Nekromanti Är Mutant postapokalyps?

Dimfrost

Special Circumstances
Gurgeh och jag snackade om det här på väg till GothCon. Vi kom fram till att postapokalyps nog är när apokalypsen fortfarande är närvarande och aktuell: genom fornfynd, genom brist, genom avsaknaden av varaktig civilisation. Och då är M0 och Mutant 1 postapokalyps till en början, medan Mutant 2 och MUA är det i betydligt lägre grad. Jag sällar mig också till dem som beklagar detta faktum.

För övrigt var det rätt mycket postapokalypskänsla i många av Mutantartiklarna i Sinkadus. Där fanns många monster, zonfynd och skumma klasser.

Ram

Skev
Jag tycker nog att brist och nöd är det som ger post-apokalyptisk känsla för mig. Mutantvärlden även i M1 känns alltför välordnad. Utrustningslistor, von Rinjs handelshus, Mos Mosel som en medeltida by utan befästning, färja till Svartstena. Pengar, samhälle, infrastruktur... Jag behöver nog ett post- till som Måns var inne på.

Jocke

Man med skägg
Finns det folk med mycket hårspray som kör madmax bilar? I så fall är svaret ja. Även om det finns annat också.

Tre solar

Hero
Om jag skulle studera Mutant skulle jag ställa upp en definition av post-apokalyps (utspelar sig i ruinerna av ett förlorat samhälle) och sen jämföra i vilken utsträckning spelen passar den definitionen (överlag dåligt) och sen tvingas dra slutsatsen att MUA är steampunk och sen behöva gråta för att jag av misstag tyckt om något med steampunk och aldrig känna mig hel igen.

Men nu studerar jag lyckligtvis något annat, så jag säger med emfas att JA mutant är post-apokalyps!

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Tre solar;n280357 said:
Om jag skulle studera Mutant skulle jag ställa upp en definition av post-apokalyps (utspelar sig i ruinerna av ett förlorat samhälle) och sen jämföra i vilken utsträckning spelen passar den definitionen (överlag dåligt) och sen tvingas dra slutsatsen att MUA är steampunk och sen behöva gråta för att jag av misstag tyckt om något med steampunk och aldrig känna mig hel igen.

Men nu studerar jag lyckligtvis något annat, så jag säger med emfas att JA mutant är post-apokalyps!
Så gott som allt är ju så gott som alltid genresammansatt, så jag tycker att svaret måste bli att drag från postapokalyps ingår jämte drag från andra genrer. Men vad är det för fel på steampunk? Frankenstein? Till Jordens medelpunkt? Oktoberlandet? Steampunk är inte samma sak som weird tech eller viktoriana ju. Gillar du Mutant gillar du även steampunk :).

Retas

Christian

Max Raven

T12-kultist
När jag tänker på mutant så är faktumet att pengar finns och accepteras nästan överallt väldigt konstigt. På sin höjd kan jag acceptera att större städer och eventuella bodar på handelsleder skulle ta emot pengar men överallt annars... Bör inte föda och fornskrot vara valutan för utsocknes?

Ram

Skev
Max Raven;n280382 said:
När jag tänker på mutant så är faktumet att pengar finns och accepteras nästan överallt väldigt konstigt. På sin höjd kan jag acceptera att större städer och eventuella bodar på handelsleder skulle ta emot pengar men överallt annars... Bör inte föda och fornskrot vara valutan för utsocknes?
Jo, om det vore post-apokalyps. Men nu är det ju inte det. ;)

Genesis

Ni dés ni maître
Måns;n280283 said:
Jag måste erkänna att jag kan Å0 lite för dåligt, men i AW är brist ett tema som kanske inte är regelfierat, men väl inkorporerat. Du kan i princip inte spela AW utan att brist är aktuellt. Någon vill ha något som det finns för lite av.
Jag har spelat ett gäng oneshots och två kampanjer i AW och kan inte påstå att jag tycker att brist har varit ett särskilt tydligt tema någon gång. Vad är det i AW som du menar lyfter fram det temat? I en av kampanjerna minns jag att det var ont om mat, i och för sig, och det blev källa till lite konflikter. I den andra var det inte ett tema alls, tror jag. Nya utgåvan har ju dock Vattenbäraren som anknyter ganska tydligt till temat.

Så ja, det kan dyka upp, men i vanlig ordning så misslyckas "fruitful void"-principen att leda till tematiskt spel. :)

RasmusL

Champion
Genesis;n280410 said:
Jag har spelat ett gäng oneshots och två kampanjer i AW och kan inte påstå att jag tycker att brist har varit ett särskilt tydligt tema någon gång. Vad är det i AW som du menar lyfter fram det temat? I en av kampanjerna minns jag att det var ont om mat, i och för sig, och det blev källa till lite konflikter. I den andra var det inte ett tema alls, tror jag. Nya utgåvan har ju dock Vattenbäraren som anknyter ganska tydligt till temat.

Så ja, det kan dyka upp, men i vanlig ordning så misslyckas "fruitful void"-principen att leda till tematiskt spel. :)

Det är väl väldigt tydligt inskrivet i spelledarproceduren att arbeta med brister? Det är ju tydligt med i proceduren kring 1st session och är uttryckligen det som en ska relatera alla NPC:er till. Och alla fronter bygger ju på en fundamental scarcity. Så jag vill nog påstå att det är regelifierat och centralt i spelet "as written" iaf.

Mogger

Hipsteranka
RasmusL;n280419 said:
Det är väl väldigt tydligt inskrivet i spelledarproceduren att arbeta med brister? Det är ju tydligt med i proceduren kring 1st session och är uttryckligen det som en ska relatera alla NPC:er till. Och alla fronter bygger ju på en fundamental scarcity. Så jag vill nog påstå att det är regelifierat och centralt i spelet "as written" iaf.
Ja, det var precis det här jag tänkte på. Sedan går det ju utmärkt att låta NPC:er ha helt andra drivkrafter och leka med helt andra konflikter (vilket ju alla hack tydligt visar), men följer man alla procedurer och principer så bör det bli ganska mycket fokus på brist och konflikt runt bristvarorna.

Genesis

Ni dés ni maître
RasmusL;n280419 said:
Det är det säkert. Som sagt, jag har aldrig läst spelet. Kan bara konstatera att de två kampanjer jag spelat i inte har tydligt kännetecknats av brister. Det var fullt av konflikter, men att de uppstod på grund av brist vet jag inte om det framgick på något tematiskt sett. Annat än bristen på statligt våldsmonopol. Och då var båda kampanjerna spelledda av erfarna AW-veteraner och tillika hardcore-fans.

Ingen av dessa kampanjer var dålig. Bara så att vi har det klart för oss. De var riktigt sköna båda två och mycket väl spelledda.