Nej, du är inte först, men det gör inget.
Jag har själv kommit på idén några gånger, fast i olika tappningar.
Det finns många andra som har kommit på idén också, tro mig, men det gör inget. Om inte annat kan man säga som troberg, att ingen annan har lyckats bra med det, så du kan göra det därför.
(Även om jag själv anser att man gör rollspel för skapandets skull, och inte produktens, så förstår jag vad du menar. Det är roligt att inte göra något som är både uttjatat och gjort bra av någon annan.)
Du kan säkert göra ett hella-cool spel, men det är inte det jag tänker snacka om än. Själva spelet kan vi diskutera närmare när det blir aktuellt.
En sak tänker jag dock säga nu, en sak som slog mig ganska direkt:
Mycket sällan uttrycks direkta åsikter i rollspel. Det är sällsynt att man ens får tydliga antydningar om åsikter och vinklingar. I det här rollspelet är det helt klart aktuellt att världsbilden kan bli ganska vinklad.
Något sa mig att du är ganska anti-Bush när jag läste ditt inlägg, just för att du föreslog att det var han som började bråket, och bara han.
Average John Doe med lite kommunistskräck kanske hade sagt att det var en ryss som började bomba sönder världen. Det kan kvitta. Att det var Bush som började i din version är inte heller det viktiga.
Såhär va: att/om du uttrycker åsikter eller vinklar ditt rollspel, det gör mig absolut ingenting. Det är faktiskt så att jag verkligen tycker om det. Det är bara intressant, men var medveten om att det är vinklingar och åsiktsuttryckande du sysslar med på ett plan, även om du kanske inte tänkte på saken så. När man sysslar med åsikter, då tycker jag att det är viktigt att man verkligen tänker efter vad det är man tycker, och ser till att inte råka uttrycka något annat.
Gör du det så att det var bara Bush som började, då ser åtminstone jag det som att du uttrycker att "Bush är dum".
När jag funderade på mitt WW3-spel, då ville jag snarare säga att "Människor är dumma mot varandra", helt utan att ha någon enskild syndabock.
Inget blodigt alltså, utan bara ett tips. Ta dig en funderare på vad din åsikt verkligen är, och tänk sedan igenom vad du uttrycker, för annars kan det bli jobbigt.
Rasmus