Nekromanti önskelista till DoD 6

Hasse

Hero
Det har diskuterats önskemål om böker i tidigare inlägg vilket fick mig att fundera över vilka moduler jag vill skall komma till DoD 6 i framtiden, förutom en massa bra äventyr. Presenterar här med en önskelista.

1 Trudvangbok. jag ser gärna att i denna bok inkluderas t.ex örter och dess effekter, viktiga handelshus(om sådana finns) och vad de handlar med, olika handelsvaror.

2 Magibok. nya besvärjelser, alkemi, mer information om framställning av magiska föremål och drycker.

3 Religionsbok. Mer information om befintliga religioner. Ev beroende på Jorges bestarium, mer information om andra rasers religioner. Religiösa artefakter och föremål och ev. hur man skapar dessa.

4 "Kampanjbok/SL-bok" Tips för hur man skapar roliga äventyr. Hur man ritar intressanta grottor, borgar, ruiner och städer m.m. Hur man kan lägga upp längre kampanjer, tips om hur man rent praktiskt kan till lämpa olika färdigheter i spelandet. Relger för fältslag. Vad som kan ingå denna bok beror lite på vad som finns i en ev. Trudvangbok. En "amatördel" samt "utövardel" äventyrs-/kampanjskapandet vore praktiskt då vi alla har spelat olika länge.

5 Yrkesbok. tänker mig inte en bok/yrke utan en samlad bok där man mer ingående utveklar de olika yrkena och hur man kan spela dem. En samlad bok för att enkelheten i DoDs regler inte skall gå förlorad. Gärna äventyrsideer kopplade till de olika yrkena.

6 "Rasbok." Mer information om alver,dvärgar och halvlängdsmän. kan ev inte behövas beroende på hur mycket dessa raser beskrivs i Jorges bestarium.

7 Rollspelarbok. Till för rollpersonerna och hur de kan utveckla sin rollperson och rollspelandet.

8 Sjöfararbok. information och regler kring sjöfart och sjöslag i Trudvang.

Vilka önskemål har ni andra här på forumet, vad vill ni att Riotminds skall ge ut. Egna önskelistor?

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

SirDr

Veteran
jag vill ha m. mera om världen.. parralell dimensioner? magieffekter att utveckla. samt yrken, tycker att man kan behöva en mall för hur man gör ett yrke för att få det någorlunda stabiliserat oxså. samma sak vad gäller magin.. lite smulor för den kreative's bord.. samt lite för den som inte är så kreativ.

Tid är pengar, bara för den som stressar bort den.
Ta en kaka till och lugna ned dig lite..

jonix

Warrior
Min önskelista till DoD 6

Dessa böcker/moduler ser jag gärna i affären;

"Sjöfart, Sjöfart, Sjöfart och ännu mer Sjöfart"
/images/icons/smile.gif

"Guide för rollspelare som hjärntvättats av "modern fantasy"
Inte bara en bok för SL, utan för alla oss som inte vet hur en gran ser ut eller inte kan stava till varken troll eller älvor...

Rent Trudvag material, alkemi, religioner, fältslag och udda yrken m.m. även kortare äventyr (typ som vinterskogen H.) tycker jag skall slängas upp på "Sidan med stort R"...

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134

kalcidis

Hero
...

Jag vill ha en komplett världs bok som endast tar upp Trudvang och inte några regler (typ trakorien fast hel utan regler). Så att man kan använde det till vilket regelsystem som helst. MEN det lär ju aldrig ske så det kvittar.

//kalcidis

Veritas Odium Parit - Sanningen Föder Hat

Renfield

Swordsman
En uttömmande och komplett världsbok med såväl religioner i högar (till alla raser), information om stadsskick, handelshus, historik över hur världen framskridit, dtora fältslag, regler för såväl stora härars sammanbrabbning som små skärsmytslingar, vapentekniker i den mån de låter sig existera, en utveckling med drakmagi, eller att drakar kan människoformler, värden och mått på drakar i alla åldrar, mer uttömmande beskrivning om hur man spelar, hur de olika yrkena bäst gestaltas, hur man som SL skall göra bra äventyr/kampanjer, artefakter, äventyr, SL-personer, osv. osv. osv. i all oändlighet.

"He who conquers the past, commands the future.
He ho commands the future, conquers the past."

Pilgrim

Veteran
En sak jag tycker fattas är en bok till krigare och vapen, rustningar och allt däromkring nya krigaryrken

detta verkar kanske lite koboldaktigt men oftast spelar faktiskt mina rollspelare nägon form av krigare och det finns alltid krigare överallt i världen det är ju bara gå in i en stad så står det ju statsvakter utkastare hyrsvärd mm

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Vill ha!!

En Magibok tycker jag verkar god. Magisystemet är ju sååå skönt, så fint, sååå härligt. Men än så länge så är det väl kanske mest viktigt med böcker som tar upp världen och allt vad det innebär. Även om det går bra att hitta på själv än så länge så kommer det att bli jobbigt i längden. Världsbok och magibok vill man ha.

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>

SKIN69

Warrior
Tack!

Äntligen någon som vet vad det handlar om... En världsbeskrivning till den underbara värld ingen egentligen vet något om!
Det enda vi har är en massa troll och ett enda äventyr att beskriva en hel värld från!
En världsbeskrivning så man kan skrota det ålderdomliga levelsystemet och köra med de klassiska och BRA relgerna från 91'an...
Betalar gärna lika mycket för världen som för reglerna..

/SKIN69 -This is your boss skinhead speaking

Rickard

Urverk speldesign
Re: Tack!

Världsbok helt klart. Men den ska inte täcka detaljer. Det borde div. äventyr klara av.
Magibok är ett måste.
En bok om örter? Visst. Men bäst skulle det vara med en bok om djur och fauna. Inte bara örter, droger och gifter utan även användbara växter som t.ex. sjögräs som är slitstarkt och används som rep, landanemon som har brännande spröt som den skickar ut på natten för att fånga insekter, blomman klocka som fäller ut ett kronbland per timme etc.

/[color:green]Han</font color=green> som inte har DoD6 men som skulle kunna tänka sig att köpa supplementen

Ximnipot69

Swordsman
Yrken

Har själv försökt mig på det där med att skapa egna yrken. Det var faktiskt riktigt kul. Det tog dock en stund, men det fick mig att inse hur bra vissa yrken verkligen är. Jag rekomenderar det verkligen.

Ximnipot - den kroniska huvudvärken personifierad

Hasse

Hero
Re: Hoppas nu bara att Riotminds lyssnar... [NT]

Det verkar som i alla fall de som svarat först och främst önskar en bok om Trudvang. Så vi får hoppas att Roitminds nästa modul efter Jorges bestarium blir en Trudvangbok.

Hasse

Pink Floyd

hernod

Veteran
Det skulle vara väldigt bra om Riotminds kunde göra dessa böcker och moduler. Vad jag vet för tillfället är att de håller på med spelarbok och andra saker som står på deras hemsida.

// Grom

Nerosuferoth

Swordsman
En sak jag kom att tänka på när jag för första gången besökte DoD-avdelningen på hem.passagen.se/rollspelsmuseum var att jag vill ha en "artbook" som täcker hela Drakar och Demoners historia. Antagligen är det omöjligt (och kanske ointressant, vad vet jag?) att genomföra eftersom, om jag har förstått saken rätt efter allt upphovsrättstjafs här på forumet, man måste ha tillstånd av respektive artist UTÖVER i det här fallet Target Games produkträttigheter. Sen kan det dessutom vara så att RiotMinds bara stärker fientligheten mot 6:e utgåvan med en "nostalgi-volym". Nu har jag två starka argument MOT min egen idé, men faktum kvarstår: Drakar och Demoner har avverkat mängder med fina bilder under årens lopp. Och givetvis menar jag att det bara är ett urval som ska publiceras. "Stormbringer" (Elric) är väl en given framsida...

Ashley Riot, som utöver sina egna dumheter tycker att tråden innehåller jättebra förslag på moduler.

And this is also part of the game, I suppose, Sydney?

Rosen

Myrmidon
<I>om jag har förstått saken rätt efter allt upphovsrättstjafs här på forumet, man måste ha tillstånd av respektive artist UTÖVER i det här fallet Target Games produkträttigheter.</I>

Jo. Nästan alla omslag som Target använde var ju återanvända gamla verk av utländska artister, så de köpte <I>garanterat</I> bara en publiceringsrätt, inte rätten till själva konstverken. Skulle någon annan vilja trycka dem igen så måste de köpa samma rättigheter en gång till - och det var ju ofta bilder av folk som knappast är särskilt billiga (Michael Whelan, Ken Kelly, Frank Frazetta...)

<I>Sen kan det dessutom vara så att RiotMinds bara stärker fientligheten mot 6:e utgåvan med en "nostalgi-volym".</I>

Inte nödvändigtvis, men det skulle knappast öka intresset för deras egna produkter så de har nog inte större intresse av det. Dessutom är artbooks dyra att trycka - färg helt igenom, på glassigt papper - så det är nog inget man ger sig in på om man inte förväntar sig en rätt bra försäljning.

--
Åke

Sårias

Veteran
Min ondskelista (jag menar önskelista)
1. Sl skärmen!!! jag är trött på att blädra som en gnu.

2. Få se som sl....snälla bestiariumet. (Världen har inte varit det stora problemet än så länge. Det har varit bristen på kreatur och lite omväxling gruppen har tröttnat på trollen och människorna)

3.religionsbok? (eller liknande då en av gossarna i gruppen spelar präst)

4.expandering av levlarna. Då dom börjar närma sig legend så småningom. Dom är fan redan utövare...Och jag har varit snål med äp.

5. Nu börjar jag bry mig om världen. Då det antagligen borde ha fått gruppen till episkt spelande vid det här laget. men den bör vara ganska ytlig då jag inte vill veta var varenda by ligger eller ens stad bara dom största.

Hasse

Hero
"En sak jag kom att tänka på när jag för första gången besökte DoD-avdelningen på hem.passagen.se/rollspelsmuseum var att jag vill ha en "artbook" som täcker hela Drakar och Demoners historia. "

Läste först artbook som art-bok=alla monster genom tiderna. Vad jag sedan tänkte på efter att ha läst Rosens inlägg var att fråga Nils Gulliksson om att puplicera hans bilder så har ni så gott som allla bilder från runt ca. mitten av 80-talet.

Det vore roligt med en artbook för om inte annat se varelsernas "utveckling" genom åren.

Hasse

Pink Floyd

RZLo

Veteran
Re: Tack!

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Världsbok helt klart. Men den ska inte täcka detaljer. Det borde div. äventyr klara av.

<hr></blockquote>

Jag tycker att det kan bli ganska tråkigt med världsböcker som knappt innehåller några detaljer alls (mundana till eon var lite sådan.) Detaljer ger ju dels lite mer liv åt spelvärden, och dels får man något att bygga sitt äventyr på.
/RZLo