Jag är stormförtjust i er take på postap och vill mest att ni ska fortsätta publicera zonkompendium och fler kampanjer från nu till 2099. Därav min ingång i frågan.Massor av text och svar
Härligt att höra!Jag är stormförtjust i er take på postap och vill mest att ni ska fortsätta publicera zonkompendium och fler kampanjer från nu till 2099. Därav min ingång i frågan.
Som skrevs tidigare, imponerande katalog när man ser den här sammanfattat.Som Henke säger.
Ad Astra tuffar på och vi hoppas kunna komma med nyheter om det inom kort. Det har bytt form lite och ser nu ut att bli mer av en traditionell äventyrsmodul än ett fristående spel.
Sen har vi ett annat riktigt maffigt Mutant-projekt på gång bakom kulisserna!
Överlag är väl Mutants status fortfarande lite som i vintras (länkens om Henke delade) - bortsett från Ad Astra är vi "klara" med den ursprungliga planen för spelet som vi lade 2013 någon gång (ett fristående spel inklusive komplett kampanj för varje "klass" i världen, plus kampanjmodulen Grå döden som knyter ihop dem alla), och är nu på väg in i en ny fas, med grejer som inte riktigt är redo att avtäckas ännu.
Detta har ju sagts några gånger genom åren, och det stämmer väl om man ser till våra första spel, Morwhayle och Svavelvinter (som dock har två äventyrsmoduler), men dessa spel skapades i en annan tid med helt andra förutsättningar. Jag tycker nog inte att detta är en rättvis kritik längre.
Med ovanstående i beaktande har jag lite svårt att förstå vad som ska krävas för att tvätta bort ryktet att Ligan bara ger ut grundregler.
- Mutant: År Noll (släppt 2014) har tre stora expansionsboxar med varsin komplett kampanj som kan knytas samman med varandra, sex zonkompendier med äventyrsmaterial, det fristående äventyret Det sista motståndet, samt kampanjmodulen Den grå döden.
- Coriolis (släppt 2016) har två riktigt feta, detaljerade kampanjmoduler på 250+ sidor var (och en tredje på ingång), fyra kortare äventyrskompendier, och två moduler med setting-material.
- Ur varselklotet (släppt 2017) har två äventyrsmoduler på 100+ sidor, samt det fristående fortsättningsspelet Flodskörden.
- Svärdets sång (släppt 2018) har två omfattande kampanjmoduler på 200+ resp. 300+ sidor (med en tredje, samt en monsterbok, på ingång) och två lite kortare äventyskompendier.
- ALIEN (släppt 2019) har ett en stor äventyrsmodul (Destroyer of Worlds) samt kampanjboken Colonial Marines på 350+ sidor.
- Mutant: Hindenburg (släppt 2020) har en omfattande och detaljerad kampanjmodul på 200+ sidor.
- Nordiska väsen (släppt 2020) har en äventyrssamling på 100+ sidor, och mer på gång.
- Symbaroum har ju massor av material - visserligen mycket gjort redan innan spelet hamnade hos Ligan, men även efter sammangåendet har två omfattande kampanjmoduler släppts (Symbar och Alberetor), samt flera mindre äventyrskompendier, och mer är på ingång.
Såtillvida de inte överges med utlovade moduler, aldrig färdigställda kampanjer och liknande.Förslag: Kalla spel till vilka det inte planeras några nya tillbehör för Färdiga spel, alternativt Avslutade produktlinjer. Ordet "död" känns felplacerat i sammanhanget.
Problemet är väl att om en massa personer spelar och pratar om det, så blir "död" en rätt konstigt benämning om spelet, oavsett vad förlaget säger eller gör.Såtillvida de inte överges med utlovade moduler, aldrig färdigställda kampanjer och liknande.
Jag tycker att det blir lite fel att räkna på det sättet. Flera av de supplement du räknar är ju kampanjer som bör viktas lite tyngre i sammanhanget. Vad som bör räknas, tycker jag, är hur mycket spelträffar som det finns utgivet stöd för. Det är visserligen jättesvårt att räkna, men är ändå ett bättre mått än antal supplement. Alltså, det hade tagit jättemånga spelträffar att spela igenom alla supplement Fria Ligan har gett ut! Jättemånga! Det hade varit jättekul och det hade tagit jättemånga år! Det är imponerande och jag är tacksam!Din lista består av åtta spel. Nio när man räknar Flodskörden.
För två av dem listar du ett (1) supplement vardera. För två andra listar du två (2) supplement vardera. Och inget för Flodskörden.
Om inte jag missuppfattat kan man således sammanfatta Fria Ligans utgivning med "över hälften av spelen har två eller färre supplement."
Jag förstår att det är raka motsatsen till vad du ville säga, och det är fullt möjligt att du utelämnade produkter. Men även om vi dubblar siffrorna och räknar in framtida moduler tycker jag jag svarat på hur ryktet kan kvarstå.
Med vänlig hälsning,
Zapp
man what? Som om man spelade äventyren oavsett vilket spel de är skrivna för...?det hade tagit jättemånga spelträffar att spela igenom alla supplement Fria Ligan har gett ut
Jag tror det Guldfink menar är att det är skillnad på tre enblads-scenario och en kampanj på 200 sidor. Det blir jättekonstigt att räkna antal saker utgivna. Särskilt för saker som gavs ut för ett år sedan. Men det säger ju sig själv.man what? Som om man spelade äventyren oavsett vilket spel de är skrivna för...?
Nej, verkligen inte. Jag förstår inte hur du läser in att jag föreslår det. Men jag kan förstå om tonen i mitt inlägg kan tolkas som lite konfrontativ. Sorry för det!man what? Som om man spelade äventyren oavsett vilket spel de är skrivna för...?
Hoppas på mer material till Hindenburg!!!Sen har vi ett annat riktigt maffigt Mutant-projekt på gång bakom kulisserna!
Den båten har väl gått för länge länge sedan...Inte min kopp te, men superkul att Ligan fortsätter knipa stora IP:n. Hoppas bara de inte sprider sig för tunt så att det påverkar deras befintliga spel negativt.
Jag vet inte, jag. Alienspelet tycker jag fått rätt bra support, och Mutant har ju fått en jäkla massa.Alla är väl inställda numera på att FL-spel får rätt måttligt med support innan det är dags för nästa? Så länge man är medveten om det men ändå köper det, funkar affärsmodellen.
Intressant i sammanhanget att WotC får konstant kritik för att de ... inte ... ger ut ... nånting ... till ... wait for it ... D&D5e.Alla kan inte ha samma produktion som Wizards of the Coast, så att jämföra med dem känns ju lite orättvist.
Hur mycket saker har Alien fått? Två?Jag vet inte, jag. Alienspelet tycker jag fått rätt bra support, och Mutant har ju fått en jäkla massa.
Givetvis beroende på vad man menar med "måttligt". Alla kan inte ha samma produktion som Wizards of the Coast, så att jämföra med dem känns ju lite orättvist.