SaknarStämband said:
Varför hackas just på nördkulturen?
Min erfarenhet är att nördkulturen ÄR extremt sexistisk. Mer än mainstream, vilket i mina ögon inte säger lite.
Sedan beror det såklart var man sätter gränsen för sexism; min grunddefinition av sexism är att det - för att spegla rasism, liksom - man utgår från 1) att det finns en absolut skillnad mellan könen och att 2) det ena könet är sämre än det andra.
Och ja, det betyder att särartsfeminister ("killar och tjejer är bra, men på olika saker") inte i mina ögon är sexister; däremot beklagligt fördomsfulla och stereotypiserande och i allmänhet fulla av skit. Men det är en annan diskussion.
Sedan finns det massor av artiklar som hackar på annat än nördkultur. Den här artikeln fokuserade på nördkulturen. Det är inte konstigare än att andra artiklar om sexism fokuserar på andra kulturområden.
SaknarStämband said:
Jag tycker det är filmindustrin i stort ja'?
Absolut, men nördkulturen är i högre grad "pojkars lekstuga" än filmindustrin "i stort". Actionfilmer är typ lika illa, för att ta en annan indelning, men i filmindustrin "i stort" rymd rätt många filmer om och med tjejer; i subgruppen "nördfilm" finns väldigt mycket mindre - rent procentuellt. Är min upplevelse.
Jämför till exempel med dramagenren. Eller romcoms. Visst finns könsstereotypisering, men det är rätt ovanligt med såna enorma korvfester som man finner i (typ) actionfilm, krigsfilm, och "nördfilm".
(Och ja, en nördfilm kan också vara en actionfilm etc; jag delar kakan på lite olika sätt här, för att visa att man kan dela upp industrin lite om man känner för).
SaknarStämband said:
Om vi skall blicka åt andra håll då; Jag hör inga flickor klaga på twilight trots att Bella i stort är en generell tonårsflicka utan ambitioner?
Jag har hört
jättemånga flickor och pojkar klaga på hur värdelös Bella är. Och det har gjorts
massvis med analyser av Twilight ur genusperspektiv.
SaknarStämband said:
Kanske känns det som en långdragen parallel, men är inte Bella i twilight plattare än Leia isåfall? Som ett offer för den starkare _manliga_ vampyren.
Har du läst Twilight? Sett fler än en film? Bella är ett mähä, men jag kan inte påstå att Edward är den drivande direkt. Bella är ett offer, men inte för så mycket annat än sin egen självdestruktivitet och sin egen mjäkighet. Är bilden av Bella sexistisk? Tja, böckerna och filmerna har ganska gott om betydligt omjäkigare kvinnoporträtt; kvinnor i Twilight har betydligt friare och mer flexibla roller än männen (som reduceras till sexobjekt, fäder, fiender och inte så mycket mer). Det finns starka, svaga, onda, goda, vänliga, hårda, mjuka, osäkra, självsäkra etc kvinnor, som är mer eller mindre komplicerade. Och jag tycker nog att det framkommer i filmerna också, iaf de tre som kommit...
SaknarStämband said:
Eller är det jag som fått något om bakfoten? Ska vi kalla Stephenie Meyer för sexist nu när det var en manlig vampyr och inte en kvinnlig?
Det är kvinliga vampyrer. Också. Som gör liknande saker.
SaknarStämband said:
Är det bara jag som inte bryr mig så mycket om könen i rollen?
Det finns en populär missuppfattning här: Att det jag menar när jag säger att film X är sexistisk är "de som ser filmen kommer att medvetet bli sexister", typ.
Det är såklart nonsens. Det är inte det jag säger. Enskilda filmer är inte problemet överhuvudtaget. Det är bara det, att bara någon som inte förstått hur reklam fungerar kan påstå att vi inte påverkas av den kultur som omger oss, att de värderingar och idéer vi bombarderas av inte förändrar våra sätt att handla, oavsett om vi är medvetna om det eller inte. Omedveten påverkan finns - man får gärna argumentera mot mig på den punkten, om man har argument.
Och det jag menar är att när i stort sett alla filmer vi ser är korvfester, så normaliseras förhållandet att det är män som Gör Saker. Och kvinnor som Räddas, Tittar På, etc.
Huruvida publiken "tycker könen spelar roll" rent medvetet är alltså förhållandevis irrelevant. Det som är intressant, tycker jag, är att bilderna sprider en i mina ögon obehaglig bild av könen.
Vad gäller Leia tycks en del i tråden blanda ihop hennes
dramatiska funktion med hennes
karaktär.
Leia dyker upp i berättelsen som en
damsel i distress. Anledningen till att man kallar det
damsel just är för att det statistiskt sett är mycket ovanligt med män som behöver räddas, och som dyker upp på det viset för att motivera en hjälte eller hjältinna.
Sedan har hon, när hon väl introducerats och hennes roll som damsel in distress är överspelad, en annan karaktär - en som är tuffare än de flesta damseller. Men att hon är en damsell in distress, att det är anledningen till att hon stoppas med i filmen från början, har inget med det att göra.
Tycker jag.
Förlåt för ett långt inlägg. Och jag hoppas att jag inte låter som att jag vill kasta bajs eller kalla nån här för sexist, eller att jag tycker att Lucas är inkompetent (det tycker jag men det hör inte hit). Jag hoppas också att inget av det ovanstående låter som en anklagelse mot någon, eller som att jag ryckt exempel istället för att bemöta argument. Påpeka gärna det isf, så ska jag göra nya försök att förstå det som skrivits i tråden.