Rymdhamster
ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Vilket är vad som gjorde den tvetydig. Hade du skrivit lite mer förklarande text också hade det kanske varit glasklart.RasmusL;n52624 said:vi pratade om patriarkatet.
Vilket är vad som gjorde den tvetydig. Hade du skrivit lite mer förklarande text också hade det kanske varit glasklart.RasmusL;n52624 said:vi pratade om patriarkatet.
Jag sa ju att jag inte tog illa upp, bara att du inte uttrycker dig helt oproblematiskt. Jag väljer dock att läsa dig snällt liksom jag valde att läsa "moralpanik"-tråden snällt varför jag fortfarande inte uppfattar den som otrevlig, bara tillspetsad. Du skriver att du vill att diskussionerna ska gå till som hemma runt middagsbordet och det är precis såhär det ser ut vid mitt middagsbord med viljestarka individer som vill få fram sina budskap och finner ett nöje i att lära sig om världen genom argumentation. Ibland blir det sura miner, ibland blir det inte det men energin driver oss till att göra vår hemläxa, lära oss nya saker, bredda våra horisonter och bli bättre människor. Jag har full förståelse för att ditt middagsbord fungerar annorlunda, inget är det andra likt.anth;n52633 said:Jag ber om ursäkt om du tog illa upp, det var inte min mening att förarga någon.
Och jag ber om ursäkt igen för det jag säger nu kommer antagligen att förarga ännu mer.
Jag har inte ställt några retoriska frågor.
Jag själv har inga som helst problem att förstå eller följa modereringarna, därför blev jag nyfiken och skulle därför bli glad om du kunde svara på frågan:
"Förstår du varför Krille skrev inlägg #42?"
Som jag ser det kan du ge två svar:
1. Antingen säger du att du förstod modereringarna, men ignorerade dem. Och då har vi ett problem.
2. Eller så säger du att du faktiskt inte förstår modereringarna alls. Och då har vi ett annat, men lika stort, problem.
Jag håller inte med dig. Om något. Jag tycker inte att en otrevlig ton är till gagn för någon. Jag vill inte ha den vid mitt middagsbord. Det är inte skarp ton som ger mig energi att göra min läxa. Jag tycker inte alls att moderatorerna behöver acceptera att en tråd muterar. Jag tycker inte modereringarna var otydliga med tanke på hur trådar av den där typen brukar utvecklas och vad som brukar hända när tonen skruvas upp. Jag tycker att låsningen var i det närmaste perfekt tajmad. Om i stället *VI* tar till oss av den feedback som ges och kan ge tusan i att leverera en massa gränsfall så kommer världen att bli en vackrare plats.RasmusL;n52663 said:... hemma runt middagsbordet och det är precis såhär det ser ut vid mitt middagsbord med viljestarka individer som vill få fram sina budskap och finner ett nöje i att lära sig om världen genom argumentation. Ibland blir det sura miner, ibland blir det inte det men energin driver oss till att göra vår hemläxa, lära oss nya saker, bredda våra horisonter och bli bättre människor. ...
... Även en moderator måste förstå att diskussioner utvecklas, muterar, drar iväg på tangenter och kommer tillbaka utan att nödvändigtvis gå OT, för så fungerar samtal i vår värld, så vilken avstickare var det som åsyftades där? ...
Tycker du att modereringen ovan är tydlig? Det är den nämligen inte. ...
Tycke och smak helt enkelt.Ram;n52672 said:Jag håller inte med dig. Om något. Jag tycker inte att en otrevlig ton är till gagn för någon. Jag vill inte ha den vid mitt middagsbord. Det är inte skarp ton som ger mig energi att göra min läxa. Jag tycker inte alls att moderatorerna behöver acceptera att en tråd muterar. Jag tycker inte modereringarna var otydliga med tanke på hur trådar av den där typen brukar utvecklas och vad som brukar hända när tonen skruvas upp. Jag tycker att låsningen var i det närmaste perfekt tajmad. Om i stället *VI* tar till oss av den feedback som ges och kan ge tusan i att leverera en massa gränsfall så kommer världen att bli en vackrare plats.
Rymdhamster;n52638 said:Vilket är vad som gjorde den tvetydig. Hade du skrivit lite mer förklarande text också hade det kanske varit glasklart.
Vilket är anledningen till att jag inte anmälde inlägget (well, det och jag utgick från att moderatorerna ändå bevakade tråden med hökögon).RasmusL;n52683 said:When in doubt, ta på dig de snälla läsglasögonen!
Men vad fint för dig! Du förtjänar en guldmedalj, minst! Skämt åsido så är det inte svårt att vara generös i sina tolkningar och att framför allt inte aktivt sitta och leta efter saker att störa sig på är första steget i den riktningen!Rymdhamster;n52689 said:Vilket är anledningen till att jag inte anmälde inlägget (well, det och jag utgick från att moderatorerna ändå bevakade tråden med hökögon).
Mjaa-a... Det är ganska enkelt att avskriva det som det, men samtidigt tycker jag att självransakan ganska viktigt här. Om man ofta drar på sig varningar, avstängningar, deltar i trådar som låses och liknande, vinner man då...? Om man i trådar hamnar i hårda ordkrig som inte accepteras där man är och trots sina goda argument, hårda ord och ibland gliringar vare sig lyckas få någon att ändra åsikt eller få en djupare förståelse för den sidan av diskussionen man representerar, vad är då poängen?RasmusL;n52676 said:Tycke och smak helt enkelt.
Tro mig, våra middagsdiskussioner är minst lika givande som era. Skillnaden är att vi använder ett annat språk vid middagsbordet. Det går att säga samma sak, men med andra ord.RasmusL said:varför jag fortfarande inte uppfattar den som otrevlig, bara tillspetsad. Du skriver att du vill att diskussionerna ska gå till som hemma runt middagsbordet och det är precis såhär det ser ut vid mitt middagsbord med viljestarka individer som vill få fram sina budskap och finner ett nöje i att lära sig om världen genom argumentation. Ibland blir det sura miner, ibland blir det inte det men energin driver oss till att göra vår hemläxa, lära oss nya saker, bredda våra horisonter och bli bättre människor. Jag har full förståelse för att ditt middagsbord fungerar annorlunda, inget är det andra likt.
vi är alltså överens om att du har svårt att förstå krilles moderering,RasmusL said:Jag har läst samma texter som du, men att _förstå varför_ Krille skrev inlägg #42 är fortfarande problematiskt.
Ja och ja.RasmusL said:Kan du vara säker på i detalj vad det var Krille syftade på och ge konkreta exempel?
[...]
Tycker du att modereringen ovan är tydlig?
Usch vilket jävla stolpskott, jag blir förbannad bara av att tänka på idioten! "Oooooohhh! Det är så synd om mig som ibland blir påmind att män är extremt privilegierade samhället! Preachy bastards som måste förstöra en bra fest med att blanda in diskussioner om verkligheten! Låt mig ha mina sexposerande och underlägsna serietjejer i fred!"
Tyckte någon att författaren faktiskt hade en bra poäng!? Det var ju för fan bara motsägelsefullt skitsnack där man i ena stunden bortser helt från kontext och kultur för att försvara sunk och sedan plötslig helvänder och pekar på just samma kontext och kultur för att kritisera de som inte håller med författaren. Skärpning för fan!
Jag tycker att artikelförfattaren gör bort sig själv. Jag blir arg bara av att tänka på honom. Författaren tycks ta kritiken mot Spiderwoman personligt. Som om det inte var kritik mot serie-sexism, utan ett påhopp på den priviligerade vita manlighetenn och därmed honom själv. Han vill inte höra några andra åsikter än sina egna, då de verkar förstöra hans läsupplevelse. Han verkar vilja att att tjejer i serier ska ritas sexiga och underlägsna.
Jag tycker inte författaren har rätt en enda gång, är det någon som håller med mig om det?
Hela artikeln är motsägelsefull; ena stunden använder han kontext och kultur för att kritisera sina meningsmotståndare, för att i nästa stund ignorera samma kontext och kultur och därmed göra ungefär samma fel som han anklagar sina meningsmotståndere för.
Författaren borde skriva om artikeln; gör om, gör rätt!
Nu vet jag inte om du försöker göra ett antagande kring hur jag tänker och tycker men det tycks dels som att vi pratar om helt olika saker och dels som att du gör många felaktiga antagandenRam;n52748 said:Mjaa-a... Det är ganska enkelt att avskriva det som det, men samtidigt tycker jag att självransakan ganska viktigt här. Asså, om man ofta drar på sig varningar, avstängningar och liknande, vinner man då...? Om man i trådar hamnar i hårda ordkrig som inte accepteras där man är och trots sina goda argument, hårda ord och ibland gliringar vare sig lyckas få någon att ändra åsikt eller få en djupare förståelse för den sidan av diskussionen man representerar, vad är då poängen?
Nej, min upplevelse av att modereringarna är otydliga känns inte som att den är kopplad till det här heller. Jag tror att vi pratar om olika saker och att åtminstone ett par tre halmdockor infiltrerat samtalet.Ram said:I slutändan tycker jag att det handlar mycket om varför man är här. Jag gillar det här stället bättre än de flesta andra ställen på internet just därför att det är trevliga, kunniga personer som kan prata om många saker och hålla en god och trevlig ton och jag försöker (misslyckas ibland, men försöker) att bidra till det.
RasmusL;n52736 said:Men vad fint för dig! Du förtjänar en guldmedalj, minst!
Plus ett par tre till i samma anda.anth;n52750 said:vi är alltså överens om att du har svårt att förstå krilles moderering,
Det tvivlar jag inte på men jag skulle inte vilja byta med dig. Tycke och smak, kultur och personlighet.anth;n52750 said:Tro mig, våra middagsdiskussioner är minst lika givande som era. Skillnaden är att vi använder ett annat språk vid middagsbordet. Det går att säga samma sak, men med andra ord.
Här har vi, i ljus av vad du skriver nedan, uppenbarligen olika definition av termen "förstå". Jag har en bild av vad Krille menar som jag tror är pricksäker men då han uttryckt sig svepande så är mycket öppet för tolkning och varken du eller jag kan vara säkra, även om vi troligen dragit samma slutsatser. Sådan tolkning är givetvis nödvändig för att kunna föra ett samtal utan att hela tiden behöva gå in på detaljdjupet men när det kommer till modereringar så upplever jag att tydligt riktad moderering och exempel är vägen att gå.anth said:vi är alltså överens om att du har svårt att förstå krilles moderering,
Då förstår du mig fel och är åter igen inne på en retorik där du vill definiera vem jag är, vad jag tycker, vad jag har för förmågor, etc. Jag håller som sagt med om att tonen var hård och jag har, gång på gång, pekat ut mig själv som en av de inblandade i detta. Det är givetvis praktiskt och för det egna psyket oproblematiskt att sortera in människor som inte tycker som en själv i facket "saknar förmågan" men jag kan då kontra med att påstå att det här är en fråga där vi tycker saker, _tycker_ att modereringen var tydlig eller otydlig. Tolkningen av kommunikation och kontext är med nödvändighet subjektiv och om någon säger att den _tyckte_ att modereringen var otydlig så är det i mina ögon en väldigt... intressant reaktion att direkt anta att motparten har denna åsikt på grund av bristande förmåga att förstå.anth said:Ja och ja.
Jag är inte guds bästa barn. Tvärtom är jag ganska bra på att klampa i klaveret här på forumet.
Men säger någon till mig att det jag sa inte var så bra kan jag gå tillbaka till texten och både se och förstå att det jag skrev inte var så lyckat.
Om jag förstår dig rätt saknar du förmågan att se att det du skrivit är problematiskt ens i efterhand.
Jag upplever att varje diskussion, varje samtal har en egen kultur och ett eget språk beroende på deltagare, kontext, start och utveckling. Här har vi en diskussion som i sitt första inlägg sätter tonen med uttryck som "Social Police", "preachy, bloviating, pharisaic shit-heads bristle at the thought of lecturing you on morality", "like all great non-issues, this controversy is blown way out of proportion" etc. Tycker man inte om nivån så bör tråden dödas vid inlägg #1. Nu sker inte detta, inlägget sanktioneras och dess innehåll försvaras av moderatorer på forumet. Nivån är minst sagt långt från kongruent vilket bidrar till otydligheten i modereringen.anth said:Nedan är två texter.
Den första är din från den låsta tråden. Den är inte orsaken till modereringen, men språket i texten är opassande. Man uttrycker sig inte så i möblerade rum helt enkelt. Även om den inte ens ska föranleda till en moderering är den ett utmärkt (och det första i den låsta tråden) exempel på den otrevliga tonen.
Den andra texten säger exakt samma sak som den första men är uttryckt på ett acceptabelt sätt.
Krille;n52755 said:Nu ska vi ta tydliga exempel på vad som får mig att reagera. Antag att vi har ett infekterat ämne, som till exempel gyttjebrottning. Jag vet sedan tidigare att det är ett infekterat ämne som mer än en gång har fått ett antal kända syndare att gå helt bananas. Flera av de där syndarna har blivit avstängda som följd av eskalerade trådar om just gyttjebrottning. Då dimper några sådana här exempel ner:
Plus ett par tre till i samma anda.
Taget för sig är inget av det där över gränsen. Det är passivt-aggressivt och nedlåtande, vassa armbågar och allt sånt där, men i normala sammanhang skulle jag inte bry mig.
Men nu handlar tråden om gyttjebrottning.
Av erfarenhet vet jag att gyttjebrottning är känsligt, och lite passivt-aggressivt nedlåtande räcker för att få tråden att explodera. Då tar jag till min första åtgärd: glass. För glass är fantastiskt – det återställer blodsockret och framförallt tvingar er alla att gå från skärmen och lugna ner er ett par hekto.
Problemet är att det är ett antal sidors eskalerande till den här nivån och det är opraktiskt citera alltihop. Inte heller har jag tid att gräva fram ett citat per syndare – dels har jag ett jobb att sköta, dels måste modereringen ut nu innan ni fortsätter att eskalera. Slutligen, problemet är att temperaturen i tråden är för hög, inte enskilda inlägg.
Således blir det ett "Hörnini, ni som skriver i den här tråden, nu har ni för lågt blodsocker. Ta en paus och fika." riktat till alla deltagare.
Inklusive dig. Ja, du. Kom inte och säg att det inte gäller dig bara för att du inte nämns vid namn. Titta inte bort och låtsas som att det gällde nån annan. För det gäller dig! Gå och fika! Bums!
Jag har ännu inte gett upp om att kunna påverka. Nedkylningslåsning, helt OK, permanent låsning (som varit modellen) är jag starkt emot och jag kommer med stor sannolikhet att ge uttryck för detta även i framtiden.Dante;n52762 said:RasmusL: Behöver vi verkligen en sån här diskussion varje gång vi använder trådlåsning som nedkylningsverktyg?
Vi vet redan vad du tycker i frågan, och du vet vad vi tycker.
RasmusL;n52763 said:Jag har ännu inte gett upp om att kunna påverka. Nedkylningslåsning, helt OK, permanent låsning (som varit modellen) är jag starkt emot och jag kommer med stor sannolikhet att ge uttryck för detta även i framtiden.
För att man hoppas på förändring och ändrade åsikter, att fler ska få upp ögonen för något man upplever som ett problem/fel?MattiasLejbrink;n52764 said:Men om de du framför kritiken till säger att de redan tagit till sig kritiken, vad är då poängen med att ge uttryck för den igen gång på gång? Om jag förstår dig rätt hoppas du alltså på att kunna påverka genom att tjata? Det är inte meningen att låta nedlåtande, och jag lägger mig inte i sakfrågan, men jag förstår inte hur du resonerar?