Mekanurg
I'd rather be different than indifferent.
Korrekt. En tolkienian slip.Tengil va (all makt åt, vår befriare etc)
Korrekt. En tolkienian slip.Tengil va (all makt åt, vår befriare etc)
Fast hon var sosse i grunden, så nog egentligen inte principiellt mot skatter. Det var mest någon tokig tillämpning på sjuttiotalet hon vände sig mot. Man kan vara sosse och ändå sur på sossarna i vissa frågor.Nu har jag inga problem med att tänka mig Lindgren som en ganska prokapitalistisk smålänning, negativ till skatter etc,
Jag tror även att motsatsen gäller, som när vissa grupperingar vill tolka Djurfarmen som en allmän betraktelse kring auktoritära regimer och inte en specifik satir över ett visst historiskt förlopp.(Mycket rimligt. Jag gissar att det är trist att som författare få sitt verk tolkat som konkret allegori över samtiden - utom när det är det så klart, som Djurfarmen - när man försökt skriva något allmängiltigt.)
Hon fick betala mer än 100% i skatt. Då blir man knappast glad.Det var mest någon tokig tillämpning på sjuttiotalet hon vände sig mot.
Vilket är monster nummer två? (Jag har, skam till sägandes, inte läst boken sedan 80-talet.)Många har väl bara filmen i minnet, men det är två monster i bröderna lejonhjärta. Och de dödar varandra.
En lindorm vid namn Karm.Vilket är monster nummer två? (Jag har, skam till sägandes, inte läst boken sedan 80-talet.)
Det där stämmer också in på Jonatan och Karl.... men det är två monster i bröderna lejonhjärta. Och de dödar varandra.
Du har nog hittat på det, eller så har någon annan gjort det. Jag har i vart fall aldrig hört talas om det.Så, han är ju metaforiskt Hitler. Men jag mins att han bokstavligt talat ska vara Hitler återfödd i nästa värld. Har jag bara hittat på det?
Både Tengil och Riddar Kato bygger såklart på 1900-talets totalitära ledare (vilka ju Astrid avskydde). Att de inte ges mer utrymme ska nog inte tolkas som att de på något sätt är mindre förtryckande. Men de utgör bara fond i berättelserna så vi behöver bara veta att de är onda härskare. Skalan är oviktig.Du har nog hittat på det, eller så har någon annan gjort det. Jag har i vart fall aldrig hört talas om det.
Jämfört med t ex Hitler är ju Tengil f ö också en extremt småskalig dark lord - i princip bara en rövarbaron som råkat få tillgång till ett massförstörelsevapen.
Förrädaren i Bröderna LejonhjärtaBåde Tengil och Riddar Kato bygger såklart på 1900-talets totalitära ledare (vilka ju Astrid avskydde). Att de inte ges mer utrymme ska nog inte tolkas som att de på något sätt är mindre förtryckande. Men de utgör bara fond i berättelserna så vi behöver bara veta att de är onda härskare. Skalan är oviktig.
Att som Tengil förslava folket för att genomföra ett skrytbygge känns ju mer som ett drag från Ceaușescu.Du har nog hittat på det, eller så har någon annan gjort det. Jag har i vart fall aldrig hört talas om det.
Jämfört med t ex Hitler är ju Tengil f ö också en extremt småskalig dark lord - i princip bara en rövarbaron som råkat få tillgång till ett massförstörelsevapen.
Håller helt med. I större utsträckning handlar berättelserna om hopp, frihet och demokratiska värderingar.Jag har tolkat Bröderna Lejonhjärta som en allegori över diktatur, motstånd, väpnad frihetskamp och icke-våld i allmänhet. Det finns inte mycket som har specifika drag från en specifik jordisk diktatur. Vilket gör den till en helt annan sorts allegori än Djurfarmen (utöver det uppenbara att Bröderna Lejonhjärta också har fokus på familjärt broderskap och framför allt döden).
Jo, litet av den sorts dussinskurk som man skulle avverka på en session eller två i rollspel.Jämfört med t ex Hitler är ju Tengil f ö också en extremt småskalig dark lord - i princip bara en rövarbaron som råkat få tillgång till ett massförstörelsevapen.