Alkohålens ursprung
"Fullkomligt flummig inlägg, men mtp mina nuvarande drogdoser så..."
Så varför dessa drogdoser?
"Jag undrar hur människan på jorden kom fram till hur man skapar alkohol/öl. Det är ju inte riktigt as-enkelt att tillverka det ena eller det andra."
Det är faktiskt hur enkelt som helst: det enda som krävs är att socker får jäsa. När jästsvamparna sätter fart på sockret så bildas alkohol och koldioxid. När man bakar bröd ångar man dock ut alkoholen, så det finns ingen alkohol kvar i limpan när den kommer ut ur ugnen, och koldioxiden lyfter brödet och gör det luftigt och mumsigt. När man gör öl eller vin så gör man i princip samma sak, men låter koldioxiden ta vägen dit den tar vägen (löses i vätskan eller försvinner ut i luften) och tar hand om alkoholen istället. Det händer helt naturligt på till exempel vindruvor och rönnbär om man inte gör något skoj med dem innan naturen har sin gilla gång.
Min teori är att ölbryggning kom till genom någon slags olyckshändelse i samband med hanteringen av skörden - kanske ett magasin råkade översvämmas, gro, jäsa osv, eller så råkade druvsaft jäsa, eller något i den stilen - varpå någon upptäckte att det var gott och man blev redigt kanon på det. Sedan förädlades processen.
- Krille
"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"