Nekromanti Åsikter på nytt Rollspel?

Vindhand

Myrmidon
Re: Alvesta!?

Mycket enkelt svar på denna frågan.
För att det är kul. Det finns så mycket som kan ha hänt under de år som Sovjet aldrig föll och fram till datumet då de invaderar. Var skulle Sovjet vara idag med teknik, militärmakt och infrastruktur om de aldrig föll? Och hur hade Sverige sett ut? Tyskland? Polen? Vilket annat land som helst. Detaljer gör ett bra rollspel bättre. Eller?

Det beror på om det är bra detaljer eller inte :gremwink:

Jag oroade mig mest för att det gör inläsningsdelen för att alls kunna spela mycket större. Folk har en viss grundläggande uppfattning om hur det var under kalla kriget och om man bara lägger till en invasion då så kan man i princip hoppa in i spelet utan mer än en sida av "vad har hänt". Om det däremot finns 20 år eller mer av alternativ utveckling så blir det mer att läsa.

Jag är kanske bara lat :gremcrazy:

Alearoth_UBBT

Veteran

tja, vem vet. men man behöver inte ha världens utläggning med allt som berör allt. det räcker nog med det allra vktigaste. diverse årtal, och de viktigaste händelserna. så kanske det blir rätt okej ändå tillslut... =)

entomophobiac

Low Prep High Play

diverse årtal,

Jag säger såhär: är det ett historiskt/anakronistiskt spel, så använd årtal. Är det däremot ett spel som ska utspela sig "inom en snar framtid", även om det har en alternativ historia, så föreslår jag att du inte använder årtal alls. Kanske referenser till årtal som redan har ägt rum i verkligheten eller saker som ingen kan veta att de skett eller inte (hemliga operationer etc.).

Men att använda årtal i spel, som till exempel "2004; kärnvapenattack i Stockholm" är faktiskt smått fånigt. Skriv det lite mer vagt, så att läsaren kan tänka sig att det inträffar när som helst, och gör som de gjort i Wastelands - räkna tiden från efter incidenten. (I.e., År 1 Efter Bomben, År 12 Efter Bomben och så vidare.)

Bunny

Crazy like a fool

Hmm undrar hur mycket Sverige skulle påverkas ifall enda staden som förstördes var Stockholm. Antagligen inte alls så mycket som Stockholmarna tror.
Jo, precis så mycket skulle ni drabbas, era djävlar, och jag hoppas att ni inte orkar fortsätta leva!!! :gremtongue: :gremwink: