Nekromanti Är det kul med flera kast?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag har inte speltestat mitt system v2.0 än men det kommer eventuellt att sätta dina åsikter på ända vad gäller att taktik och action inte är möjliga att kombinera.

Jag antar att vissa grupper kan behöva regelstöd för sociala "nednötningar" - jag känner inte att jag skulle behöva det själv dock.

Hur kan system stödja argumentation? Känsloeskalering kan jag se men kan regler ge olika argument så man inte harvar runt med samma.

Jagh tänker mig att man slår ett slag där A vinner en charmoffensiv över B me syfte att få henne hem med en bra upparbetad realtion så C kan ta sig in i hennes hus. A lyckas och spelare för A och B får spela ut det här vid bordet och B får ge sig när hon vill, det blir som ett skådespel. Jag behöver inga fler slag för det.

DEt är utspelet i sig en flödande konversation som är kul. Inte slagen. Slagen är kul då man satsar den högsta insatsen - sitt liv. Och där ska man ha möjlighet att välja taktik men det ska gå fort. Så tycker jag iaf.

Genesis

Ni dés ni maître
Niklas73 said:
Jag har inte speltestat mitt system v2.0 än men det kommer eventuellt att sätta dina åsikter på ända vad gäller att taktik och action inte är möjliga att kombinera.
Klart de går att kombinera. Precis som att du kan göra en snabb bil som inte är aerodynamisk. Men den hade varit ännu snabbare om den varit aerodynamiskt utformad.

Jag antar att vissa grupper kan behöva regelstöd för sociala "nednötningar" - jag känner inte att jag skulle behöva det själv dock.
Jag ska berätta en hemlighet: ingen behöver regelstöd för någonting. Det har friformare vetat i åratal. Vad vi regelspelare har upptäckt är att regler kan få en att ändra på sättet man spelar. Det är det regler är bra för: de får dig att spela på ett sätt du inte hade spelat på utan dem. Huruvida det sättet är bra eller dåligt beror på hur bra reglerna är, men det finns fler än ett kul spel att spela på.

Hur kan system stödja argumentation? Känsloeskalering kan jag se men kan regler ge olika argument så man inte harvar runt med samma.
Absolut kan de det. Regler kan göra fantastiskt många saker. Många som menar att "regler kan inte göra X" tänker bara på regler som i DoD. Tärningsslag för lyckat eller inte, plus eventuellt tärningsslag för effekt.

Jag ljög lite förut om systemet i Att resa sig upp. Det finns vissa beslut som kan tas, som går ut på att man får nya tärningar genom att använda sig av attityder som finns i samhället (det är ett politiskt spel). När jag tar in ett nytt argument i diskussionen får jag nya tärningar för det. Tärningarna blir hela tiden färre och färre, så om jag bara harvar samma argument om och om igen kommer jag att få slut på tärningar och förlora. Om jag hittar nya infallsvinklar och argumenterar från nya perspektiv får jag nya tärningar och kan hålla mig kvar. Där har du ett exempel på hur regler kan förhindra att man upprepar sig för mycket.

För att vara tydlig: det är inget fel på att ha ett slag som man sedan spelar ut. Det funkar jättebra och jag använder det i Det sjätte inseglet. Det är heller inget fel på att bara frispela sociala konflikter. Alla varianter har sina fördelar och nackdelar och ditt jobb som spelskapare är att ta ett bra beslut om vad som passar i ditt spel. Så fort du gör kategoriska uttalanden som "Jag antar att vissa grupper kan behöva regelstöd för sociala "nednötningar" - jag känner inte att jag skulle behöva det själv dock." så berövar du dig själv designutrymme. Det är helt okej och jättebra att säga att du inte vill ha det i det här spelet, men att säga att du aldrig behöver det är att göra dig själv en otjänst som spelskapare och kommer i förlängningen att innebära att du aldrig utvecklar dig utan bara gör samma regler om och om igen fast på ett annat sätt.

Systemet i Att resa sig upp passar jättebra för det spelet eftersom det är ett politiskt spel. Konfliktsystemet därifrån skulle inte funka alls i ett spel om att ragga brudar, eftersom det är utformat för att få till intressanta och engagerande politiska debatter. Och försöker man spela ett ragg som en politisk debatt kommer det inte att bli så bra.

DEt är utspelet i sig en flödande konversation som är kul. Inte slagen. Slagen är kul då man satsar den högsta insatsen - sitt liv. Och där ska man ha möjlighet att välja taktik men det ska gå fort. Så tycker jag iaf.
När jag spelar är insatsen i sociala konflikter ofta betydligt högre än det egna livet. Faktum är att jag sällan använder rollpersonens liv som insats i rollspel just eftersom den inte engagerar. Pröva själv. Du kan få spelare att våndas mycket mer när de riskerar att deras rollpersons älskade gifter sig med en annan än när de riskerar att rollpersonen dör och de inte får vara med och spela längre.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag tänker vara så fräck att jag svarar direkt på originalinlägget:

Nej, nednötning är inte kul, varken i strid eller i sociala situationer. Det som är roligt är taktiken, dansen för att skapa sig fördelar, hamna i ett bra läge. Stridssystem som låter mig göra det förhöjer för mig strid från ett nödvändigt(?) ont till nånting som går att överleva, kanske t.om njuta lite av.

I sociala situationer ser jag ju helst inget system alls. Jag tycker ju bara att man ska ha system för sånt som är tråkigt. Strid är tråkigt, men kan bli kul med regler. Sociala situationer är redan kul, så de blir bara tråkiga när reglerna kommer och sätter sig ivägen för flöde och inlevelse.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag tycker du har fel på en punkt. Strid är kul då man för in stress. Stress är kul i alla spel för att stress är hemskt annars. Men här gör stressen inget ont OCH den simulerar strid där hjärtat bultar och adrenalinet pumpar.

Gällande sociala situationer tycker jag du har rätt men missar en viktig sak. Det finns fler sociala aspekter än konflikter där rollpersonens sociala förmåga sätts på prov vilket sällan debatteras.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Det är helt okej och jättebra att säga att du inte vill ha det i det här spelet, men att säga att du aldrig behöver det är att göra dig själv en otjänst som spelskapare och kommer i förlängningen att innebära att du aldrig utvecklar dig utan bara gör samma regler om och om igen fast på ett annat sätt.
Nu kommer jag aldrig utveckla fler regler än de här men om jag gör det så ska jag minnas de här orden så klart. Man ska ändå minnas att jag började som BRP utvecklare.

När det kommer till att det är värre att gifta sig med någon annan så kan det vara en värre effekt förvisso men jag skulle personligen husregla den eller skriva in den i reglerna på något sätt.

De flesta sociala konflikter jag spelat är övertala någon, muta, förhöra med mera. Att någon gifter sig mot sin vilja är en stor punkt i ett äventyr som kanske till och med lämpar sig för att rollspela ut i flera led snarare än en konflikt som avgörs med tärningar.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Niklas73 said:
Jag tycker du har fel på en punkt. Strid är kul då man för in stress. Stress är kul i alla spel för att stress är hemskt annars. Men här gör stressen inget ont OCH den simulerar strid där hjärtat bultar och adrenalinet pumpar.
Det finns få saker som får mitt adrenalin att sluta pumpa så snabbt som upprepade tärningsslag och matematik.

Sedan är jag inte så förtjust i stress i spel heller. Varken som SL eller spelare.

Men framför allt tycker jag att stridssystem generellt inte skapar varken stress eller adrenalinpump. Eller ja, inget av de jag testat hittills har gjort det. Närmaste jag kommit är vid friformsstrid, typ.

Niklas73 said:
Gällande sociala situationer tycker jag du har rätt men missar en viktig sak. Det finns fler sociala aspekter än konflikter där rollpersonens sociala förmåga sätts på prov vilket sällan debatteras.
Inte så mycket "missar" som "inte är så värst intresserad av". Om jag nånsin känner att jag behöver regler här, så brukar det funka finfint att anpassa SLP:ers respons på vad spelaren säger genom sin rollperson efter vilket värde rollpersonen har. Tärningsslag tillför - tycker jag - ingenting.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Okej då gillar vi olika saker i strid eller du gillar ju inte strid. Inte jag heller för det finns inga regler jag gillat, det är väl därför jag jobbat så länge med mina regler för att hitta en bra balans som jag tycker funkar. Det var strid och skador som fick mig att bryta upp det gamla - det är för trist på traditionella sätt.

Gällande sociala situationer så tycker jag det är mumma då man väver in kommunikationsförmåga i stridsledning för att få övertag i strider - så där: Nu börjar vi mixa alla delar av karaktären i flera konflikter. Coool!

Genesis

Ni dés ni maître
Niklas73 said:
Nu kommer jag aldrig utveckla fler regler än de här men om jag gör det så ska jag minnas de här orden så klart. Man ska ändå minnas att jag började som BRP utvecklare.
Och jag slår vad om att du på den tiden hade tyckt att många saker du nu inkluderat i ditt system var knäppt och onödigt. :gremsmile:

Tråkigt att höra att du inte tänker skriva fler spel. Jag tycker att du är en intressant spelskapare som är villig att tänka över nya idéer. Jag tycker att det är synd, för jag tror inte att Starchallenge kommer att bli särskilt bra. Detta säger jag i all välmening och trots att jag som sagt tycker att du är en bra spelskapare. Men är det en sak jag lärt mig om spelskapande så är det att det enda sättet att göra ett bra spel är att först göra tio dåliga. Och att lämna hundra spel ogjorda.

När det kommer till att det är värre att gifta sig med någon annan så kan det vara en värre effekt förvisso men jag skulle personligen husregla den eller skriva in den i reglerna på något sätt.
Den här meningen fattar jag inte riktigt.

De flesta sociala konflikter jag spelat är övertala någon, muta, förhöra med mera.
Jag har också konflikter om att övertala, muta och förhöra. Övertala min fru att inte lämna mig, att jag kan sluta med knarket om jag bara har hennes stöd. Muta valföreståndaren att rigga valet så att jag kan bli guvernör och bevisa för min far att jag kan åstadkomma något utan hans hjälp. Förhöra terroristen så att han avslöjar var han placerat bomben som sprängs om en halvtimme och antagligen kommer att döda hundratals människor. Viktiga, engagerande saker står på spel. Och det kan de såklart göra i strider också. Men om bara rollpersonens liv står på spel blir jag inte ett dugg engagerad. Då avgör jag det helst med ett snabbt tärningsslag, eller ännu hellre säger "Vaddå, om jag förlorar dör jag och det är allt? Den här konflikten suger, kan vi inte hitta något intressantare att slå tärningar om?"

Krille

Super Moderator
Genesis said:
Men är det en sak jag lärt mig om spelskapande så är det att det enda sättet att göra ett bra spel är att först göra tio dåliga. Och att lämna hundra spel ogjorda.
Exakt. Västmark är inte mitt första rollspel, och jag vill inte ens titta på de jag gjorde innan dess.

Vi kan också nämna att Angry Birds inte är Rovios första spel. Eller andra. Eller ens tredje. Det är snarare nånstans kring deras femtisjunde.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Tråkigt att höra att du inte tänker skriva fler spel. Jag tycker att du är en intressant spelskapare som är villig att tänka över nya idéer. Jag tycker att det är synd, för jag tror inte att Starchallenge kommer att bli särskilt bra. Detta säger jag i all välmening och trots att jag som sagt tycker att du är en bra spelskapare. Men är det en sak jag lärt mig om spelskapande så är det att det enda sättet att göra ett bra spel är att först göra tio dåliga. Och att lämna hundra spel ogjorda.
Så fel dag att höra det på. Jag har ju scratchat 100, 200 regler och x antal system. Bytt från kort till tärningar till kort till tärningar.Regelkört det med många, speltetstat. Jag har bytt Mekaniker allt möjligt och ändå blir det inte bra. . Jaja. Fan vilken fel dag det var att höra det. Från dig också som jag tycker är en av de skönaste spelskaparna. Tack för att du tycker att jag är en intressant spelskapare dock. Säkert har du rätt och det får mig just idag att bara låta SC vara för ett internt bruk och lämna det här för det tar ändå så mycket energi.

Inte menignen attstarta nån skit men feed back på vad du poängterade.

Du får gärna också berätta varför du tror att SC inte blir bra. utgår det från att det är mitt första spel (reviderat 5 gånger) eller för att du sett mina mekanikdiskussioner här? Eller både och?

Genesis

Ni dés ni maître
Niklas73 said:
Så fel dag att höra det på. Jag har ju scratchat 100, 200 regler och x antal system. Bytt från kort till tärningar till kort till tärningar.Regelkört det med många, speltetstat. Jag har bytt Mekaniker allt möjligt och ändå blir det inte bra. .
Å andra sidan, om man räknar varje revision som ett nytt spel kanske du kommer upp i tillräckliga tal med dåliga spel för att få ur dig ett bra. :gremsmile: Fan, nu ångrar jag att jag skrev det, men jag talar mest av egen erfarenhet. Mina kanske 20 första spel var jättedåliga. Mitt första spel som gick hela vägen till publicering drog jag senare in igen för att jag inte längre kände att jag kunde stå för det.

Mogger

Hipsteranka
Jag tror att det har med arbetsprocessen att göra. Jag vet att Revolver, Daemon och Av jord är du kommen är bra spel. Trots att jag inte har gjort några andra, och trots att de inte är färdiga. Hade jag haft mer tid kanske jag hade skrivit klart någon variant för två år sedan och då hade resultatet inte blivit något vidare, men det jag har idag är i princip kompletta fungerande spel, men bara små tweakningar som saknas. Och en text som är komplett och begriplig för någon annan än mig.

Så om Niklas gör som jag, vilket det låter som, så finns det ingen anledning att tro att SC kommer att lida av barnsjukdomar för att det är hans första spel.

Men jag förstår vad du menar, och i vissa fall stämmer det.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Kanske men om du anser utifrån vad du sett om mekaniker här att det verkar kasst så spelar ju inte det nån roll.

Det är inte det att jag förstår dig och det är en av anledningarna till allt detta tjat om hjälp från er, mina egna speltest, simulatorer och tusentals timmar som jag ägnat spelet. Ibland vill jag bara lägga ner och det här blev en sån dag. Det finns dock en del bra repsons kring mekaniken nu som ger mig förhoppningar om att det kan bli några som uppskattar det vilket jag siktat på från början. Im not Pathfinder eller AW om man säger så...

Krille

Super Moderator
  • Fimbulvinter har bytt från BRP till T10 och nu senast till Mouse Guard. Mindre revisioner har jag slutat räkna.
  • Blå Himmel har gått från litet dogma-T10 till fullt T10, och har därefter haft minst fyra större revisioner av stridssystemet. Nu senast har handlingspotterna fått en släng till, och jag funderar på skadesystemet.

Genesis

Ni dés ni maître
Niklas73 said:
Kanske men om du anser utifrån vad du sett om mekaniker här att det verkar kasst så spelar ju inte det nån roll.
Du bör ju såklart göra ett spel som du själv tycker är bra, inte ett som jag gillar. Men ja, skall jag vara brutalt ärlig misstänker jag att mitt utlåtande kommer att bli "Spelet har en hel del intressanta idéer, men når inte ända fram". Antagligen kommer jag att tycka att det är bättre än Eon, men sämre än, säg, Gumshoe. Men jag tycker liknande saker om Null State och det är ju många som tycker det är jättebra.