Nekromanti Ångpunk

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Cybot;n190028 said:
Tyvärr så är ångpunk inte så mycket punk och mer "Rika gentlemen i kugghjulskläder".
I rollspelsgenren finns det Space: 1889, bland böcker så finns det många av Michael Moorcocks verk, bland filmer så är det typ Wild Wild West.

Överlag är det dock banne mig inte -punk. Det är sällan något fokus på klasskamp, teknologisk alienering, information kontra makten eller någon av de där andra teman som hör hemma i en genre som kallar sig -punk.
Space 1889 handlar mycket om europeisk imperialism med Belgiens kung Leopold som storskurk. Mars fungerar som spännande skådeplats för The Great Game med jordiska stormakter. Inte så mycket -punk, men av och till civilisationskritiskt på ett intellektuellt sätt; för att travestera Mao Zedong: Imperialismen är ingen tebjudning. Spelvärldens estetik: klicka på länken så får du se:

https://gondica.wordpress.com/2016/05/16/space-1889-sky-wolves-in-action/

Ond bråd död

Swashbuckler
Sapient;n190147 said:
Det är också först iom att termen lanseras (några år innan tDE ges ut) som vi också börjar se någon riktig åtskillnad mellan steam/diesel/atomic etc -punk. Fram till dess var det mer eller mindre samma premiss, retro-tekno-SF.
Kanske du eller någon annan kan berätta lite vad som skiljer genrerna. Jag trodde liksom att dieselpunk var något Anders Blixt hade hittat på själv. Har aldrig hört om det innan och atomicpunk har jag kanske aldrig hört om innan den här tråden.

Mekanurg

Ond bråd död;n190167 said:
Kanske du eller någon annan kan berätta lite vad som skiljer genrerna. Jag trodde liksom att dieselpunk var något Anders Blixt hade hittat på själv. Har aldrig hört om det innan och atomicpunk har jag kanske aldrig hört om innan den här tråden.
Här är en intervju med mig på sajten Dieselpunks.org där jag förklarar varför jag skapade ordet dieselpunk utan att veta att någon annan också hade gjort det:

http://www.dieselpunks.org/profiles/blogs/interview-with-anders-blixt-dieselpunk-pioneer

Sapient

Swashbuckler
Mekanurg;n190154 said:
När det gäller sådana där pre-tDE-romaner kan jag på rak arm minnas A Transatlantic Tunnel, Hurrah av Harry Harrison, men den boken var en tekno-komedi som drev med Verne-ska troper.

Det var en av de jag tänkte på - men även "the Infernal Device" av KW Jeter (som jag hört är bra, men lite långtråkig - har inte läst den dock) och en del av Michael Moorcocks "the Warlord of the Air" och de två därpå följande böckerna. Den senare (serien) har jag läst - men det är nog den av Moorcocks serier jag gillar sämst.

Och steampunk-inslagen är si så där, som jag minns det. Ffa är den ju inte särskilt "rättrogen" eftersom berättelsen rör sig mellan flera alternativa verkligheter och flera tidpunkter inom dessa (från början på 1900-talet till ungefär när boken gavs ut på 70-talet) och då blir det bara den delen av historien som utspelar sig "på rätt tid och plats" som liksom räknas. Men jag minns att det i nummer två i serien, "the Land Leviathan", fanns mycket spännande koncept. Då är iofs premissen att de förflyttas till ett post-apokalyptiskt samhälle (i början av 1900-talet) så det är många genrer som blandas...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ond bråd död;n190167 said:
Har aldrig hört om det innan och atomicpunk har jag kanske aldrig hört om innan den här tråden.
Tja...

Ångpunk = Retroscifi med ett estetiskt uttryck baserat på teknologi och estetik framför allt i västvärlden kring sekelskiftet 1800-1900.
Dieselpunk = Retroscifi med ett estetiskt uttryck baserat på teknologi och estetik framför allt i västvärlden kring 1930-talet.
Atompunk = Retroscifi med ett estetiskt uttryck baserat på teknologi och estetik framför allt i västvärlden kring 1950-talet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Cyberpunk_derivatives En ganska bra sammanfattning av olika cyberpunkderivat...

Vimes

Sillkung
Jag tror att det är helt centralt att ha ett ordentligt intressant spekulativt innehåll i "steampunk", annars blir det bara ett ihopkok av 1800-talsstilar med roliga goggels och mässingskugghjul.

.113

Swashbuckler
Har för mig att I filmen mutant Chronicles så börjar den med något som verkar vara ångbaserade vapen

Edit: bara på tal om.. Sånt

Rhodryn

Hero
.113;n190198 said:
Har för mig att I filmen mutant Chronicles så börjar den med något som verkar vara ångbaserade vapen

Det är ju något som är lite av en del av Mutant Chronicles som värld överhuvud taget. Mutant Chronicles har nog rätt ofta haft en stämpel utav Diselpunk.

Den Mörka Symmetrin påverkat allt som har med datorer, elektroniska apparater, och avancerad teknologi, till den graden att de inte fungerar pålitligt alls. Effekterna kan vara katastrofala, och det anses att användandet av sådan teknologi drar till sig ondskan hantlangare, där av att det mesta av det har blivit förbjuden teknologi. Så det mesta i den världen tenderar att vara mer mekaniskt på ett eller annat sätt... ångmaskiner har jag för mig är en av de teknologier som används... om jag inte minns fel i alla fall. Det är därför som faktionen Cybertronics är så pass ogillade av de flesta, för de använder (eller misstänks använda) förbjuden teknologi.

Mekanurg

.113;n190198 said:

Om man tittar på trailern så är det dieselstuk med vapen och utrustning från ca WW2.

.113

Swashbuckler
Yes box, har alltid varit ett litet fan av den världen eftersom jag hade brädspelet som vi spelade flitigt I yngre åren.
Imperial ftw! (eller vad de nu hette).

Men räknas det som dieselpunk även om det är "ångbaserade" maskiner?

Jag är lite noobig I genren ;)

Zorbeltuss

Hero
krank;n190190 said:
Tja...

Ångpunk = Retroscifi med ett estetiskt uttryck baserat på teknologi och estetik framför allt i västvärlden kring sekelskiftet 1800-1900.
Dieselpunk = Retroscifi med ett estetiskt uttryck baserat på teknologi och estetik framför allt i västvärlden kring 1930-talet.
Atompunk = Retroscifi med ett estetiskt uttryck baserat på teknologi och estetik framför allt i västvärlden kring 1950-talet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Cyberpunk_derivatives En ganska bra sammanfattning av olika cyberpunkderivat...
Enligt vad jag hört utanför rollspel.nu till skillnad från vad jag har hört här så sträcker sig dieselpunk från 1920-1950 och överlappar atompunken, och att det inte är någon hård gräns, vilket jag tycker låter bättre, för de veteranerna som grundade motorcyckelgäng i USA och Storbrittanien och skapade koncepten chopper och caféracer är definitivt dieselpunk, att de kriminella element som följde inte var det är en helt annan sak, kanske att sen och tidig dieselpunk är skilda från varandra men isåfall föredrar jag definitivt de senare.

/Luna Lovegood

mirandir

Veteran
.113;n190226 said:
Yes box, har alltid varit ett litet fan av den världen eftersom jag hade brädspelet som vi spelade flitigt I yngre åren.
Imperial ftw! (eller vad de nu hette).

Men räknas det som dieselpunk även om det är "ångbaserade" maskiner?

Jag är lite noobig I genren ;)
Jag vet inte hur det är med rollspelets setting men filmen är definitivt Dieselpunk:
https://youtu.be/efBJKwjK7bk

.113

Swashbuckler
Ah jo jag hakade fast mig på ångteknologi typ men ångpunk verkar vara mer... Tidigt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Värt att nämna i sammanhanget kan vara att filmen i princip inte har något alls med spelet att göra =)

.113

Swashbuckler
krank;n190235 said:
Värt att nämna i sammanhanget kan vara att filmen i princip inte har något alls med spelet att göra =)
Det minns jag iofs är sant, tyvärr :/

Vimes

Sillkung
Rhodryn;n190258 said:
Tyckte fortfarande filmen var rätt rolig att se dock. :D
Yay! Jag gillar också Mutant Chronicles-rullen. Trodde jag var ensam om det :)

.113

Swashbuckler
Jadå men har för mig det blev rätt mycket ninjande istället för Samma stuk som starten, men å Andra sidan rätt länge sen jag såg den :)