Näsblötläggning
<p align="Justify">"
Stick: (Rör+Rör+Sty)/3
Kross: (Sty+Sty+Rör)/3"
Det finns bara en lösning. Prova om det funkar i praktiken...
Gûrd: Sty 8, Rör 16. Stick: 13 (1T6+2) Kross: 10 (1T6)
(K 1T6-1 / S 1T6+2)
Ändringen gör att gûrdens stickskada inte påverkas medan krosskadan blir sämre. Tycker jag låter bra.
Troll: Sty 50, Rör 8. Stick: 22 (ca 2T6) Kross: 36 (ca 4T6)
(K 5T6+2 / S 1T6-1)
Krosskadan försämras avsevärt på grund av att rör smyger sig in, stickskadan är 1T6+1 högre än den var förut. Man tycker som att ett troll ska kunna göra
fet skada med krossvapen, vilket blir dåligt med den här regeln. Stickskadan ändras i positiv riktning. Förslag: Dumpa ändringen av krosskadan.
Trukh: Sty 25, Rör 10. Stick: 15 (1T6+2) Kross: 20 (ca 2T6)
(K 2T6+2 / S 1T6)
Krosskadan har minskat, precis som för trollet, denna gång inte lika mycket (bara 2 poäng). Stickskadan har ökat med 2. En trukh gör nu lika mycket skada som en stark riddare, med ett "blunt weapon", detta känns fel. Återigen, dumpa ändringen för krosskada.
[color:\\"red\\"]Trollet gör nu högre stickskada än en gûrd och trukhen gör lika hög stickskada (som gûrden).[/color]
Übermänniska: Sty 16, Rör 8. Stick 10 (1T6) Kross: 13 (1T6+2)
(K 1T6+2 / S 1T6-1)
Stickskadan har ändrats med +1.
[color:\\"red\\"]Människan gör 2 mindre i stickskada än gûrden, vilket är bättre än den gamla skillnaden på 3.[/color]
Übermänniska 2: Sty 8, Rör 16. Stick 13 (1T6+2) Kross: 10 (1T6)
(K 1T6-1 / S 1T6+2)
Krosskadan har ändrats med +1. Detta beror på att han har blivit smidigare, vilket jag tycker är fel. Färdighetsvärde ska representera detta, vilket det gör om färdighetsvärdet överstiger 15. Slutsatsen är att jag fortfarande tycker att ändringen för stickskada är bra, men för krosskadan är det värre...
(är inte säker på om sty/rör 16 är 1T6+2 eller 2T6 och har inte boken här (kör därför på 1T6+2), men ungefär...)
Dessutom blir det ganska konsekvent (om man ändrar på stickskadan):
K: Sty
H: Sty+Rör/2
S: Sty+Sty+Rör/3
Jämförelsevis om man även ändrar krosskadan:
K: Sty+Rör+Rör/3
S: Sty+Sty+Rör/3
Jämför med nu, utan ändringar:
K: Sty
S: Rör
Hm, det där sa egentligen ingenting kom jag fram till
, men skit samma, det får stå kvar. Hmmmm... tja, jag ska föreslå stickskadeändringen till spelgruppen men jag är fortfarande negativ till krosskadeändringen.</p>