Nekromanti Återintroducera folk till hobbyn

chrull

Stockholm Kartell
Måns said:
Har du någon aning om vad det var de gick igång på way back when? Vad är det de vill återuppleva? För egen del har det alltid varit story och setting* varför OSR inte alls faller mig i smaken. Det är ingen OSR-diss, bara att om jag skulle återvända till hobbyn och bli erbjuden det jag gillade sämst med hobbyn så skulle det bli en kort återseende.

Jag har ingen aning om vad du bör välja, för mina goto-spel faller utanför dina kriterier :gremsmile: Eller, Mouse Guard förresten.

*Med story menar jag rollpersoner i ett dramatiskt sammanhang och med setting en trovärdig miljö att interagera med. Och naturligtvis går det att uppnå med alla system, men ni fattar.
Jag siktar på det du menar med story. Dramatik, en trovärdig miljö. Dessutom spänning, mystik och stor valfrihet. Därför blir det nog OSR.

chrull

Stockholm Kartell
Måns said:
Rob said:
Jag har aldrig påstått att Mouse Guard har mer story och setting än D&D.
För egen del har det alltid varit story och setting* varför OSR inte alls faller mig i smaken.
Sen säger du att du rekommenderar MG. Jag har svårt att inte tolka det precis som Rob gör.

Mogger

Hipsteranka
弾幕 said:
Sen säger du att du rekommenderar MG. Jag har svårt att inte tolka det precis som Rob gör.
Herregud...

Jag skrev dessutom:
Och naturligtvis går det att uppnå med alla system
Eller hur?

Men nej, jag uppskattar inte OSR-spelande (så som jag uppfattar det och har spelat det: dungeons, hög dödlighet, fantasy, gonzo, fällor, hexcrawl, låg realism m.m.), vilket knappast kan anses vara något konstigt. Vi gillar alla olika saker. Det är som sagt inte en diss av OSR. Jag uppskattar det bara inte. Har aldrig gjort.

Jag rekommenderade MG eftersom jag tyckte att det passade dina önskemål, inte för att det har mer story och setting än D&D. Det är er helt egna grundlösa tolkning.

Men du får ärligt talat spela vad du vill med vilka du vill, och tycka vad du vill. Men lägg inte ord i min mun eller tillskriv mig åsikter som jag inte har, tack.

chrull

Stockholm Kartell
Måns said:
弾幕 said:
Herregud...

Nej, jag uppskattar inte OSR-spelande (så som jag uppfattar det och har spelat det: dungeons, hög dödlighet, fantasy, gonzo, fällor, hexcrawl, låg realism m.m.), vilket knappast kan anses vara något konstigt. Vi gillar alla olika saker. Det är som sagt inte en diss av OSR. Jag uppskattar det bara inte. Har aldrig gjort.

Jag rekommenderade MG eftersom jag tyckte att det passade dina önskemål, inte för att det har mer story och setting än D&D. Det är er helt egna grundlösa tolkning.

Men du får ärligt talat spela vad du vill med vilka du vill, och tycka vad du vill. Men lägg inte ord i min mun eller tillskriv mig åsikter som jag inte har, tack.
Jag ville bara förstå vad du menar, något jag fortfarande inte riktigt gör. Jag har förstått att du inte gillar OSR. Jag har förstått att du gillar MG. Den första anledningen till att du inte rekommenderade OSR var att du gillade vad du definerade som story och setting och då är det väl inte så konstigt att vi uppfattar det som att du anser att OSR inte uppfyller dina krav med story och setting?
Och det du föreslår faktiskt gör det?
Det var inte mening att få dig att känna dig attackerad i vilket fall som helst.

Tack för förslaget om MG, men det är ett spel med tendenser för rådslagsspelande och med gigantisk risk för att behöva avbryta all dramatik med regelförklaringar. Dessutom i en värld som är lika intressant som en Garfield-stripp en måndag. :gremsmile:

gruntl

Veteran
弾幕 said:
Dungeon World är jokern. Kommer nog kräva mer av mig som SL både innan jag startar och under spelandet.
Jag rekommenderar DW starkt. Jag spelledde det med en grupp återvändare (eller mer en mix av aktiva och återvändare) för ett tag sen och det gick grymt bra.

Du har rätt i att det krävs mycket av SL när man spelar Dungeon World, men det som krävs är i första hand improvisationsförmåga. Förberedelser innan första mötet kan du göra på en halvtimme. När man väl har börjat lira kan det krävas lite mer, men det är inte på samma nivå som D&D.

Det som gör att det funkar bra med nybörjare (och återvändare) är att det för spelarna är väldigt lite regler att bry sig om. Man berättar bara vad karaktären du spelar gör sen får SL avgöra om ett "move" triggas eller inte. Det gör att väldigt lite tid under en spelomgång går åt till spelmekanik och mer tid kan ägnas åt berättelsen eller rollspelande.

chrull

Stockholm Kartell
gruntl said:
弾幕 said:
Dungeon World är jokern. Kommer nog kräva mer av mig som SL både innan jag startar och under spelandet.
Jag rekommenderar DW starkt. Jag spelledde det med en grupp återvändare (eller mer en mix av aktiva och återvändare) för ett tag sen och det gick grymt bra.

Du har rätt i att det krävs mycket av SL när man spelar Dungeon World, men det som krävs är i första hand improvisationsförmåga. Förberedelser innan första mötet kan du göra på en halvtimme. När man väl har börjat lira kan det krävas lite mer, men det är inte på samma nivå som D&D.

Det som gör att det funkar bra med nybörjare (och återvändare) är att det för spelarna är väldigt lite regler att bry sig om. Man berättar bara vad karaktären du spelar gör sen får SL avgöra om ett "move" triggas eller inte. Det gör att väldigt lite tid under en spelomgång går åt till spelmekanik och mer tid kan ägnas åt berättelsen eller rollspelande.
Jo, jag är sugen på att köra DW, men ingen av spelarna har spelat något liknande och jag är nybörjare (har bara spelat AW/DW en gång var). Den här gången får DW vänta. Vill gärna att spelarna ska ha skitkul direkt och därför senare vara sugna på att spela mer och testa mer nya saker.

Halken

Veteran
En kväll med pregen oldschool och simpelt äventyr, något som folk var med om. För att bara återintroducera folk till situationen. Komma på vad det var som var så kul med att sitta runt ett bord och rulla tärningar (skämta med sina polare och äta godis).

Sen vet jag inte, men jag tror att det är viktigt att kasta in folk i en "Just ja, det var det här som var så jävla kul med den här hobbyn"-kväll.

chrull

Stockholm Kartell
Halken said:
En kväll med pregen oldschool och simpelt äventyr, något som folk var med om. För att bara återintroducera folk till situationen. Komma på vad det var som var så kul med att sitta runt ett bord och rulla tärningar (skämta med sina polare och äta godis).

Sen vet jag inte, men jag tror att det är viktigt att kasta in folk i en "Just ja, det var det här som var så jävla kul med den här hobbyn"-kväll.
Precis vad målet är!

Björn Kauppi

Veteran
Skulle du kanske se efter vad de spelade när de var som mest aktiva? Antingen är det nostalgi man söker sig till, eller nåt som är en uppsittarkväll med gemensam chipsorgie/matlagning man vill ha. Ta reda på vad förutsättningarna är. Om jag vill ha nostalgi tittar jag på svenska Mutant, Mutant 2, Efter Ragnarök (valda delar) och sajten Pyris Patrioter. Eller varför inte Drakar och Demoner Expert? Det var största svenska spelet i början på nittitalet.

Clercon

Veteran
Jag har också funderat en del kring vad man skulle använda för regler omo man återintroducerade sina gamla kompisar till rollspelens glada värld. Har dock inte gjort det än, men har introducerat mina barn, viktigt att tänka på återväxten.
Jag tror att det är viktigt att välja något som är så enkelt som möjligt så att man kan fokusera på spelandet och inte reglerna, det gäller i båda fallen (barn/gamla spelare) tror jag. Sen kan man gå mot mer komplexitet när man ser att de är intresserade och vill ha mer. Jag började med Fantasy! som är lätt att förstå, korta regler och att göra en karaktär går fort. Visst det är en del tärningar, men man kan inte få allt :gremsmile:
Vill du annars spela DoD av nostalgiska själ så kan du alltid ladda hem det du behöver från Riot minds . De delar ju numera ut allt (utom konfluxsviten) gratis.

chrull

Stockholm Kartell
Det ska mycket till för att jag skulle börja spel(led)a ett BRP-spel igen tror jag. CoC kanske exkluderat.

Att jag nyss sålde av exakt allt gammalt svenskt BRP jag ägde är en av flera anledningar till det :gremsmile:

chrull

Stockholm Kartell
Vi kommer börja med Lotfp:WFRP i ett (mystic) Europa tidigt 1600-tal. Det kommer vara mystiskt, läskigt och farligt.

Det kommer att likna vad de spelat tidigare, men mer främmande, osäkert och mystiskt. För att de är nybörjare kommer de nog få max HP vid level 1, grundegenskaper med 4d6 (ta bort sämsta) så kanske de överlever ett tag i alla fall.

Funderar på att börja med House of Rogat Demazien ( http://fomalhaut.lfg.hu/2010/05/04/the-house-of-rogat-demazien/ ) och Tower of the Stargazer ( http://www.lotfp.com/store/ToweroftheStargazerPDF ) för att senare eventuellt följa upp med Better Than Any Man ( http://rpg.drivethrustuff.com/product/116452/Better-Than-Any-Man ).

Shadowbrook Manor är ett annat alternativ, men det och Tower of the Stargazer är nära på samma äventyr, fast Shadowbrook är en slapstick-komedi med gott om göteborgsvitsar och Tower of the Stargazer är 90-tals versionen där allt är mörkare, mer våldsamt och dödligare.

Funderar också på om jag ska slänga in ett äventyr baserat på Emily Carrolls "His Face All Red" ( http://emcarroll.com/comics/faceallred/01.html ) i mitten någonstans.

Jag skriver en krönika eller något när vi spelat första gången om någon är intresserad av hur det går :gremsmile:

Eksem

Champion
Låter så jävla fett, får man vara med eller? (obs, inte riktig fråga, men troligtvis kommer jag att köra en närapå identisk kampanj längre fram)

chrull

Stockholm Kartell
Eksem said:
Låter så jävla fett, får man vara med eller? (obs, inte riktig fråga, men troligtvis kommer jag att köra en närapå identisk kampanj längre fram)
Om det går bra funderar jag på att köra liknande grejjer på något repetikon eller så i framtiden...

chrull

Stockholm Kartell
Rapport

Sådär, då var första spelmötet avklarat.

Det blev alltså Lamentations of the Flame Princess och äventyret The House of Rogiat Demazien (från http://www.judgesguild.com/fans/index.html) vilket är ett Heist-äventyr av typen "rik köpman verkar ha försvunnit, det måste finnas skatter i hans övergivna hus!"
Det finns skatter, och gargoyler, magiskt mörker, vatten som förtrollar dig, save or die-gift och dessutom en kult av bajsinlindade tiggare som i vissa fall direkt återuppstår som zombies om man slår ihjäl dem i källaren!
Eftersom det är alldeles för mycket klassisk fantasy i äventyret för vad jag ville ha så fick det anpassas lite. Zothay i fantasyvärlden blev till en ännu ej namngiven stad i södra tyskland ca 1630. Köpmannen från fantasilandia blev en jude, och de tre fattiga tonårngarna fick ett jobb om att hämta tillbaka två dyrbara böcker från två excentriska män. Rogiat Demazien hade en av dem. Den andra finns i något slags torn inne i Schwarzwald. ("Han är ju såklart fyrvaktare! -"Inne i en skog?" -"Jag sa inte att han var särskilt bra på sitt jobb...")
Rollpersonerna rullades ihop på 15 minuter samtidigt som jag förklarade reglerna och grundpremissen. Trots 4d6 (drop lowest) fick två av spelarna slå om eftersom de fick en negativ totalmod. Endast en av spelarna klarade av att slå fram hp över minimumkravet för sin klass.

Några timmar senare hade de hittat boken och hade totalt 3 hp kvar i gruppen. En nära TPK-upplevelse skrämde upp dem rejält.
Det var en TPK, men de slogs mot en illusion som bara gav illusionskada, så de vaknade efter en timme...
Att slåss mot levande mannekänger gjorde dem fruktansvärt obekväma. Bitarna av mörka trädgrenar lindade med rött snöre de hittade i en hemlig garderob blev de rädda för. Den uppenbart magiska cirkeln i källaren gjorde att de inte ville gå in i rummet alls. Och den ganska uppenbart magiska kristallen de hittade i ett skrin på övervåningen har de ingen aning om vad de ska göra med. Hur säljer/identifierar man magiska föremål i Tyskland 1630? UTAN att brännas som häxa alltså...

Alla gillade det. Gruppen tog till sig Matthew J Finchs fyra OSR Zen-moments direkt (Rulings not Rules, Player Skill not Character Abilities, Batman not Superman, Forget Game Balance) utan att de behövdes nämnas. De enkla och snabba reglerna uppskattades, men framförallt uppskattades det att spela i en bekant men mystisk värld. Att motståndet inte kommer handla om orcher och gobliner, utan snarare okända monstrositeter och varelser från folktron mitt i ett Europa i brand av krig var alla intresserade av.

Tydligen blev det tillräckligt populärt för att det blir dags igen, redan nästa söndag.

chrull

Stockholm Kartell
Re: Rapport

Förövrigt har jag alltså nu en vecka på mig att placera ut staden, Tornet i Tower of the Stargazer på en karta och eventuellt bestämma mig för vad mer jag kan placera i närheten.

Vad är ett bra tyskt namn på Pembrooktonshire? Och vad odlar man i södra tyskland som kan ersätta majsen vid en viss fågelskrämma?

Cybot

Mest spelbar
Re: Rapport

弾幕 said:
Förövrigt har jag alltså nu en vecka på mig att placera ut staden, Tornet i Tower of the Stargazer på en karta och eventuellt bestämma mig för vad mer jag kan placera i närheten.

Vad är ett bra tyskt namn på Pembrooktonshire? Och vad odlar man i södra tyskland som kan ersätta majsen vid en viss fågelskrämma?
1. Waldsdorf? Det finns ju ingen kust i södra tyskland, så en direktöversätning hade ju inte funkat (pembrooktonshire är fö ett riktigt kasst namn på en stad. Ett shire är ju ett område!).
2. Solrosor, Solrosor är höga och kan antingen vara en symbol för idyll eller rent ut sagt creepy (de vänder sig efter solen, men om de börjar vända sig efter dig?).