@ Marco - Namnet kommer sig ifrån att jag spelar en artig mördare, så det är en ordlek på jovalisk och enemy.
Angående rogues så har jag märkt att man kan bygga en rogue på flera olika sätt (hög AC bl.a.), men i och med att roguens enda funktion är att skada folk (mmm... njurar) samt att den endast kan göra detta effektivt om den sneak attackar har jag helt optat min karaktär till detta.
Några punkter jag tycker är viktiga för rogues:
1) AC är viktigt, men ligger långt ned på önskelistan.
2) Träffchans är kung, jag valde topple over som encounter power på level 3 ENDAST för att jag får +2 på att träffa (powern suger i övrigt).
3) Mobilitet är också kung. Jag gör i princip aldrig en attack utan combat advantage. Halflings i all ära men eladrins teleportering är värd otroligt mycket mer.
4) Använd alltid dolk, låt dig inte luras av de andra vapnens högre skada, +1 i träffchans är mer värt.*
5) Improved initiativ är dålig. Okej du får combat advande om du börjar, men oddsen att du skulle förlora initiativet mot ALLA samt att featen hade räddat dig är försvinnande liten.**
6) Man måste ha bluff som en tränat skill då den ger den en extra sneak attack varje encounter.
7) Stealtha! Använd hörn! Kan du inte sneaka någon nu, glöm dig bakom ett hörn och kör en ready action med en kastkniv om någon visar sig, då kanske du får sneaka senare i rundan. Mycket bättre än att göra en sugig icke-sneak attack.
Var inte rädd för att ta skada eller gå med, du har en healer (tack till herr nils)
9) Krafter som gör att du får combat advantage tills opponent lyckas med en save är värdelösa! Det är 55 % chans att du överhuvudtaget inte får någon nytta av den. Satsa mycket hellre på kraften där du vet var du får ut. Enda undantaget kan vara ongoing damage som alltid kommer ticka minst en gång.
10) Kommunicera med dina medspelare, känner du på din runda att du kommer få svårt att flanka, meddela detta till de andra. De kommer då försöka flytta sig för att skapa flankeringsmöjligheter.
Och till den som sa att magnus seter och rising var våra taktiska mästare: Buhahahahahahaha
(jag vill med det inte säga att de är dåliga, de kommer med bra ideer också)
--------------------
TEORI
* +1 i träffa innebär 5 % mer träffar. Med 1d4+2d8+6 i skada per attack ökar det min skada med 2,5+9+6 x 0,05 = 0,875 / runda. Skulle jag använda kortsvärdet ökar skadan med 1 x 0,7 = 0,7 / runda (där 0,7 = 70 % är min genomsnittliga träffchans)
OBS! Vid en vanlig attack (d.v.s. utan sneak attack) är det därmot mer värt med det större vapnet för +1 i skada istället för +1 i att träffa.
**Antag att vi möter 2 fiender, deras initiativ kommer centreras på cirka 12. Med lite variation kommer de i genomsnitt få initiativ 10 och 14. Jag har +5 i initiativ (+7 om herr nils är med). Jag kommer agera sist i 10 % av striderna. Alltså höjer improved initiativ min skada / per encounter med 9+2 x 0,1 x 0,7 = 1,26.
Skulle jag istället ta en feat som höjer min skada med +1 ökar skadan / encounter med: 6 x 0,7 = 4,2. Där 6 är antalet anfall jag gör per strid och 0,7 min träffchans.