Nekromanti Äta så mycket du vill från buffén?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Kärlekscraft;n26401 said:
Självfallet är det fel om de lagar alldeles för lite mat och har minimala skålar - men då säger man vanligtvis till, så hämtar de ut mera mat. Man kan också säga till folk indirekt genom att sätta upp små skyltar precis som skolbespisningen där det anges att man får ta max 5 pannkakor eller 2 bitar pizza. Man får heller inte länsa, som att ta all mat ur ett specifik kärl som lastas på ens stora tallrik - som att stjäla vartenda kycklingspett och sedan knappt ta någon annan typ av mat.
Självklart får man länsa. Det här med att aldrig ta sista biten är bara fånigt och leder till att mat blir gammal och torr. Självklart får man äta bara kycklingspett om det är det man vill. Självklart! Det är hela poängen med en buffe att man kan äta det man vill. Finns det på buffen är det okej att äta det. Och det är okej att äta bara det. Jag har redan sagt flera gånger var jag tycker om begränsnigar när det kommer till buffeer: fånigt, dåligt och dumt.

Ymir

Liten kantbaron
VARFÖR är det inte okej att bygga berg? och frukt och sallad köpt i bulk hos en grossist kostar väldigt lite av de minst 60-100 kronor du betalar för en buffé, ens om du bygger ett berg...

Kärlekscraft

Swordsman
Rymdhamster;n26406 said:
Självklart får man länsa. Det här med att aldrig ta sista biten är bara fånigt och leder till att mat blir gammal och torr. Självklart får man äta bara kycklingspett om det är det man vill. Självklart! Det är hela poängen med en buffe att man kan äta det man vill. Finns det på buffen är det okej att äta det. Och det är okej att äta bara det. Jag har redan sagt flera gånger var jag tycker om begränsnigar när det kommer till buffeer: fånigt, dåligt och dumt.
Vart står det att man inte får ta den sista biten? Det får man. Man får dock inte plocka på sig ALLA kycklingspetten som ligger i behållaren - dvs många.

Kärlekscraft

Swordsman
Ymir;n26407 said:
VARFÖR är det inte okej att bygga berg? och frukt och sallad köpt i bulk hos en grossist kostar väldigt lite av de minst 60-100 kronor du betalar för en buffé, ens om du bygger ett berg...
Inte ok att bygga berg av buffématen på restaurang, likaså det inte är ok att du gör det om du är bortbjuden någonstans. Det får du göra hemma, alternativt kan du be att få salladen när den ska slängas(blivit gammal) så kan du bygga akvedukter, ziggurater och sfinxer av den om du så vill. Tänk också på att vara klimatsmart och TÄNK PÅ BARNEN I AFRIKA. Inte coolt att vaska mat. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12409512.ab http://www.svenskbladet.se/sverige/i...ts_skolor.html

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Ymir;n26407 said:
Bygga ett matberg: fullständigt okej. Att inte äta upp det tycket jag däremot känns som ett väldigt tråkigt slöseri. Men för att vara tydlig: jag skulle ha åsikter även om någon själv gick till affären, köpte massor av mat (och betalade fullpris för precis allt) och sen bara slängde den. Även om de gjorde ett konstverk först. Däremot tycket jag inte det är slöseri att äta två portioner till fast att man redan är mätt, fast matkonstnären kanske skulle få ut minst lika mycket njutning av sitt konstverk som jag fick ut av de extra portionerna. Jag antar att jag har lite dubbelmoral på den punkten :)
Ymir said:
självklart tillhör det normalt hyfs och vett att inte slösa mat och inte ta groteskt mycket mer än man äter. Men det är inte ok att privata företag försöker tvinga in folk i sina egna ekonomiskt kalkylerade och konstlade normer för hyfs och vett, och om nån enstaka kuf därför försöker bygga ett Kina-stylee salladsberg tycker jag inte det är hela världen, och gott något man kan ha överseende med.
Rymdhamster said:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Kärlekscraft;n26408 said:
Vart står det att man inte får ta den sista biten? Det får man. Man får dock inte plocka på sig ALLA kycklingspetten som ligger i behållaren - dvs många.
Och om det bara ligger tre spett där? Får man inte ta alla då? Jo! Det är klart man får. Man får ta alla även om de ligger tjugo spett där. Är spetten så populära borde de laga betydligt större omgångar.

Kärlekscraft

Swordsman
Rymdhamster;n26411 said:
Och om det bara ligger tre spett där? Får man inte ta alla då? Jo! Det är klart man får. Man får ta alla även om de ligger tjugo spett där. Är spetten så populära borde de laga betydligt större omgångar.
Ja, du får ta dom tre sista spetten, har själv tagit de allra två sista spetten doppade i sås när situationen uppkommit. MEN! Du får inte plocka på dig vartenda en, när en alldeles ny sats(20+) har ställts ut - som en fjortis gjorde när jag var och åt.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Det beror på hur många som ska äta. Det tar jäkligt lång tid atf helgrilla vad det där nu än är (liten ko? Stor gris?). Inte alls som på en buffe där det mesta av maten är rätt snabblagad och det därför bara är att gluffsa tills det rinner ut genom öronen. Ett kyckycklingspett går snabbt att göra.

Kärlekscraft

Swordsman
Rymdhamster;n26420 said:
Det beror på hur många som ska äta. Det tar jäkligt lång tid atf helgrilla vad det där nu än är (liten ko? Stor gris?). Inte alls som på en buffe där det mesta av maten är rätt snabblagad och det därför bara är att gluffsa tills det rinner ut genom öronen. Ett kyckycklingspett går snabbt att göra.
Är mest en metafor.

pingas

Warrior
På buffé får man självklart ta så mycket man vill men man kan ju också tänka: behöver jag vekligen käka 30 bitar sushi eller 5 jätteportioner med vårrullar och ris? Hur mycket käkar jag hemma normalt? Det känna som att folk äter mer när det är buffé. Jävlar vad folk hade varit stora om det var buffé varje dag! ;)

Kärlekscraft

Swordsman
pingas;n26424 said:
På buffé får man självklart ta så mycket man vill men man kan ju också tänka: behöver jag vekligen käka 30 bitar sushi eller 5 jätteportioner med vårrullar och ris? Hur mycket käkar jag hemma normalt? Det känna som att folk äter mer när det är buffé. Jävlar vad folk hade varit stora om det var buffé varje dag! ;)
Ja, folk vill instinktivt ha valuta för sina pengar + möjligheten att nu går det att äta hur mycket som helst. Men hur ser bufféfrosseriet ut hemma hos andra - vräker man verkligen i sig lika mycket då?

För övrigt har den här tråden gjort mig sugen på buffé.:p:emb:

anth

Vetefan
Jag förstår inte ens frågeställningen.

Innan man ens går på buffé finns det massor med regler man ska följa ens för att gå på restaurang, eller ens sitta vid ett matbord. Dessa brukar sammanfattas vid "gott bordsskick".

Har man inte ett gott bordsskick har värden rätt att kasta ut en. Och detta har ingenting att göra med om det är buffé eller ej.

Ett par av de sakerna som tas upp i den här tråden har faktiskt ingenting med buffé att göra, utan har med bordsskick att göra.

- Man slår inte sönder saker.
- Man tar normala portioner på tallriken (detta har ingenting med hur många portioner man tar).
- Man står inte och plockar delar av en maträtt (har någon blandat en sallad bestående av isbergssallad, gurka och tomat står man inte och plockar bara tomaterna). Antingen tar man alla ingredienser i en maträtt eller så tar man inte maträtten alls. Skulle det föreligga speciella skäl, som att man är allergisk, ska man ha talat med värden i förväg om detta så att värden har en möjlighet att skaffa allergifria alternativ.
- Man äter upp maten man tagit, SPECIELLT om man tagit maten själv och inte fått en färdig tallrik serverad.

Folk som inte har något bordsskick ska inte ens få sätta sin fot på en restaurang, de får äta med grisarna i svinstian (men det är tveksamt om ens grisarna vill ha med dem att göra).
Om vi nu har sparkat ut folk som inte kan uppföra sig - vad är problemet?

Kärlekscraft

Swordsman
anth;n26428 said:
Jag förstår inte ens frågeställningen.

Innan man ens går på buffé finns det massor med regler man ska följa ens för att gå på restaurang, eller ens sitta vid ett matbord. Dessa brukar sammanfattas vid "gott bordsskick".

Har man inte ett gott bordsskick har värden rätt att kasta ut en. Och detta har ingenting att göra med om det är buffé eller ej.

Ett par av de sakerna som tas upp i den här tråden har faktiskt ingenting med buffé att göra, utan har med bordsskick att göra.

- Man slår inte sönder saker.
- Man tar normala portioner på tallriken (detta har ingenting med hur många portioner man tar).
- Man står inte och plockar delar av en maträtt (har någon blandat en sallad bestående av isbergssallad, gurka och tomat står man inte och plockar bara tomaterna). Antingen tar man alla ingredienser i en maträtt eller så tar man inte maträtten alls. Skulle det föreligga speciella skäl, som att man är allergisk, ska man ha talat med värden i förväg om detta så att värden har en möjlighet att skaffa allergifria alternativ.
- Man äter upp maten man tagit, SPECIELLT om man tagit maten själv och inte fått en färdig tallrik serverad.

Folk som inte har något bordsskick ska inte ens få sätta sin fot på en restaurang, de får äta med grisarna i svinstian (men det är tveksamt om ens grisarna vill ha med dem att göra).
Om vi nu har sparkat ut folk som inte kan uppföra sig - vad är problemet?
Vad är det du inte förstår? Frågeställningen behandlar specifikt incidenter där svineri har förekommit hos buffémakare, speciellt att lasta på en 10 tallrikar och äta dem ur husen. Personligen är jag för deportering av ohyfsade matvrak från utskänkningsställena - somliga här inne stödjer dem dock. Vad er din åsikt? Och ja, det kan ses som ett perspektiv angående bra bordsskick. Även om det handlar om obesinnlighet och omoraliska kryphål.
Frågeställning: överätning, omoral, egna ankedoter, egna personliga upplevleser etc.

Krille

Super Moderator
Buffé-konceptet är gjort enligt tre principer:
  • Självservice
  • Uppskalning i produktionen
  • "Det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellerna"
Kundbeteendet är den sista: det innebär att man förväntar sig några storätare och några småätare och en klase normalätare enligt en gaussisk normalfördelningskurva.

I sin förlängning innebär det att det inte är svineri att lasta på en tio tallrikar. Det är förväntat beteende hos gäster i ena änden av fördelningskurvan. Har man inte förstått det så har man inte förstått buffé-konceptet alls, och att bli upprörd över att det finns storätare är lite som att bli upprörd över stoppljus – de finns, lev med det.

Har man inte tagit hänsyn till det i sin buffébudget så har man räknat fel, och om trenden fortgår så är det läge att se över budgeten inklusive priset och/eller råvarorna, eller kanske till och med överge buffé-konceptet helt och ha en helt normal "fyra små rätter" istället.

Det är däremot svineri att begära matlådor eller lämna kvar mat, men det beror på vanligt hederligt hyfs. Lasta berg är en gränspuck – det är mer opraktiskt än ohyfsat, men fortfarande är det vanligt hederligt hyfs att ta fler gånger. Men det är inte svineri så länge du äter upp, och då faller det mer på "lämna mat kvar"-grejen än på berget.
Kärlekscraft said:
Typ. Men somliga restaurangägare tycker visst att det nästan ska vara som om man beställer från menyn - med nån påfyllning till. Sedan kanske det också går åt båda hållen: https://www.flashback.org/t2264789

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag åt på en restaurang en gång där man betalade extra för det man kastade. Kul idé, men svår i praktiken utan att man har någon som observerar kundernas ätande.
Max Raven said:
Inte bara väga gästerna, gästernas mat (minus tallriksvikt och felgräns) och gästerna efteråt? ;)
anth said:
Max Raven said:
Inte bara väga gästerna, gästernas mat (minus tallriksvikt och felgräns) och gästerna efteråt? ;)
Vad händer om kunderna går på toa? :)
Kärlekscraft said:
Låter som ett bra system! :)

Arfert

Facit
Det tillhör väl vanligt hyfs att man inte tar mat som man inte ska (och tror att man klarar av att) äta upp. Matberg för deras egen skull är dålig stil. Att slänga mat är dessutom dåligt för miljön.
Kärlekscraft said:
Ja, att lämna massa mat är ohyfsat. Speciellt en gång för mig: var en sushibuffé och några dumma gymnasietjejer tog massa sushi som de inte åt upp - men geggade runt med och gafflade - sen var laxbitarna slut för dagen.

Zorbeltuss

Hero
Det är tre sorters buffeer jag vägrar gå på, de som begränsar mängden man får ta (för det är uppenbarligen ingen buffe), de där man bara får en tallrik (för man måste klara sig med att blanda maten), och de där folk lastar berg på tallrikarna (för är maten så smaklös att man lika gärna kan blanda den kan man lika gärna gå på vanliga snabbmatsställen).

Att det är en viss tids begränsning kan jag förstå, även om att det ibland kan vara kort tid om man ska behålla bordsskicket (tillexempel en buffe där man bara får sitta till bords i en timma kan vara jobbig, särskilt om det tar en stund att ta ny mat iallafall om det inte är någon typ av transport av maten runt bland platserna).

/Luna Lovegood
Kärlekscraft said:
Iaktta kristen måttfullhet när du besöker begränsade bufférestauranger - så ska det nog gå bra. :D
Luna Lovegood said:
Ditt antagande om att jag a äter mig proppmätt och b äter mer än begränsningarna, är båda felaktiga.
Och snälla försök inte pracka på mig din religions värderingar, jag är fullkomligt nöjd med min egen.