Har lite av samma problem då bror min bor hos mig och han äter i princip bara pasta tillsammans med något som gjorts i en stekpanna (typ korv, köttbullar, hamburgare osv..). Så ungefär 90% av mina måltider består av pasta med något stekt till. Resterande måltider är typ då jag bryter ihop och bestämmer mig för att äta något annat innan jag blir galen och dödar något som inte borde dödas.
Detta är det jag oftast brukar göra när jag känner behov att äta något annat än den annars kulinariskt torftiga kost som jag lever på. Eftersom att jag inte är någon mästerkock så är det mesta jag gör antingen lätt att tillaga eller så är det mycket lätt.
Gräddstuvad pyttipanna
Väldigt enkelt då jag köper fryst pyttipanna som bara är att steka upp. Antingen
Findus pyttipanna eller någon vanlig pyttipanna och så häller jag på matlagningsgrädde och lite kryddor.
Äter det tillsammans med ett stekt ägg, inlagda rödbetor och en spisbrödsmörgås
Pasta bolognese
Jättesimpelt då jag kör med fryst bolognese. Det enda jag gör med den är att jag rör ned 2-3 ägg i bolognesen då jag steker den för att få den lite mer fast. Och för att jag gillar ägg förstås.
Äter det helst med mjukt bröd som tillbehör. Typ en baguette eller något liknande.
Korvstroganoff
Stek upp korv och lök (brukar använda rödlök de gånger jag har med lök överhuvudtaget). Rör ned krossade tomater och låt det puttra en stund och häll sedan på matlagningsgrädde och tillsätt tomatpuré, salt och peppar (vit och svart typ). Koka upp och låt det sedan puttra ett par minuter.
Äter det helst med ris. Potatis eller pasta fungerar också men föredrar som sagt ris.
Kokt potatis och laxfilé
Stek laxfiléer och tillsätt salt, lite peppar samt citronextrakt (gul citronformad plastflaska). Koka potatis och mosa sedan med smör, svartpeppar och citronextrakt. Bred skagenröra eller liknande över filéerna. Sedan är det bara att äta.
Köttfärssås
Stek köttfärs. Smula sedan ned köttbuljong och några skedar tomatpuré. Häll på krossade tomater (mycket krossade tomater!) och krydda med krossade vitlökskryddor, svartpeppar, chilisås, sambal olek. Låt det puttra i typ 5 -10 minuter.
Föredrar spagetti men annan pasta eller ris fungerar också. Har gärna rostad franska som komplement.
Kycklinggryta/stuvning/wok/whatever...
Skär upp kycklingfiléer i lagom stora bitar och stek dem. Tillsätt frysta wokgrönsaker och häll efter en liten stund i en burk Uncle Bens Thai Curry (eller liknande efter smak). Stek på medelvärme till grönsakerna är färdiga (dvs inte frysta längre).
Äter det tillsammans med ris och gärna med en baguette som tillbehör. Antar att pasta också fungerar.
Bacon i stekpanna tillsammans med stuff
Skär upp baconet i lagom storlek och stek det. Tillsätt hackad rödlök och svamp (föreslår champinjoner eller kantareller). Häll i matlagningsgrädde och några klickar crème fraiche. Låt det puttra i pannan till det hela tagit ihop lite.
Äter det tillsammans med ris eller pasta.
Det är fortfarande rätt enkla maträtter men det är åtminstone inte makaroner och korv.
/Jaggernaut - kulinariskt missanpassad