Massor av spoilers för det här avsnittet och gamla avsnitt i vit text! Oh, ja! Jag menar verkligen SPOILERS! Inte ludd-spoilers!
Nu har jag sett avsnittet. Jag hade lite rätt, men också lite fel. Och din favoritkaraktär kan ju vara någon annan än __________ Ygrette __________ förstås. Du kanske menade __________ Jons rödhårige kompis __________ . I så fall hade jag mer fel i mitt antagande.
Hur som helst. Jag uppdaterar min åsikt lite:
Jag tycker förstås inte att det du skrev var en direkt spoiler, men samtidigt avslöjar det något om avsnittet, vilket är något för mycket enligt mig. Det påverkar min inställning till avsnittet.
Jag tycker inte att sådant där ska skrivas öppet, inte om det skrevs så tidigt som samma dag i en tråd som inte ens är dedikerad till GoT. Det gör det svårt att värja sig, för oss som verkligen inte vill ha något avslöjat.
Motiveringen att det inte är en spoiler eftersom "folk dör varje avsnitt" har jag svårt att ta på allvar. Det är helt enkelt inte sant. På nio avsnitt den här säsongen har nu har bara fem (Joffrey, Locke, Oberyn, Gregor och den person som dog nu) __________ personer av betydelse dött.
Förra säsongen kan jag räkna det till att sex (Jeor Mormont, Ros, Catelyn, Robb, Robbs fru och någon ledare för vildarna som jag inte minns namnet på) personer av viss betydelse dog. Dessutom fördelat på bara tre av tio avsnitt.
Men det är helt enkelt som flera har skrivit här tidigare. En del är helt obrydda, andra vill inte ha någon spoiler.
Det vettigaste man kan göra tycker jag är att komma fram till vad forumet har för riktlinjer kring vad som är okej och inte. Så vet vi alla vad som är okej och inte, istället för att alla ska följa sina personliga preferenser och beskylla andra för att vara "butthurt".
Mina personliga preferenser:
- I en dedikerad tråd får vad som helst skrivas. Om ett avsnitt har sänts så får man skriva om det. Dock blir det lite problematiskt med den här forumvyn där man kan se början på inlägg i högerspalten...
- I andra trådar får man aldrig skriva konkreta händelseförlopp utan spoilervarning. Däremot luddiga formuleringar som det TS skrev, det kan vara okej att skriva rakt ut. Dock kan jag tycka att man bör tänka sig för och vänta någon vecka innan man skriver även något sådant rakt ut. Det här är trots allt ett nischat forum där förmodligen en väldigt stor andel tittar på just Game of Thrones, men alla har inte tid att titta redan första dagen eller under vardagarna alls.