Grisodlar'n;n320896 said:
Gällande uppfostran och dylikt, det är nog inte bara tjejer som får höra att de inte ska slösa bort tid med spel. Men mer vet jag inte om det då jag varken är tjej eller är förälder. Rollspel betraktas dock fortfarande som lite nördigt skulle jag vilja säga.
Det finns dock en väldig skillnad mellan argumentet att "spela inte rollspel för att det är att slösa på tid" mot argumentet "tjejer spelar inte rollspel". Det finns mycket saker som vi kodar in i uppfostran att "detta gör inte det här könet". Spel, och bland dem, rollspel, har utan tvekan kodats ganska hårt inom detta. Det är på en helt annan nivå än att "det ska vara nördigt", utan att det just tyvärr är så hårt kodat att det har varit "vad pojkar gör" som gjort att många inte ens uppmanats att testa.
Jag är heller ingen expert på digitala spel. Menar du t ex på Twitch? Det är säkert många män som flåsar över tjejerna som lirar, visst.
Förlåt, men detta är en så jävla skev what-aboutism. Jag menar inte ens på Twitch. Jag menar överlag. För att ta mig själv som exempel så
varje gång jag spelar online i något spel får jag meddelanden av killar som skriver "hey sexy" till mig. Jag streamar inte ens, men de ser min profilbild. Bara lite random, casual sexism i min inkorg.
I samband med detta gör det att många tjejer använder därför ibland voicemasks och icke-kvinnligt kodade användarnamn för att de vill slippa män som just beter sig så här mot dem. Eller bara tas på allvar: flera har vittnat om hur folk slutat lyssna på dem när de blivit "outade" som kvinnor. Vissa ljuger om att vara unga pojkar, för att då slipper de också sexismen.
(Skippar delen om streamers och gåvor, för det har inget med mina argument att göra)
Men det är väl ingen som aktivt har hindrat kvinnor genom åren från att skapa egna rollspel, söka jobb hos de stora rollspelsbolagen, etc? Det fanns ju kvinnor som skrev för Chaosium förr i tiden, när t ex Beyond the Mountains of Madness släpptes. Äventyrsspel hade ju Qvarnström och Gunilla Jonsson? ÄS hade väl inte stoppat någon kvinnlig motsvarighet till Granström om en sådan person hade dykt upp med material
Inte som vi har kännedom om. Men min fråga är: hur ska kvinnor börja skriva rollspel om flera inte får chansen att spela från första början?
Jag kan passa på att prata med Gunilla också, som jag känner privat. Kan återkomma mer vad hon kan säga om detta!
Vad gäller dator/tv-spelsbranschen kan dock
flera vittna om att där är fallet så. Jag hänvisar i detta fall hit då det finns hård och konkret data på detta.
Men fördelningen inom industrin kommer ändå aldrig att bli jämn, eftersom majoriteten kvinnor nog tycker rollspel fortfarande är lite meningslöst och töntigt, precis som de gjorde 1985.
Då är min fråga: tror du att det är en genetisk grej som får tjejer att anse det? Att de "föds" till att se rollspelare som töntar och därmed ogilla rollspel? För det är faktiskt enda förklaringen jag kan se om dina argument ska hålla, eftersom du inte verkar tänka att det kan hänga ihop med uppfostran som gör att flera inte ens får prova och att jag har pratat med som sagt "hur de alltid velat prova rollspel, men aldrig fått chansen". Jag känner också flera som spelat rollspel i flera år, men som aldrig vågat åka på konvent eller ens gå med i diskussionsgrupper eller rollspelsforum, för att de har varit oroliga att de inte ska känna sig välkomna, eller ifrågasättas.
För, jag känner många kvinnliga rollspelare. Eller i alla fall kvinnor som spelar rollspel. Sedan jag har börjat spela rollspel har nästan alla grupper jag känner eller har spelat med haft nästan helt jämn könsfördelning. Denna har inte ens varit medveten, utan att det är en del av något "vi gör" i de kretsar jag hänger i. Det går såklart att diskutera att dessa kan ses som "nördiga", vilket i många fall stämmer (vi är sådana som kollar frekvent på superhjältar, spelar tv-spel och brädspel), men alltså, bland de flesta 20-30 åringar är det ganska standard, för alltså, mycket nördiga intressen är mainstream. Och jag har inte stött på någon som kallat rollspel för töntigt idag.
För jag tänker på en fråga om välkomnande: Hur välkomna tror du känner sig till hobbyn när du pratar om hur "majoriteten kvinnor tycker att det är töntigt"? Du tror inte att flera blir avskräckta om det är så?
Med detta tänker jag lägga ner diskussionen. Speciellt då vi säkerligen gått jätte off-topic vid det här laget.