(äventyr) Lightning Strikes (not once but twice)

Quadrante

Grisbonde

Har som sagt ett äventyr som jag sammanställer, vars idé inte rymdes på två sidor om man börjar lägga till en del grafik. Lägger upp den som en tråd, så kan man följa hur den utvecklas om man vill ... och sen när den väl blir klar så kan man hämta hela här. Vill man begära en ledtråd eller sidospår eller en illustration ... eller förklaring, så är det välkommet. Kommer att lägga till en tidslinje och en spelledarsammanfattning (sen) så man lätt ska kunna se och veta utan att behöva leta.

Kommer garanterat behöva korrigera stavfel, eller språkfel. Så ge gärna feedback om det.

1743799198842.pngSkärmavbild 2025-04-05 kl. 08.33.11.png

Attachments

Last edited:

Quadrante

Grisbonde
Gick igenom och faktiskt läste texten istället för att lägga till nytt och hittade en hel del ord som jag nu bytt, även några svenska ord mitt i det engelska eller märkliga meningar som ... jag nog skrivit av farten ... för att inte tala om klassiska typfel eller meningar som hoppar runt när man inte tittar på vad som skrivs. Men det behövs garanterat minst en revision till och ... eller flera innan det är klart.

Rickard

Urverk speldesign
Är det här även ett arbetsexempel utifrån när du har samlat/läst information kring informationsmodellering?

Quadrante

Grisbonde
När jag gjort det här klart ska jag nog pröva något ”utan dödkött” kanske en annan form, ur nån ide som flashade förbi i @entomophobiac:s tråd. Det är ju ändå kul (och ett måste) att testa formen, utmana formen, om man nu ska ha en åsikt om saker.

Rickard

Urverk speldesign
Ja. Även om jag haft en del av tankarna tidigare, så är det definitivt påverkat av de senaste trådarna.
Jag gav lite kommentarer utifrån detta.

Ett grundläggande problem jag har (och detta gäller alla rollspelsprodukter) är att jag inte får någon inledande förståelse för varför jag ska läsa texterna. Mordmysterier lämnar mördaren till slutet, dungeons presenterar rum ett för ett, rollspel börjar med rollpersonskapitlet utan att förklara hur man spelar eller vad man ska göra i rollspelet. Det är på tok för mycket "spelledaren ska upptäcka saker allt eftersom" men det är ju helt fel inriktning! Det är spelarna som ska upptäcka saker allt eftersom. Spelledaren ska förmedla detta och det görs lättaste genom att veta vad och varför man läser om något.

Undergångens arvtagare har jag extremt många och stora klagomål på, men en sak författarna gjorde riktigt bra var att presentera hela flödet för äventyret man skulle läsa.

Quadrante

Grisbonde
Undergångens arvtagare har jag extremt många och stora klagomål på, men en sak författarna gjorde riktigt bra var att presentera hela flödet för äventyret man skulle läsa.
Planen var att bifoga en kort ”SL-bilaga” som kort förklarar allt och hur det hänger ihop. Kanske även några tankar kring hur man kan tackla äventyret olika delar. Så, ja jag har tänkt tanken. Även en nyttig kommentar!

wilper

Fast i vinkelvolten.
Mycket möjligt. Finns antagligen fler engelska/amerkikanska språkfelaktigheter jag borde fixa. Men gör en mental not och får kanske köra det genom någon av mina amerikanska bekanta.
Ja, jänkare säger fall.

Det är lite lurigt det där, vi får lära oss engelsk engelska i skolan, men sen konsumerar vi en massa kultur på amerikansk engelska. Så det blir lätt ett virrvarr i skallen. Det är OK att skriva på båda språken, men det är ju avgjort prydligare att välja ett och köra det konsekvent i tryck.

Själv gick jag över till amerikansk engelska iom The Dune Rose/Ökenros efter att ha hittat någon sorts testare på nätet där man fick välja formuleringar och sedan försökte den gissa var man bodde efter vilka val man gjort.

Jag är en svart man från norra atlantkusten.

Så går det när man bara tittar på massa pang-pang-filmer när man växer upp. :-D

Quadrante

Grisbonde
Hade gärna haft en bildtext här, som beskrivit vem superhjälten är och kanske att hon har blivit mördat. Kanske gjort detta till en tidningsartikel?
Detta som @Rickard ger förslag på kommer jag ta och göra som en hand-out innan jag lämnar det här. Antagligen en vikt a4. Himla bra ide!

Gör det nog oavsett om det behövs.