Nekromanti Är regler så viktiga?

Krille

Super Moderator
Re: Gör klart äventyret!

"Måste jag såfall skapa en egen spelvärld med egna regler om jag inte känner att rollspelet passar in i varken Call of Chtulhu, kult, drakar & demoner osv?"

Om du vill göra mig intresserad av äventyret, ja. Nu talar jag ju knappast för allmänheten utan bara för mig själv, men jag har en hel klase med rollspel att prova. Varje världslöst äventyr som jag spelar innebär ett världsspecifikt äventyr som jag inte kan spela.

Dessutom är jag inte särdeles intresserad av one-shots. Jag föredrar halvlånga kampanjer.

Men prova Entomophobiac - om jag inte minns fel så var han en one-shot-nisse.

"Det var ju tråkigt... du kanske missar något riktigt bra..."

Jag ser liksom inte att jag förlorar på att inte spela ett världslöst äventyr. Äventyr finns det alltid fler av. Om de dessutom utspelar sig i en värld som jag känner till så har jag fördelen att jag slipper slösa tid på att sätta mig in i världen också.

Muggas

Hero
Kategorisering av äventyrstyper och slutsatser

Nu har jag funderat lite mer, och det här är vad jag kommit fram till:

Äventyr som går i linje med ett rollspels koncept och rollspelets anpassade regelsystem blir lättare att tillämpa i praktíken än äventyr som är gjort för att kunna anpassas till vilket rollspel som helst. Äventyr som inte är anpassade till något specifikt rollspel kan alla läsa och förstå, men det är svårare när man ska tillämpa det... Det måste vara "självförsörjande", i det att miljön kring äventyret måste byggas ut för att rollspelare lättare ska förstå hur världen kring äventyret fungerar. Väl utformade rollspel har regelsystem som är så inflätade i beskrivningen av rollspelet som helhet, även i olika aspekter av världsbeskrivningen, att reglerna även får en effektiv beskrivande funktion som är mycket svårare att uppnå med enbart prosatext. Om ett äventyr följer ett enskilt rollspels linje blir det lättare att ta till sig och förstå för de som är insatta i rollspelet som äventyret är anpassat för (enkla äventyr som inte kräver ngn djupare eftertanke enligt grottröjsmodellen undantagna, naturligtvis).

Sammanfattning av detta tyckande:

Universaläventyr
Äventyr som är utformade för att kunna anpassas till i princip vilket rollspel som helst är svåra att göra djupa och meningsfulla. Att "universalisera" för mycket blir som att bre en macka med för lite smör. Mackan mättar den värsta hungern, men är inte speciellt aptitretande.

Fördelar: Tillgängliga för den stora massan
Nackdelar: Tillämpning svårare att greppa, mycket utrymme går åt till att beskriva saker som en eventuell regelkärna och delar av världsbeskrivning annars skulle ha kunnat ta hand om
Användingsområde: Korta, okomplicerade äventyr som sträcker sig över max 2 kvällars spelande

Rollspelsspecifika äventyr
Äventyr som är anpassade till ett rollspel underlättar den beskrivande aspekten, varvid mindre utrymme går åt till att beskriva självklarheter och mer krut kan brännas på kärnan i äventyret. En macka med ett fett lager smör är resultatet, en aptitretande (och onyttig?) macka. De som är allergiska mot så mycket smör, har svårare att få ner den dock (=de som inte äger rollspelet som äventyret är baserat på).

Fördelar: Meningsfulla äventyr med mer djup än motsvarande universaläventyr.
Nackdelar: Tillgängliga i princip endast för de som har tillgång till rollspelet äventyret baseras på.
Användningsområde: Både korta och långa äventyr av varierande svårighetsgrad, dock i enlighet med rollspelets anda, spelvärld och regler...

...men skriv klart ditt äventyr som du tänkt. Kanske att du får det att fungera bra för dig och din spelgrupp och upptäcker att mitt resonemang ovan är rent skitsnack :gremwink:

(Främst riktat till ursprungsinlägget, om ev. förvirring skulle uppstå :gremcrazy: )

Kaoin

Veteran

"Om du vill göra mig intresserad av äventyret, ja. "

Med tanke på din attityd och höga hästar förstår jag inte varför någon skulle vilja försöka få dig intresserad av något. Och att du också direkt dömer ut hans äventyr kategoriskt enbart baserat på det enda faktum du vet om det, det vill säga att det inte är spelvärldsbestämt är ju löjeväckande.

Att du framför en åsikt om att du tycker en avsaknad av värden är dåligt är ju fullt okej (och en åsikt jag delar) eftersom det var en diskussion runt detta som efterfrågades men att gå direkt attack och påstå alla äventyr i allmänhet utan specifierad spelvärld och hans i synnerhet är ointressant är synnerligen otrevligt och oartigt.

Speciellt med uttalanden som " Men prova Entomophobiac - om jag inte minns fel så var han en one-shot-nisse. " vilket ger ett intryck av "Försök inte pråla på det där på mig va, men du kanske kan lura på den där killen skräpet".

Jag måste även säga att din allmänna hållning verkar vara aggressiv attack och din "Jag vet bäst, titta vad jag faktiskt åstadkommit"-hållning är fruktansvärt dålig även om jag förstår den kommer ifrån att ämnet rollspel är något du är väldigt passionerad om.

Krille

Super Moderator

• Jag menar inte att döma ut detta specifika äventyr (fast jag inser förstås att benämningen "romantiserat Invandrarbjäfs" förmodligen tolkas som det). Jag dömer ut
  • Hänvisningen till Ento var inte menat som "pråla inte på mig det där", utan "det finns folk med annan smak än min, så låt inte min kritik stoppa dig".
  • Att jag finner äventyr utan spelvärld ointressanta är

Foggmock

Myrmidon
Re: Mellantinget!

Ja alltså antingen skriver du med bara ord, eller skriver du stats till ett befintligt system. Att hitta på en egen skala och sen kräva att folk konverterar den (Stark fattar alla, men Styrka 5 kan betyda många olika saker) är nog ingen hit.

Storuggla

Champion

"fast jag inser förstås att benämningen "romantiserat Invandrarbjäfs" förmodligen tolkas som det)"

UTvandrarbjäfs var det väl? Eller har äventyret bytt inriktning? :gremwink:

Storuggla, sänk Bismarck för bövelen!

Krille

Super Moderator
Irländsk sexualundervisning [OT]

"UTvandrarbjäfs var det väl? Eller har äventyret bytt inriktning?"

In. Ut. Upprepa om nödvändigt.

G

Guest

Guest
Danke

Ett bra och en ganska utförande text...

Jag kan dock säga att det äventyret jag tänkt skriva utspelar sig i en hälsoanstalt i småland under början av 1900-talet...
Inspiration är twin peaks, Agatha Cristie, Edgar Allan Poe och lite annat... Hälsoanstalten fanns i verkligheten (i Lannaskede) men brann ned under 50-talet någon gång... Men under början på 1900 talet var den som mest populär... Jag fick ideén till äventyret för ungefär ett år sedan och har nu kommit till att börja skriva och illustrera verket... Jag har blandat in mycket av sägner och sådana grejor från min hemort... Kanske bara är för mig och mina vänner det kommer kännas roligt att spela äventyret men jag har tänkt att samla mycket information om både stället och tiden...

Så ligger det till...

Tack för mig

G

Guest

Guest
Så här är det!

Nu uppfattade jag det som att Kransoyask faktiskt ville nå ut till andra rollspelare med sina äventyr, och inte bara skrev dem för sitt eget höga nöjes skull.
Anledningen varför jag frågade om "regler är nödvändiga" var för att äventyr jag håller på med inte passar in in någon spelvärld jag känner till... Och då blev det som så att antagligen får jag göra ett system eller så får jag försöka beskriva det med ord... Jag skulle tro att om jag beskrev det med ord så skulle det kunna gå ut till dem som hade intresse för äventyret... Vissa kanske spelar Call of Cthulhu andra ,kult och vissa drakar och demoner... med ett fast spelsystem kanske många andra ignorerar det för det är just till "det systemet".

Om vi säger såhär att du är helt inne på Cthulh reglerna och hatar kult reglerna så kan det ju mycket väl vara så att du skiter i äventyret om de hade kult reglerna...

Men det enda jag vill är att folk ska har roligt när de spelar rollspel och vissa kansker missar chansen om det blir som ovanstående... Det är väl inte jag som är ute på någon korståg för mitt äventyr (som alla måste spela) utan jag vill bara ge chansen...

Sen är det väl så att många (inklusive dig) inte verkar bry sig om den sortens äventyr... men många fler har i alla fall fått chansen till att se om det är något att ha...

Men det verkar faktiskt som folk vill ha ett system att gå efter och det kan ju vara kul och lärande för min del så varför inte...

G

Guest

Guest
tack för svaren + text

Så nu har jag fått ta del av lite svar och tankar från er spelare och spelledare där ute... Det verkar som många är för att ett spelsystem finns i bakgrunden och jag se vad som händer med det... Det kan ju vara kul att pröva på något nytt. I mitt äventyr, numera kallat "romantiserat Utvandrarbjäfs", har jag precis kommit till det stadiet där allt ska sättas ihop och testas... Jag kan dock ge lite bakgrund:

Äventyret utspelar sig i Småland under början av 1900-talet. I Lannaskede i några mil under Nässjö finns sedan en tid tillbaka "Lannaskede hälsohem och badanstalt" En välkänd plats för rika personer i södra Sverige. Det har nästa blivit ett eget litet samhälle. Gulsot och andra sjukdomar skulle läkas om man drack de järnrika vattnet i Lannasked brunn. Anstalten blev en plats där rika kunde träffas och umgås i några veckor och samtidigt få undersökningar av läkare, lyxiga lerbad och hemlagad mat på en mysig resturang. Fattiga fanns också på platsen men någon lyx kunde man inte prata om. Ägaren är strängt kristen och några svordommar straffades med böter (En kul spelkrydda tycker jag. Spelarna ska försöka hålla sig hela tiden för att inte åka på att få betala). Utegångsförbud råder och ingen får vara ute efter 10 på kvällen.

Det är höst och rollpersonerna (som inte känner varandra) får en dag ett brev. Det är en inbjudan från en god vän till Lannaskede hälsohem där de i ett par veckor kan bli uppassade i lyx och har tid att koppla av. Väl i Lannaskede möts rollpersonerna för fösta gången. Två nätter senare sker ett kallblodigt mod och rollpersonerna dras in i undersökningarna och märker att allt inte står rätt till på detta lyxiga och vackra ställe. Dagar följer och allt verkar bara se mörkare och mörkare ut...

Lannasked hälsohem och badanstalt fanns en gång i tiden i min hembygd. Det mesta av stället brann ned någongång under 50-talet men i början av 1900-talet var det ett ställe med mycket gäster och nöjda kunder... Jag ska försöka sätta äventyet till verkliga händelser och utformade lite därefter...

Agatha Christie, Twin Peaks och Edgar Allan Poe är vissa författare/grejer som jag inspirerats av...

jag hoppas det verkar intressant... Om någon har frågor så kan han/hon ju skicka ett privat meddelande till mig så ska jag försöka besvara det så bra jag kan...

Tack för svaren!

Rickard

Urverk speldesign
Det beror på hur de är utformade

Jag tycker definitivt du ska hålla dig till en vag och liten, men ändå utstakad skala, som inte innehåller några som helst siffror.. Jag tänker använda mig av just den principen om jag nu någonsin skulle skriva ett äventyr till Drakar och Demoner.. Varför? Jo, för att 15 i DoD kan innebära "riktigt bra" för en spelgrupp och "medelmåttigt" för en annan, trots att det är samma spel de spelar.. Det har förekommit för många DoD-äventyr som jag fått konvertera för att den ska passa min spelgrupp bättre.. Dessutom så slipper man gå in och konvertera om äventyret och sätta onödigt ork på det, bara för att det är skrivet för att annat system än det som är tänkt att användas..

Man skulle även, som stöd till skalan, kunna tänka sig att yrket säger lite om vad personen kan och att man i utseendebeskrivningen säger hur personens attribut är, men märker ut det på ett speciellt sätt så att det blir lätt att hitta i texten då faran med att ha beskrivningar i en löpande text är att det blir svårt att hitta det under spelets gång.. Exempel: "Hans är en kraftigt byggd man" eller "Vera har en <FONT SIZE=1>VÄLSMORD MUN</FONT>"..

Jag vet inte varifrån jag fått det tankesättet, men det kan vara från äventyrsböckerna som gjordes till både DoD och Sagan om Ringen (och även Mutant?).. Stadsintermezzo och Skattkammaren, har jag för mig de hette.. Jag har för mig att de hade en skala i början av boken där det stod olika nivåer av kunnande.. A betydde nybörjare och E mästare och sedan så användes bokstäverna i resten av boken.. Det hela tedde sig lite främmande när man först läste i äventyren, men när man väl kom in i det (efter andra äventyrsförslaget) så var det lättbegripligt.. Själva idén tycker jag är genial, då det inte blir lika många siffror man ska hålla reda på.. Dessutom så blir det lättare att spalta upp färdigheter och dylika saker som normalt har siffror..

Jag skulle kunna tänka mig att detta system är lättare för erfarna spelledare att använda.. Nybörjare vill helst ha regler att stödja sig på medan de erfarnare kan ta en siffra från luften och använda det.. Själv brukar jag aldrig ha egenskaper uppskrivna utan tar alltid en siffra från luften när väl spelledarpersonen behöver göra ett slag.. Undantaget är om spelledarpersonen är en svärdsplöjare som ska hjälpa rollpersonerna i strid..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som även kan tänka sig detta synsätt när man ska beskriva förmögenhet

Troberg

Sinister eater
Re: Kategorisering av äventyrstyper och slutsatser

Universaläventyr
Äventyr som är utformade för att kunna anpassas till i princip vilket rollspel som helst är svåra att göra djupa och meningsfulla. Att "universalisera" för mycket blir som att bre en macka med för lite smör. Mackan mättar den värsta hungern, men är inte speciellt aptitretande.
Fördelar: Tillgängliga för den stora massan
Nackdelar: Tillämpning svårare att greppa, mycket utrymme går åt till att beskriva saker som en eventuell regelkärna och delar av världsbeskrivning annars skulle ha kunnat ta hand om
Användingsområde: Korta, okomplicerade äventyr som sträcker sig över max 2 kvällars spelande
Efter vad han berättat om det så verkar det vara ett rätt så rättframt mordmysterium i en miljö som kommer att beskrivas i scenariot. I det fallet funkar det utmärkt att inte låsa det till ett system. I den frågan har han mitt stöd.

Däremot så lurar man sig om man tror att man egentligen ändrar något om man använder ord i stället för siffor. Det är fortfarande värden på en skala, enda skillnaden är att värdena och skalan blir diffusa om man använder ord. Vem är starkast, en som är apstark, jättestark eller bamsestark? Hur långt kan man gå, kan man vara superjättemegaüberdunderextraatombombiskt köttaköttastark? Ger du sifforna en bakgrund så är de entydiga.

Troberg

Sinister eater
Re: Mellantinget!

Att hitta på en egen skala och sen kräva att folk konverterar den (Stark fattar alla, men Styrka 5 kan betyda många olika saker) är nog ingen hit.
Ursäkta, men det exemplet var bara dumt. Du pratar om en skala, sedan nämner du ett värde och utelämnar skalan. Skala är en sak, värde en annan. Ska du ha en skala måste du åtminstone ha min och maxvärde, om det inte är en jämn fördelning måste du dessutom beskriva fördelningen.

Gör man det rätt så får man något i stil med:

Styrka 5 (på en skala 1-6, högt är bättre).

Naturligtvis behöver man inte skriva definitionen varje gång, men den måste definieras någonstans.

Om man som i detta fallet dessutom ska ha ett helt abstrakt system så behöver man inte ens tänka på de spelmässiga aspekterna av värdet (tex hur det passar med tärningar), det viktiga är att det är intuitivt.

Riel

Veteran
Re: Är regler så viktiga?.. Nej

Jag tror att det kan vara en bra ide att göra som du gör även om folk här verkar ha mycket emot den. Jag kan bara konstatera att när jag gör ett äventyr/kampanj så utgör regler och SLP-värden en oerhört liten del av arbetet.

Kortfattat:
<ul style="list-style-type: disc">[*]Om jag får ett bra äventyr med bra SLP-värden blir jag glad.
[*]Om jag får ett bra äventyr utan SLP-värden blir jag oxå glad, i min mening växer bra äventyr inte på träd direkt
[*]Om jag får ett bra äventyr med vad jag tycker är felaktiga SLP-värden (jmf tidiga DoD där varannan person tenderar att vara vapenmästare) blir jag inte lika glad för nu måste jag ta beslutet om jag skall modifera värdena eller ha kvar dem.
[/list]

Så, lägg din tid på annat än reglerna :gremsmile:

Boll

Veteran

När du kommer med uttalanden som

"Jag ser liksom inte att jag förlorar på att inte spela ett världslöst äventyr. Äventyr finns det alltid fler av."

förstår jag faktiskt att folk blir lite purkna. Hur kul är det att komma ut med en idé om ett äventyr som man faktiskt gillar och vill ha åsikter om - bara för att få höra att ens äventyr är värdelöst?

Du har klart rätt att tycka som du vill, men det finns trevligare sätt att uttrycka sig på.

Krille

Super Moderator

Läs vad jag skrev en gång till. Jag skrev inte "värdelöst", som i "utan värde". Jag skrev "världslöst" i betydelsen "utan värld". Skillnaden mellan "värdelöst" och "världslöst" är större än tre bokstäver.

Boll

Veteran
Nu skall vi se, sa den blinde...

Ja du, jag måste verkligen ha lyckats läsa fel där (så går man och tror att du påstår att folk skriver värdelösa äventyr).

Det ber jag om ursäkt för; man skall väl inte gå runt och peka finger i onödan, men sättet du framförde dina åsikter på fick mig nog att förvänta mig att få se något liknande, så min hjärna kastade om ett par bokstäver.

Hans värdslösa äventyr skulle dock kunna vara kul att prova - tänk bara att applicera D&D3E's regelsystem på ett äventyr som utspelas på en badanstalt i Småland!

zuntona

Swordsman
:gremconfused: Min första tanke är att det bara skulle vara jobbigt att läsa igenom det och sätta ut alla värdena själv men sen :gremlaugh: när jag tänker mer på det dock så är det väldigt bra. Jag skulle inte köra det till något etablerat spel men mer än gärna till något independent spel.
Kör hårt.

Troberg

Sinister eater
Re: Nu skall vi se, sa den blinde...

Hans värdslösa äventyr skulle dock kunna vara kul att prova - tänk bara att applicera D&D3E's regelsystem på ett äventyr som utspelas på en badanstalt i Småland!
Vilken klass skulle Åsa-Nisse bli?