Jag bladade igenom Deadlands D20. Där fanns en tillämplig av ”Coup de grace” regeln som i princip gick ut på att en karaktär kunde betraktas som hjälplös om denne var överraskad ("flat-footed") samt att den aggressive parten hade sitt mål inom vapnets räckvid eller, om det var att avståndsvapen, inom det första avstånds inkrementet.
Nu kan jag inte direkt påstå att jag kommer ihåg exakt vad som stod där men principen tycker jag låter vettig. Den löser ett av problem som jag tycker uppstår när karaktärer börja komma upp i nivå. Jag inser att det finns vissa situationer då denna tillämpning blir absurd.
Några förslag på hur man kan reglera upp det hela. (Gärna från någon som har inköpt Deadlands D20.)
- Mattias
Nu kan jag inte direkt påstå att jag kommer ihåg exakt vad som stod där men principen tycker jag låter vettig. Den löser ett av problem som jag tycker uppstår när karaktärer börja komma upp i nivå. Jag inser att det finns vissa situationer då denna tillämpning blir absurd.
Några förslag på hur man kan reglera upp det hela. (Gärna från någon som har inköpt Deadlands D20.)
- Mattias