Nekromanti Äventyrare - Ska det vara något?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Roligt och spelbart om SL är bered

Det hade säkert kunnat fungera i ett land som Jargien, fyllt av ineffektiv byråkrati och korruption. Hade lärt spelarna att våld inte löser alla problem och gett dem en möjlighet av visa upp sina diplomatiska sidor.

Re: Fel!

Ja, du är en solstråle när du träffar jargier, tiraker och thalaskier... Och skulle inte du tycka att ett sådant äventyr hade varit förbannat trist?

"I begynnelsen skapade människan Gud"

Re: Roligt och spelbart om SL är bered

Eller så fattar spelarna att SL kan hålla på hur länge som helst och tröttnar efter ett tag.

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Jag börjar må illa

Jag säger då det, jag skulle INTE vara SL i ett sådant äventyr. Inte spelare heller, tror jag, om jag ska vara ärlig.

Place upon my tomb the head of Minamoto Yoritomo.
/Taira Kiyomori

hatten

Swashbuckler
Re: ´Men SL ska inte fuska!!

SL ska inte fuska för spelarna låt vara att han gör byrokratin regler krångliga men han ska inte fuska utan det måste finnas ett slut på karusellen som spelarna har fastnat i.

Om ett sådant äventyr ska bli underhållande bör den vara en del av ett större kampanj där spelarna har hamnat i divere trubel och nu måste av hälsoskäl/ekonomska skäl dansa Byrokraternas dans.

Exempel i Star Wars kampanjen som jag första gången använde detta så var spelarna efterlysta av Imperiet de var på en främmande värd och deras rymdskepp beslagtaget på grund av smutsiga Jonmotorer Paragraf ryttare och annat jobbigt.
Samtidigt fick de reda på att en av deras fiender var på planeten och de var tvungen att få tag på sitt skepp snappt och utan att väcka Stardestroyerns uppmärksamhet ( den var i omloppsbana ) det enda sättet var att göra det lagligt..
Uj va spelarna hade det jobbiga men som du läste så fuskade det och stal pappret från kontoret och hoppades på det bästa.. ( som SL var jag snäll det var en väldldigt kreativ lösning, )

Man kan använda ett sådant äventyr som en komisk poäng låt gärna en av deras fiender även han sitta fast i byrokratiskt krångel låt spelarna få reda på att deras fiende Mr Baad i detta fall var tvungen att få tag i vissa viktiga papper som kunde leda till att han fick köpa en viss viktig medicin som kejsaren behöver ( orsaken till att planeten inte var erövrad bara dom vet hur man gör den )
Osv.. ( kommer inte ihåg exakt hur det var )
Men tänk er själva man kan ha mycket roligt i en situation den ger tillfälle till äkta rollspel.....

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>

I det äventyret du beskriver så verkar det som att du hade det där med byrokraterna som ett smart sätt att hålla kvar rpna på planeten. Det andra äventyret skulle bara handla om papper och sådant. Låter faktiskt ganska tråkigt. Men det är klart man kan ha med byrokrater i sina äventyr, jag tycker bara inte man ska göra ett äventyr baserat på det.

Men hursomhelst, lycka till.

hatten

Swashbuckler

Varför inte ?
Om man som SL är spelleder en lång lång kampanj med massor av aktion så varför inte låta 1 av de många små äventyren bestå av en mardröms Byrokratisk tango som verkar sakna både vettig orsak och slut.
( Givet viss måste äventyret ha ett slut lika väl som en drivkraft en motivation för att spelarna ska ge sig IN i äventyret men NÄR allt är där så gogo go )

Givet viss vissa spelare kommer vägra spela ett sådant äventyr även om det bara tar en eller mindre än en spelkväll utan kräver aktion direkt och hela tiden.
men en riktig rollspelare tar chansen att få öva sin gubbes alternativa färdigheter och försöker hitta kreativa lösningar..

Exempel inget hindrar spelarna om byrokratien verkligen ÄR så otroligt hemsk och omständig som jag beskriv att kolla runt i den undre värden av laglösa avskum det borde finnas i ett sådant byrokratiskt samhälle någon som förfalskar papper och därmen kan hjälpa hjältarna att få slut på cirkusen.
givet viss sådana ideer får spelarna komma på själv och respektive SL får välja om det finns byrokratpappers förfalskare i hans kampanj Jag å min sida anser att OM det finns en marknad/Köpare för något olagligt så finns det säljare...

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>

Jag tror fortfarande att mina spelare skulle hata ett sådant äventyr även om du tycker att det skulle funka.

Denna diskussion handlar förövrigt inte om ett äventyr så vi kanske ska släppa det?

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Äntligen har någon fattat. [NT]

bleh, heh.

Place upon my tomb the head of Minamoto Yoritomo.
/Taira Kiyomori