Nekromanti Äventyrsspel...vad hände?

Rosen

Myrmidon
Re: Rollspelskrig [OT?]

"Då skall vi inte ens börja nysta i alla de gamla ... underligheterna i distributionsleden. På den tiden de fanns."
Vill veta mer, vill veta mer!

Tja, ett exempel är ju Ragnarök Speldesign, som ingick ett distributionsavtal med Target om att de skulle distra Ragnaröks produkter tillsammans med sina egna.
Det är bara att räkna ur minnet hur ofta man såg Targets spel i hyllorna, och hur ofta man såg Ragnaröks...

--
Åke

Rosen

Myrmidon

Tradition vägrade i alla fall ta in produkter från AB Jan Edman som tidigare hade distribuerat Äventyrsspels grejer (så enligt Target var konflikten inte med Lancelot utan med AB Jan Edman).

Så pass konfliktig att Target mot slutet vägrade handla av dem även när de erbjöds halva grossistpriset och 90 (!) dagars betalningstid...
Fast det sa de aldrig högt. Märkligt nog köpte de in grejor från ABJE i början (när känslorna alltså borde ha svallat som hetast mellan dem) och slutade efter nåt år (när ABJE hade börjat distra ett annat företags spel).
En rätt klassisk incident; 1989 köpte Trad in en total summa av fem (5) ex av Western -- 1990 ville de inte ha några, med motiveringen att spelet sålde för dåligt; de hade bara sålt fem ex av det förra året...

Konspiratorikerna hävdade dock att det var ett sätt att undvika konkurrens mot Äventyrsspels produktlinje.

Targets policy gentemot Lancelot var att officiellt inte veta om att de fanns. Lancelots namn omnämndes för första gången i Sinkadus en månad efter att firman hade kånkat.

(Utrikiska spel som CoC och Twilight började fö omnämnas i den '89... ungefär när de egna Ä-spelens popularitet gick ner, och koncernen sålunda blev mer beroende av Trads försäljning av utländska spel.)

Lancelot gick i alla fall i graven, och många skyllde på Fredrik/Target.

Iaf indirekt; det var allmänt ansett att om man ville nå ut till landets rollspelare var man först tvungen att brejka i Stockholm - alla trender i hobbyn spreds därifrån. Och det här var innan Spel&Sånts dagar, så ville man nå rollspelare i Stockholm fanns det en outlet att nå dem genom... Tradition.

--
Åke

Troberg

Sinister eater
Back in the old days var det allmän vetskap att Tradition ingick i Target-koncernen, men det är påtagligt många som inte känner till det längre.
Jag hade ingen aning, antagligen för att jag inte brydde mig nämnvärt om det då heller. Jag försöker utvärdera produkter utifrån deras meriter, inte utifrån sina tillverkare/leverantörer (undantaget franska bilar, d20, Statoilbensin och Western Digitals hårddiskar så klart).

Troberg

Sinister eater

Och som sagt - även om det var länge sedan så finns personerna kvar. Och vad som är sanning är subjektivt för varje inblandad, och jag har ingen lust att sprida rykten.
Som jag ser det så finns det bara en lösning. Frågan avgörs med en brottningsmatch på nästa större spelkonvent. Jag tycker vi kör en Table Ladders Chairs-match med no disqualification rules. Den som lyckas plocka regelboken som hänger ovanför ringen har rätt. Äventysspel/Trad i ena ringhörnan, resten i andra.

Vilka röstar för?

Big Marco

Läskig

Njae - jag känner mig för tung. Och för lång.

Skvaller kan vara kul. Själv har jag mest personliga erfarenheter från Spel&Sånt-tiden, när jag satt och översatte Avalon Hill-spel och skrev Viking. Och tiden därefter.

Rosen

Myrmidon
Hur f-n skriver jag?

flera parter ansåg att de var de som hade rätten till spelet, och det hela gick att bevisa entydigt åt någondera hållet.

Um, det hela gick inte att bevisa entydigt, alltså.....

--
Åke

Troberg

Sinister eater
I love the smell of walkover in the morning...

...smells like... chicken.

Staffan

Myrmidon
Re: Det kan ju vara så att ?

JRR Tolkien avled 1973 i Storbritannien så hans verk är skyddade inom EU t.o.m. 2043 och i Australien t.o.m. 2023. vad gäller för USA är jag lite osäker på; deras copyright-lagstiftning är lite annorlunda än de europeiska ländernas.
Så vitt jag vet så räknas copyright i USA i 70 år efter författarens död, alternativt 95 år från publiceringsdatum om "författaren" är en juridisk snarare än en fysisk person. Dock så har detta en tendens att utökas med 20 år vart 20:e år, till stor del för att Disney inte vill att Steamboat Willie (och därmed figuren Mickey Mouse) blir allmängods.

Förr så funkade amerikansk copyright så att man hade rätten i X år, och kunde få det förlängt med Y år till om man orkade bry sig. Dock så tror jag att allt som är upphovsrättsskyddat idag retroaktivt har hamnat under 70/95-regeln.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Det kan ju vara så att ?

Nästan helt korrekt.
alternativt 95 år från publiceringsdatum om "författaren" är en juridisk snarare än en fysisk person.
Det kortare av 95 år från publiceringsdatum eller 120 år från verkets tillkomst om upphovsmannen är en juridisk person eller om verket är publicerat under pseudonym eller anonymt.

Dock så har detta en tendens att utökas med 20 år vart 20:e år
Det har hänt en gång under förevändning (?) att övriga världen i stort sett anammat 70 år efter författarens död. Det återstår att se om mediaindustrin klarar av att förlänga detta ytterligare.

Förr så funkade amerikansk copyright så att man hade rätten i X år, och kunde få det förlängt med Y år till om man orkade bry sig.
X = 28 och Y = 28 enligt 1909 års Copyright Act. Y justerades senare uppåt till 47 år. Att bry sig innebar att man ansökte om förlängning hos The Copyright Office vid Library of Congress.

Dock så tror jag att allt som är upphovsrättsskyddat idag retroaktivt har hamnat under 70/95-regeln.
Ja, allt som fortfarande var skyddat 1 Jan 1982 fördes över till de nya reglerna. Så idag finns i praktiken bara denna regel kvar.

Cornell University har en bra sammanställning av detta HÄR

/Mikael

theodåre

Veteran
Oj oj oj...

Jag brukar inte replya på helt puckade inlägg men jag är helt enkelt tvungen att tala om för dig "oldtimer" att du just har gjort dig till allmänt åtlöje och jag skrattar gott åt dina påståenden och hoppas att du skäms för vad du just har sagt.

I korthet.
Alla Ray Morris, som var dotter till REHs läkare ärvde varumärket Conan med allt var det innebar. (Nu snackar vi inte upphovsrätt, nu snackar vi varumärke...dessutom har du fel i även många av dina uttalande om upphovsrätt så jag tycker att du ska vara tyst.) För att göra en lång historia kort så samlades olika författares verk avseende Conan i ett bolag som hetter Conan properties Inc 1976 eller nåt (minns inte exakt årtal eftersom jag inte har DueDilligencepärmarna här), Bolaget sköttes av en viss Arthur Lieberman - också känd för att vara Stan Lees advokat) och sedan Glenn Lord. CPI såldes till Stann Lee Media någon gång i slutet på nittiotalet men reverterade eftersom dom gick i konkurs och därmed fick säljarna tillbaka bolaget som sedan såldes till Paradox Entertainment AB 2002.
Det handlar INTE om rätten till licenser, det handlar om rätten till varumärket. Idag har Paradox Entertainment (Fredrik Malmberg och jag själv theo) slutit avtal i en mängd kategorier såsom nya serietidningar, nya böcker, dataspel, film, leksaker osv osv...Paradox betalade en stor men hemlig summa för bolaget och äger idag 100% av varumärket Conan och Conan the Barbarian, samt en sjuhelvetes massa ancillariy rights såsom underkartaktärer, varumärken osv osv..

Oldtimer..om jag vore dig skulle jag just nu känna mig MYCKET, MYCKET generad. Nästa gång du slår på trumman sådär, se då för tusan till att veta vad du snackar om.

Theo

PS: Fredrik Malberg äger ca 8% av Paradox som för övrigt har över 350 aktieägare.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Oj oj oj...

Jag skäms inte ett dugg eftersom det jag sagt tydligen stämmer väl.

Jag hävdade att upphovsrätten till REH:s Conan inte finns kvar och att dessa berättelser därmed är allmängods. Det du säger vederlägger ju inte detta på något vis. Jag misstänkte ju att det främst rörde sig om rätten till varumärket, vilket ju är en helt annan :tekopp:.

Om du sedan tyckte illa om att jag misstänker Fredrik för allt möjligt ont, så skäms jag faktiskt inte för det heller. :gremelak:

Då är vi överens om att CPI och Paradox inte äger upphovsrätten till Robert E Howards berättelser om Conan? Det var ju faktiskt bara det diskussionen handlade om. Att det sedan finns en hel massa verk om Conan som skapats senare har jag inte bestridit, och deras upphovsrätt är ju en helt annan sak.

Jag förstår inte varför du är ursinnig och tar till personangrepp. Jag har god koll på lagar om upphovrätt både här och i USA utan att påstå mig vara något annat än en lekman på området. Du får gärna rätta mig om det finns specifika fel i det jag sagt och du vet naturligtvis mer om detaljerna i affärerna runt varumärket än vad jag gör. Men jag tycker du själv gör dig till åtlöje som gör den här typen av inlägg i vredesmod. Varför inte coola ner lite och räta ut fler frågetecken för oss? Trampade jag på en öm tå eller nåt?

/Mikael

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Blöja till er båda!

Som utomstående så måste jag säga att ni är båda precis lika löjliga.
Då får jag kanske skärpa till mig. Vad har jag gjort för löjligt? Pratat illa om Fredrik? Det kanske är dumt, men jag har fotspår i ansiktet och blåmärken i skrevet nog för att tycka att jag får bita ifrån mig lite.

Men jag skall försöka vara snäll. :gremgrin:

/Mikael

chrull

Stockholm Kartell
Re: Blöja till er båda!

Era privata gräl har ingenting här på forumet att göra. Dessutom är det väl bara en av er som är aktiv här? Att prata illa om folk bakom deras rygg är inte särskilt trevligt. Att göra det på ett forum öppet för allmänheten är rätt korkat. Att göra det på ett forum som inte godkänner någon form av personangrepp ...

Lägg ner. Båda två. Inte för att det spelar någon roll egentligen, men du började.

chrull

EchonCique

Hero
OT: Och jag säger lägg ner allt OT.

Omedelbums.

Det finns ett ämne, håll er till det.