.

Den andra spelledaren i min grupp som använder datorer kör sällan med bakgrundsmusik utan använder sin laptop för ren information. Jag har aldrig ens tänkt på att det kommer ljud från den.

Som andra nämnt är det bra att se upp så att man inte bara har näsan mot datorskärmen. Men några andra risker med datorer under spelmöten har jag aldrig upplevt. Nu har jag för all del bara använt datorer aktivt under själva spelmötena de senaste 10 åren. Innan dess handlade det om ett förberedelsehjälpmedel. Men datorn är ett bra hjälpmedel som gör spelmötena bättre och kampanjen mer lättskött.

Dilandau

Myrmidon
Re: Absolut inte

Jag tycker det är ett mycket bra hjälpmedel. Dock så måste datorn vara tyst, vilket i princip kräver en laptop.
Då har du inte träffat min laptop. Den låter lika mycket som Galactus.

Rosen

Myrmidon

Då har du inte träffat min laptop. Den låter lika mycket som Galactus.

Det är klart, en laptop som vrålar "JAG HAR ANLÄNT!! TIMMEN FÖR ER UNDERGÅNG ÄR SLAGEN!" under spelmötet kan nog vara lite störande...

--
Åke

Troberg

Sinister eater

Det är klart, en laptop som vrålar "JAG HAR ANLÄNT!! TIMMEN FÖR ER UNDERGÅNG ÄR SLAGEN!" under spelmötet kan nog vara lite störande...
Och där hittade vi det ultimata uppstartsljudet! Ännu bättre än det nuvarande "Well hello, Mr Fancypants".

Jag letar dock fortfarande efter en sampling från den svenska dubbningen av 2 Stupid Dogs, när den stora killen säger åt en liten pippifågel "Nä men så puttenuttigt! MEN DET ÄR FEEEEEL!" för att ha som felljud. Någon som har den?

Johan K

Gammal & dryg
De gånger som jag skulle tänka mig att använda dator i rollspelssammanhang är till att skriva krönikor på spelmötena. I överigt så tycker jag att det själ tid ifrån en att sitta & fippla med den i sammband när man spealr. SÅ för min del så föredrar jag inte att använda datan i s själva spelsessionen, utan att ha den som för- & efter-arbete.

Honken

Hero
Jag kan hålla med de flesta hittils, jag är dock den enda som har min dator på spelmöten., men tror inte det stör de andra. Är det så att någon säger att de störs av det då tar jag bort den.

Jag använder själv den när jag är SL och det funkar bra, även om nog inte mitt användande är optimerat.

/Honken

Illern

koppariller
Jag använder en liten (12") bärbar med framgång till mitt spelledande; som andra skrivit för informationssök, ljud/musik med mera.