Jag har flera alternativ hemma, och jag gissar att det kommer bli ett av dem. Ingen kommer antagligen kunna övertala mig om att köpa ett nytt spel för det här, men jag var fortfarande intresserad av vad folk hade för förslag, och några av idéerna har gett mig nya uppslag.DeBracy said:Jag tänker osökt på Jason Morningstar. Jag blev skitsur på honom en gång när han skrev i en liknande tråd på Story Games. Han tyckte att det kanske inte var så hjälpsamt att vi gav trådstartaren en lista på våra favoritspel. Så sant att jag blev lite arg och samtidigt skamsen över att ha varit med och tipsat om nåt.
Det stående rådet sedan dess: ta nåt DU gillar, din entusiasm är nog det viktigaste du kan bidra med.
Om Pathfinder är ditt naturliga svar men du är rädd att de inte skulle gilla pusslandet så kanske du kan erbjuda förgjorda rollpersoner?
Nu blir det lite sidospår från trådstarten här... men kan den generiske nybörjaren tillräckligt om 1929 för att det inte ska bli "var bilen uppfunnen? hur många fanns det? var vägnätet utbyggt då?"?Arfert said:kom just på:
Det spel som varit överlägset bäst med nybörjare för mig är CoC. Speciellt sådana som aldrig spelat förr, de bara älskar settingen (typ 1929 i mitt fall) av nån anledning. Det kombinerat med enkel BRP, folk förstår procentchanser.
*Host host* OM jag återigen får rekomendera Null state, så skrev God45 ett intressant inlägg här för en och en halv evighet sedan. En awesome kampanj om du frågar mig, även om det tekniskt sett inte fins några färdigskrivna äventyr per say, så är ju Null State formatet ganska lätt att skriva äventyr till, och ännu lättare med ett koncept som det här.弾幕 said:Sen var frågan faktiskt inte bara om vilket spel jag ska använda, utan även om någon hade tips på specifika äventyr/scenarion som skulle kunna passa och där hoppas jag fortfarande på svar
Jag tror faktiskt att Svavelvinter var det sista vi spelade tillsammans, vi kom nog inte längre än så, eller kanske han starta del 2.Bassejr said:*Host host* OM jag återigen får rekomendera Null state, så skrev God45 ett intressant inlägg här för en och en halv evighet sedan. En awesome kampanj om du frågar mig, även om det tekniskt sett inte fins några färdigskrivna äventyr per say, så är ju Null State formatet ganska lätt att skriva äventyr till, och ännu lättare med ett koncept som det här.弾幕 said:Sen var frågan faktiskt inte bara om vilket spel jag ska använda, utan även om någon hade tips på specifika äventyr/scenarion som skulle kunna passa och där hoppas jag fortfarande på svar
Om det är så att du vill spela Pathfinder, har jag fått höra mycket gott och i princip inget negativt om Jade Regent adventure path:en.
Sen om det nu är så att ni vill nostalgispela... Femte Konfluxen? Antingen om ni vill ha gamla för att köra DoD, eller om ni vill se hur det utvecklats till Fria Ligans eget rollspel.
Kan du berätta lite mer om vad det är?Robban said:Jag tänkte mest rekommendera Shadowbrook Manor. Regelsystemet i sig spelar mindre roll (även om det är bekvämt att använda LotFP eller liknande OSR för det), äventyret i sig tycker jag är viktigare, och Shadowbrook Manor är ganska bra. Det är definitivt ett roligt ställe att smyga runt i.
Jag köper nog både TotS och SbM idag för att titta närmare. Även om jag får TotS i print om ett tag...Eksem said:Ett "spökhus" med en massa balla rum och massvis att pilla med utan att det blir alltför dödligt eller komplicerat. En av mina absoluta favoritmoduler, och är tillsammans med Tower of the Stargazer det jag skulle ta med mig om någon ville testa DnD för första gången.
Nej, jag fattar inte riktigt faktiskt, men jag tror det är ett ämne för en egen tråd. Jag tror det börjar bli dags att diskutera Drama, jag känner att det kan vara (eller redan är?) ett bra teoribegrepp.Måns said:*Med story menar jag rollpersoner i ett dramatiskt sammanhang och med setting en trovärdig miljö att interagera med. Och naturligtvis går det att uppnå med alla system, men ni fattar.
Jag tror det här är ett litet sånt där missförstånd, jag tror Fiktionslek avser i kontexten Whitehack och det relaterar mer till regler som är open ended visavi rigida och huruvida detta är bra för ringrostiga spelare eller inte.krank said:Finns å andra sidan annat än mainstreamfantasy folk har gemensamma referensramar till. Som agentaction, till exempel. Så jag tycker det är felaktigt att ställa upp "mainstreamfantasy" och "läsa flera hundra sidor bok" som de enda två alternativen.
Det finns inte nödvändigtvis någon skillnad på mängden story och setting mellan Mouse Guard och Dungeons & Dragons (och dess kloner).Måns said:Har du någon aning om vad det var de gick igång på way back when? Vad är det de vill återuppleva? För egen del har det alltid varit story och setting* varför OSR inte alls faller mig i smaken. Det är ingen OSR-diss, bara att om jag skulle återvända till hobbyn och bli erbjuden det jag gillade sämst med hobbyn så skulle det bli en kort återseende.
Jag är rädd att det där är en halmdocka, men om du är intresserad av ämnet kan du kolla den här tråden istället.Rob said:Det finns inte nödvändigtvis någon skillnad på mängden story och setting mellan Mouse Guard och Dungeons & Dragons (och dess kloner).Måns said:Har du någon aning om vad det var de gick igång på way back when? Vad är det de vill återuppleva? För egen del har det alltid varit story och setting* varför OSR inte alls faller mig i smaken. Det är ingen OSR-diss, bara att om jag skulle återvända till hobbyn och bli erbjuden det jag gillade sämst med hobbyn så skulle det bli en kort återseende.
?Måns said:Jag är rädd att det där är en halmdocka, men om du är intresserad av ämnet kan du kolla den här tråden istället.Rob said:Det finns inte nödvändigtvis någon skillnad på mängden story och setting mellan Mouse Guard och Dungeons & Dragons (och dess kloner).
Jag har aldrig påstått att Mouse Guard har mer story och setting än D&D.Rob said:
Då förstår jag ännu mindre, du har alltid var intresserad av story och setting och därför gillar du inte D&D men samtidigt anser du inte att det finns mer fokus på story och setting i MG än i D&D.Måns said:Jag har aldrig påstått att Mouse Guard har mer story och setting än D&D.