luddwig
Lawful evil
- Joined
- 30 Jan 2013
- Messages
- 5,842
Kan inte komma på att jag läst, spelat eller spellett något äventyr där rollpersonerna släpper ondskan fri. Idén är dock intressant, men inte helt okomplicerad.
Om äventyret bestämt ska bygga på att rollpersonerna faktiskt släpper ondskan fri skulle jag göra som @ceruleanfive förespråkar, alltså kliva in i handlingen när ondskan redan blivit frisläppt.
Jag kan även tänka mig ett äventyr där frisläppandet är en möjlighet. Sedan får händelserna utvecklas så som de faller sig naturligt, beroende på vad rollpersonerna faktiskt gör.
Att ha misstaget som en given, förplanerad händelse under spel skulle jag inte uppskatta varken som spelare eller spelledare. Jag vill att rollpersonerna ska ha agens, särskilt när det gäller något så avgörande.
Förslaget som @God45 kom med ovan är kul. Ett medvetet men moraliskt tvivelaktigt val. Den grejen blev jag sugen på att använda vid tillfälle.
Om äventyret bestämt ska bygga på att rollpersonerna faktiskt släpper ondskan fri skulle jag göra som @ceruleanfive förespråkar, alltså kliva in i handlingen när ondskan redan blivit frisläppt.
Jag kan även tänka mig ett äventyr där frisläppandet är en möjlighet. Sedan får händelserna utvecklas så som de faller sig naturligt, beroende på vad rollpersonerna faktiskt gör.
Att ha misstaget som en given, förplanerad händelse under spel skulle jag inte uppskatta varken som spelare eller spelledare. Jag vill att rollpersonerna ska ha agens, särskilt när det gäller något så avgörande.
Förslaget som @God45 kom med ovan är kul. Ett medvetet men moraliskt tvivelaktigt val. Den grejen blev jag sugen på att använda vid tillfälle.