Nekromanti Ändrade regler för stickskada

Ymir

Liten kantbaron
Re: Det finns gränser...

Alltså, du fattar uppenbarligen inte? Jag varnade dig nyss - ditt förra inlägg var gravt OT, det här var direkt otillbörligt. Betrakta dig som varnad på allvar.

- Ymir, administratör

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Näsblötläggning

<p align="Justify">"Stick: (Rör+Rör+Sty)/3
Kross: (Sty+Sty+Rör)/3
"

Det finns bara en lösning. Prova om det funkar i praktiken...

Gûrd: Sty 8, Rör 16. Stick: 13 (1T6+2) Kross: 10 (1T6) (K 1T6-1 / S 1T6+2)

Ändringen gör att gûrdens stickskada inte påverkas medan krosskadan blir sämre. Tycker jag låter bra.

Troll: Sty 50, Rör 8. Stick: 22 (ca 2T6) Kross: 36 (ca 4T6) (K 5T6+2 / S 1T6-1)

Krosskadan försämras avsevärt på grund av att rör smyger sig in, stickskadan är 1T6+1 högre än den var förut. Man tycker som att ett troll ska kunna göra fet skada med krossvapen, vilket blir dåligt med den här regeln. Stickskadan ändras i positiv riktning. Förslag: Dumpa ändringen av krosskadan.

Trukh: Sty 25, Rör 10. Stick: 15 (1T6+2) Kross: 20 (ca 2T6) (K 2T6+2 / S 1T6)

Krosskadan har minskat, precis som för trollet, denna gång inte lika mycket (bara 2 poäng). Stickskadan har ökat med 2. En trukh gör nu lika mycket skada som en stark riddare, med ett "blunt weapon", detta känns fel. Återigen, dumpa ändringen för krosskada.

[color:\\"red\\"]Trollet gör nu högre stickskada än en gûrd och trukhen gör lika hög stickskada (som gûrden).[/color]

Übermänniska: Sty 16, Rör 8. Stick 10 (1T6) Kross: 13 (1T6+2) (K 1T6+2 / S 1T6-1)

Stickskadan har ändrats med +1.

[color:\\"red\\"]Människan gör 2 mindre i stickskada än gûrden, vilket är bättre än den gamla skillnaden på 3.[/color]

Übermänniska 2: Sty 8, Rör 16. Stick 13 (1T6+2) Kross: 10 (1T6) (K 1T6-1 / S 1T6+2)

Krosskadan har ändrats med +1. Detta beror på att han har blivit smidigare, vilket jag tycker är fel. Färdighetsvärde ska representera detta, vilket det gör om färdighetsvärdet överstiger 15. Slutsatsen är att jag fortfarande tycker att ändringen för stickskada är bra, men för krosskadan är det värre...

(är inte säker på om sty/rör 16 är 1T6+2 eller 2T6 och har inte boken här (kör därför på 1T6+2), men ungefär...)

Dessutom blir det ganska konsekvent (om man ändrar på stickskadan):

K: Sty
H: Sty+Rör/2
S: Sty+Sty+Rör/3

Jämförelsevis om man även ändrar krosskadan:

K: Sty+Rör+Rör/3
S: Sty+Sty+Rör/3

Jämför med nu, utan ändringar:

K: Sty
S: Rör

Hm, det där sa egentligen ingenting kom jag fram till :gremsmirk:, men skit samma, det får stå kvar. Hmmmm... tja, jag ska föreslå stickskadeändringen till spelgruppen men jag är fortfarande negativ till krosskadeändringen.</p>

Re: Näsblötläggning

Jag förstår vad du menar, och det blev väldigt fint när man ställde upp dem...
"K: Sty
S: Sty+Sty+Rör/3"

Vi kanske ska fundera på det. Vi vill dock inte ha så sjukt höga krossskador för ett troll, det gör tillräckligt mycket som det är. Man kan inte riktigt utnyttja sin styrka om man är osmidig?

hariman

Veteran
Re: Ett enkelt alternativ...

Absolut! Det flesta saker man tar sig för i strid på nära håll är det garanterat styrka som är viktigast. Dessa försöker man ju i Eon har regler för (tänker på alla glada obeväpnade manövrer som finns). Men ett knivanfall har ju inte med det att göra.

Jag hävdar att en stark men inte speciellt teknisk kämpe borde ha mer nytta av att brottas, alternativt gå lös på sin motståndare med ett bordsben, än av att använda kniv, och reglerna speglar detta.

Och för att få kniven genom en rustning letar man lämpligen glipor, snarare än att försöka "hamra igenom" den. Att "hamra igenom dolken"-stridstekniken låter inte som om det skulle funka på en motståndare som faktiskt flyttar på sig.

Phelan

Hero

Och för att få kniven genom en rustning letar man lämpligen glipor, snarare än att försöka "hamra igenom" den. Att "hamra igenom dolken"-stridstekniken låter inte som om det skulle funka på en motståndare som faktiskt flyttar på sig.
Den är väl tänkt som en uppföljning på "vält killen i helrustning"-tekniken?

Mvh / Phelan

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: Näsblötläggning

"Jag förstår vad du menar, och det blev väldigt fint när man ställde upp dem..."

Det där betyder "så meningslöst" :gremwink:.

"Man kan inte riktigt utnyttja sin styrka om man är osmidig?"

Du har en poäng där... men jag tycker absolut inte att trollen gör för mycket skada. Snarare för lite. Men det kanske är en smaksak.

(dessutom väger de för lite)

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Ett minimalistiskt alternativ skulle vara att göra en Neotech och låta all skada vara beroende av endast STY."

Det här låter faktiskt som en riktigt bra idé. Jag tror inte att jag kommer att införa den i min nuvarande kampanj, men kanske i framtiden.