Nekromanti äventyr.

Tomtefar.

Veteran
Joined
7 May 2003
Messages
4
Location
Smurfby
hur skriver man ner ett bra äventyr. Man kan ju inte beskriva varje meter som rollpersonerna går. Och tänk om någon vill leta efter något som inte står i äventyret, hittar spelledaren på det själv då eller?? tänk om en utav rollpersonerna vill springa iförväg, ska då han möta alla händelser som står i paprerna?? snälla hjälp mig att kunna skriva ett korrekt äventyr. tack. [color:\\"black\\"] [/color] :gremconfused: hur
 

jorik

Veteran
Joined
9 Nov 2002
Messages
102
Location
Flurkmark
läs något annat bra äventyr och se hur det är uppbyggt. sedan minns jag att det fanns en äventyrsskrivarkurs i något nummer av Codex.
 

Erk

Veteran
Joined
2 Apr 2003
Messages
33
Location
Ume
Att kunna improvisera är A och O. Hur mycket man än förbereder kommer rollpersonerna att göra saker annorlunda än man förutsett. Ett tips är att inte planera alltför detaljerat eftersom det är otroligt frustrerande när man lagt ner massor av tid på att förbereda en händelse som rollpersonerna sedan lyckas undvika att hamna i.

Jag brukar göra en ganska enkel skiss över intrig och vad som händer om rollpersonerna handlar på det ena eller andra sättet. Sedan fördjupar jag mig ofta i beskrivningar av intressanta personer (som man kan återanvända om rollpersonerna inte träffar dem i just det äventyret)

/Erik
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,232
Location
Göteborg
Tips

Låt alla delar ha med varandra att göra, så att man inte kan hoppa över delar. Ha en tanke bakom, varför sker det som det sker. Framförallt, varför är just rollpersonerna inblandade?
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Skapa bra och flerdimensionella spelledarpersoner så du vet hur dessa kommer att reagera om rollpersonerna gör något oväntat. Se till att beskriva platser ordentligt och utförligt så att du har en aning om vilka möjligheter som finns.
 

Johan/Torak

Veteran
Joined
9 Apr 2003
Messages
72
Location
Cthol Mishrak(U-Väsby)
Ett enligt mig mycket viktigt ord är, improvisation. Att göra detta gör inte spelet så "uppstackat" alltså att man bara kan göra vissa saker. Mina äventyr är såklart inte på typ 1 papper och resten improvisation, men om man kommer i en situation som du inte räknat ut, improvisera!
 

Farbror Funkus

Warrior
Joined
6 May 2003
Messages
320
Location
Hemma hos Faster Funkus?
Följ några äventyrsideer som finns i Eon modulerna!
Eller bara improvisera allt

/Allas vår älskade Farbror Funkus
/Alla klagomål tas imot på bästa sätt
MvH

Den här lilla texten är tillängnad den som förstår den!!!*

Ingen gjorde ingenting med ingen!!


Förhoppningsvis så förstår Midar den här texten!!

*Vilket inte är specielt lätt, så förlåt dom som stör sig på den.

Mina inlägg kan va svåra att förstå!!!
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Det kan vara jä***** jobbigt att improvisera, speciellt att komma ihåg namn....men kul


Nej fattar inte :gremwink:
 

Schyte

Veteran
Joined
24 Apr 2003
Messages
85
Location
Mt. Zal, Tholamar
Improvisation är bra som om man har lyckats få dem till den mörka gränden med den skumma typen och de bara måste in och deras sammvete plötsligt säger nej finns bara en sak att säga. Stadsvakterna kommer runt hörnet! Den skumme kan då locka in dem i byggnaden.
Människor som smyger i gränder brukar inte upskattas av lagens långa arm
 
Top