G
Guest
Guest
Jag: Rising använder du hunter's quarry?
Rising: Öhh... Nej
Jag: Varför inte? Du har din minor action kvar.
Rising: Va? Nej... ja... blä.. kuk, snopp, hora, jag skjuter!
Jag: Magnus kan du gå dit och ge mig en flank?
Magnus: Nej jag vill gå hit!
(Vill återigen få påpeka att de fungerar bra i gruppen och kommer med fina ideér ibland : )
För att återgå till OP så jag kan mycket väl förstå att KotS erbjuder nya grupper problem, särskilt om gruppen har spelat lite D&D3 och precis börjat komma in i det systemet.
Men för en mer erfaren spelgrupp som tar sig tid att läsa in sig på systemet och analysera taktik och strider blir det busenkelt.
Och jag kan inte riktigt se hur man som spelkonstruktör skall göra äventyr som är lagomt utmanande för bägge spelgrupperna. Samtidigt förstår jag att wizard valt att lägga ribban närmare den förstnämnda spelgruppen för att inte skrämma bort dessa spelare. Å ena sidan är det trevligt att de försöker locka in fler ungdomar i hobbyn, å andra sidan kommer dessa tro att D&D4 visar hur ett rollspel skall vara : /
(en lösning kunde ju vara extra monster som SL kunde dela ut om han tror att spelarna behöver det extra motståndet, men det är alldeles för ospecifikt för att wizard skulle implementera något sådant)
/Pox - Som skall göra inbrott på SF-bokhandeln och flytta D&D4 från rollspellshyllan till brädspelshyllan.
Rising: Öhh... Nej
Jag: Varför inte? Du har din minor action kvar.
Rising: Va? Nej... ja... blä.. kuk, snopp, hora, jag skjuter!
Jag: Magnus kan du gå dit och ge mig en flank?
Magnus: Nej jag vill gå hit!
(Vill återigen få påpeka att de fungerar bra i gruppen och kommer med fina ideér ibland : )
För att återgå till OP så jag kan mycket väl förstå att KotS erbjuder nya grupper problem, särskilt om gruppen har spelat lite D&D3 och precis börjat komma in i det systemet.
Men för en mer erfaren spelgrupp som tar sig tid att läsa in sig på systemet och analysera taktik och strider blir det busenkelt.
Och jag kan inte riktigt se hur man som spelkonstruktör skall göra äventyr som är lagomt utmanande för bägge spelgrupperna. Samtidigt förstår jag att wizard valt att lägga ribban närmare den förstnämnda spelgruppen för att inte skrämma bort dessa spelare. Å ena sidan är det trevligt att de försöker locka in fler ungdomar i hobbyn, å andra sidan kommer dessa tro att D&D4 visar hur ett rollspel skall vara : /
(en lösning kunde ju vara extra monster som SL kunde dela ut om han tror att spelarna behöver det extra motståndet, men det är alldeles för ospecifikt för att wizard skulle implementera något sådant)
/Pox - Som skall göra inbrott på SF-bokhandeln och flytta D&D4 från rollspellshyllan till brädspelshyllan.