Snicksnack. Natalie Portman har varit bra i nästan varenda film hon varit med i, och har gjort suveräna prestationer i Black Swan, Garden State, My Blueberry Nights, Goya's Ghosts... (Hon var tillochmed bra redan som barnskådis i Leon). Visst, då jobbade hon med geniala regissörer, men Wong Kar-Wai är inte direkt känd för sin förmåga att dirigera skådespelarna, snarare än han en excentrisk perfektionist som frustrerar snarare än inspirerar folk... jag har för mig att Maggie Cheung rentutav sagt att hon aldrig mer vill jobba med honom...
Portmans roll i Goya's Ghosts är den sortens roll som definierar en bra skådespelare...visst, regissören är ett semi-geni, men filmen i allmänhet är fortfarande rätt misslyckad. Portmans prestation är vad som fuckin' gör den sevärd...
Jag har aldrig sett minsta anledning att vara imponerad av Carrie Fishers skådespeleri, däremot. Jag säger inte att hon är -dålig-, men Star Wars ger inte direkt nåt vidare bedömningsunderlag, och har hon ens gjort något annat?
that being said; Leia är så bättre än Amidala, visst. Amidala är inte bara en faux action girl, dialogen den stackars skådisen måste kläcka ur sig är så horribel att man vrider sig i stolen...men så har George Lucas också -erkänt- att han suger på att skriva dialog. Amidala är snarast ett undantag as Natalie Portman-prestationer goes, liksom, tillochmed Jeremy Irons och Robert Carlyle har dylika skelett i garderoben (jag har fortfarande inte fått tillbaka respekten för Carlyle efter Eragon, och då är han ändå mannen som gjorde en bra Hitler -på engelska-...)