Nekromanti Återintroducera folk till hobbyn

Arfert

Facit
kom just på:
Det spel som varit överlägset bäst med nybörjare för mig är CoC. Speciellt sådana som aldrig spelat förr, de bara älskar settingen (typ 1929 i mitt fall) av nån anledning. Det kombinerat med enkel BRP, folk förstår procentchanser.

chrull

Stockholm Kartell
DeBracy said:
Jag tänker osökt på Jason Morningstar. Jag blev skitsur på honom en gång när han skrev i en liknande tråd på Story Games. Han tyckte att det kanske inte var så hjälpsamt att vi gav trådstartaren en lista på våra favoritspel. Så sant att jag blev lite arg och samtidigt skamsen över att ha varit med och tipsat om nåt.

Det stående rådet sedan dess: ta nåt DU gillar, din entusiasm är nog det viktigaste du kan bidra med.

Om Pathfinder är ditt naturliga svar men du är rädd att de inte skulle gilla pusslandet så kanske du kan erbjuda förgjorda rollpersoner?
Jag har flera alternativ hemma, och jag gissar att det kommer bli ett av dem. Ingen kommer antagligen kunna övertala mig om att köpa ett nytt spel för det här, men jag var fortfarande intresserad av vad folk hade för förslag, och några av idéerna har gett mig nya uppslag.

Sen var frågan faktiskt inte bara om vilket spel jag ska använda, utan även om någon hade tips på specifika äventyr/scenarion som skulle kunna passa och där hoppas jag fortfarande på svar :gremlaugh:

Feuflux

omjonasson.se
Arfert said:
kom just på:
Det spel som varit överlägset bäst med nybörjare för mig är CoC. Speciellt sådana som aldrig spelat förr, de bara älskar settingen (typ 1929 i mitt fall) av nån anledning. Det kombinerat med enkel BRP, folk förstår procentchanser.
Nu blir det lite sidospår från trådstarten här... men kan den generiske nybörjaren tillräckligt om 1929 för att det inte ska bli "var bilen uppfunnen? hur många fanns det? var vägnätet utbyggt då?"?

Och hur fungerar det att förklara Sanity-grejen? "Alltså ni SKA gå in det superläskiga huset med monster i och bli galna, ni får inte fly för då faller hela scenariot".

Av de (ytterst få) spel jag äger så är CoC det jag skulle välja om jag skulle demo-spela för nybörjare, men jag är inte helt övertygad hur bra val det är (och jag skulle definitivt spela i nutid, för jag har alldeles för dålig koll på 1929 för att vara bekväm).

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Till den generiske nybörjaren säger man att det är som Mumien-filmerna. Nära nog och så är det bara att köra. :) Rent allmänt tycker jag att det funkar rätt bra att hänvisa till populärkultur som snabb genväg.

Bassejr

Hero
弾幕 said:
Sen var frågan faktiskt inte bara om vilket spel jag ska använda, utan även om någon hade tips på specifika äventyr/scenarion som skulle kunna passa och där hoppas jag fortfarande på svar :gremlaugh:
*Host host* OM jag återigen får rekomendera Null state, så skrev God45 ett intressant inlägg här för en och en halv evighet sedan. En awesome kampanj om du frågar mig, även om det tekniskt sett inte fins några färdigskrivna äventyr per say, så är ju Null State formatet ganska lätt att skriva äventyr till, och ännu lättare med ett koncept som det här.

Om det är så att du vill spela Pathfinder, har jag fått höra mycket gott och i princip inget negativt om Jade Regent adventure path:en.

Sen om det nu är så att ni vill nostalgispela... Femte Konfluxen? Antingen om ni vill ha gamla för att köra DoD, eller om ni vill se hur det utvecklats till Fria Ligans eget rollspel.

chrull

Stockholm Kartell
Bassejr said:
弾幕 said:
*Host host* OM jag återigen får rekomendera Null state, så skrev God45 ett intressant inlägg här för en och en halv evighet sedan. En awesome kampanj om du frågar mig, även om det tekniskt sett inte fins några färdigskrivna äventyr per say, så är ju Null State formatet ganska lätt att skriva äventyr till, och ännu lättare med ett koncept som det här.

Om det är så att du vill spela Pathfinder, har jag fått höra mycket gott och i princip inget negativt om Jade Regent adventure path:en.

Sen om det nu är så att ni vill nostalgispela... Femte Konfluxen? Antingen om ni vill ha gamla för att köra DoD, eller om ni vill se hur det utvecklats till Fria Ligans eget rollspel.
Jag tror faktiskt att Svavelvinter var det sista vi spelade tillsammans, vi kom nog inte längre än så, eller kanske han starta del 2.

Hursomhelst sålde jag hela konfluxen-samlingen för bara några månader sedan, så det är inte troligt att det blir det :gremsmile:

chrull

Stockholm Kartell
Jag tror jag har bestämt mig för att köra fantasy i alla fall.

Funderar på Lotfp, Pathfinder E6 (förenklad version där man inte levlar högre än level 6) eller Dungeon World.

Lotfp är enkelt och det borde gå lätt att anpassa en hel hög gamla klassiska äventyr till det. Förslag? En nackdel är att jag kan riskera att alienera vissa av spelarna eftersom jag kommer ha svårt att inte göra det riktigt weird när jag äntligen får släppas lös med Lotfp...
Pathfinder kan jag bra och genom att limitera det till E6 behöver inte spelarna oroa sig för att plugga feats, planera någon slags utveckling av sina karaktärer redan från början eller liknande. Nackdelen är väl att jag redan spelleder PF i en annan grupp och riskerar att tröttna. Men en möjlig fördel är att jag helt enkelt skulle kunna plocka delar av den kampanjen...
Dungeon World är jokern. Kommer nog kräva mer av mig som SL både innan jag startar och under spelandet.

Robban

Hero
Jag tänkte mest rekommendera Shadowbrook Manor. Regelsystemet i sig spelar mindre roll (även om det är bekvämt att använda LotFP eller liknande OSR för det), äventyret i sig tycker jag är viktigare, och Shadowbrook Manor är ganska bra. Det är definitivt ett roligt ställe att smyga runt i.

chrull

Stockholm Kartell
Robban said:
Jag tänkte mest rekommendera Shadowbrook Manor. Regelsystemet i sig spelar mindre roll (även om det är bekvämt att använda LotFP eller liknande OSR för det), äventyret i sig tycker jag är viktigare, och Shadowbrook Manor är ganska bra. Det är definitivt ett roligt ställe att smyga runt i.
Kan du berätta lite mer om vad det är?

Eksem

Champion
Ett "spökhus" med en massa balla rum och massvis att pilla med utan att det blir alltför dödligt eller komplicerat. En av mina absoluta favoritmoduler, och är tillsammans med Tower of the Stargazer det jag skulle ta med mig om någon ville testa DnD för första gången.

chrull

Stockholm Kartell
Eksem said:
Ett "spökhus" med en massa balla rum och massvis att pilla med utan att det blir alltför dödligt eller komplicerat. En av mina absoluta favoritmoduler, och är tillsammans med Tower of the Stargazer det jag skulle ta med mig om någon ville testa DnD för första gången.
Jag köper nog både TotS och SbM idag för att titta närmare. Även om jag får TotS i print om ett tag...

Mogger

Hipsteranka
Har du någon aning om vad det var de gick igång på way back when? Vad är det de vill återuppleva? För egen del har det alltid varit story och setting* varför OSR inte alls faller mig i smaken. Det är ingen OSR-diss, bara att om jag skulle återvända till hobbyn och bli erbjuden det jag gillade sämst med hobbyn så skulle det bli en kort återseende.

Jag har ingen aning om vad du bör välja, för mina goto-spel faller utanför dina kriterier :gremsmile: Eller, Mouse Guard förresten.

*Med story menar jag rollpersoner i ett dramatiskt sammanhang och med setting en trovärdig miljö att interagera med. Och naturligtvis går det att uppnå med alla system, men ni fattar.

Eksem

Champion
Måns said:
*Med story menar jag rollpersoner i ett dramatiskt sammanhang och med setting en trovärdig miljö att interagera med. Och naturligtvis går det att uppnå med alla system, men ni fattar.
Nej, jag fattar inte riktigt faktiskt, men jag tror det är ett ämne för en egen tråd. Jag tror det börjar bli dags att diskutera Drama, jag känner att det kan vara (eller redan är?) ett bra teoribegrepp.

Eksem

Champion
krank said:
Finns å andra sidan annat än mainstreamfantasy folk har gemensamma referensramar till. Som agentaction, till exempel. Så jag tycker det är felaktigt att ställa upp "mainstreamfantasy" och "läsa flera hundra sidor bok" som de enda två alternativen.
Jag tror det här är ett litet sånt där missförstånd, jag tror Fiktionslek avser i kontexten Whitehack och det relaterar mer till regler som är open ended visavi rigida och huruvida detta är bra för ringrostiga spelare eller inte.

I Whitehack så har man istället för t.ex. Race något som heter Groups. Där Race i t.ex. AD&D är en uppsättning regler som gäller för din rollperson (Dvärgar kan alltid känna av lutning på golvet, etc), så är Groups i Whitehack mer open ended, där spelledaren och spelaren tillsammans avgör huruvida att man är en Dvärg är en fördel eller en nackdel eller varken eller i varje given situation.

Jag förde fram att det KAN vara fördelaktigt med ett mer strikt regelsystem a la "Dvärgar har följande X förmågor" för spelare som inte spelat på ett tag (detta är ren spekulation, jag har ingen aning), medan Fiktionslek menade att det finns så många allmänt kända settings (t.ex. "mainstream fantasy") att spelarna antagligen har tillräckligt underlag för att veta vad t.ex. en Dvärg borde klara av och inte klara av utan att ha en lista över förmågor.

Så mainstream fantasy-argumentet i det här fallet gäller även för agentaction eller vad man nu väljer för setting där arketyperna är bekanta för spelargruppen.

Rob_UBBT

Warrior
Måns said:
Har du någon aning om vad det var de gick igång på way back when? Vad är det de vill återuppleva? För egen del har det alltid varit story och setting* varför OSR inte alls faller mig i smaken. Det är ingen OSR-diss, bara att om jag skulle återvända till hobbyn och bli erbjuden det jag gillade sämst med hobbyn så skulle det bli en kort återseende.
Det finns inte nödvändigtvis någon skillnad på mängden story och setting mellan Mouse Guard och Dungeons & Dragons (och dess kloner).

Mogger

Hipsteranka
Rob said:
Måns said:
Det finns inte nödvändigtvis någon skillnad på mängden story och setting mellan Mouse Guard och Dungeons & Dragons (och dess kloner).
Jag är rädd att det där är en halmdocka, men om du är intresserad av ämnet kan du kolla den här tråden istället.

Rob_UBBT

Warrior
Måns said:
Rob said:
Jag är rädd att det där är en halmdocka, men om du är intresserad av ämnet kan du kolla den här tråden istället.
?

Rob_UBBT

Warrior
Måns said:
Jag har aldrig påstått att Mouse Guard har mer story och setting än D&D.
Då förstår jag ännu mindre, du har alltid var intresserad av story och setting och därför gillar du inte D&D men samtidigt anser du inte att det finns mer fokus på story och setting i MG än i D&D.