Re: Äventyr = konstruktion
Jag är extremt mot.
Visst finns det en "konstruktions"-aspekt som förenar rollspels- och äventyrsmakande, såsom i fråga om layout, typsnitt, tryckkostnader och liknande, men jag anser inte det vara fokus för några av dessa forumsavdelningar. Det råkar bara vara något som i nuläget spiller över båda avdelningar.
---
Den sanna uppdelningen mellan forumen bör vara - och har alltid varit - att Rollspel är avdelningen för dels "frågor om sånt som rör spelet som sker runt bordet" där man exempelvis pratar om spelledande, agerande, svåra teman i rollspel, val av rollpersoner, hur mycket off-snack man tillåter, och liknande. Där kommer spelledartekniker såsom fisktankar och skiftningar med. Dels "rollspel som hobby" där vi pratar om stinkande magic-spelare, Didi & Björn, Lulu, om spelare som skriver tio A4-ark med bakgrundshistoria om sina rollpersoner, om bakgrundsmusik, om tillverkandet av handouts, och liknande.
Det finns således massor av kreativa verksamheter som har på Rollspel-avdelningen att göra. Det viktiga för detta forum är fokuset på faktiska spelgrupper - här skall diskuteras sånt som är viktigt för dem som är nöjda med att bara spela, spelleda och prata om rollspel - till skillnad från att skapa dem eller grubbla på spelteori.
Att göra avdelningen Rollspelsmakande bredare, och knöka in äventyrsmakande där, ser jag som att göra spelgrupperna en otjänst. Plötsligt måste de titta på ännu ett forum och leta efter intressanta trådar - ett forum som till största delen inriktar sig på sånt som de är helt ointresserade av.
Det finns många som säger "amen trådar drunknar i Rollspel-forumet", och det argumentet tycker jag är skräp. Det finns massor av forumiter som genom åren lyft fram detta som ett argument för att posta scenariobyggande på rollspelsmakande (såsom Sockerpappan och Mr.G, om jag inte missminner mig) och vi har alltid varit kritiska mot sånt i det förgångna.
Så, nej, jag håller inte med.