Nekromanti Översätta CoC förmulären

MrG

Swashbuckler
Re: Bluffa

Framgår det inte ganska tydligt att "Fast Talk" inte är något som består någon längre tid, medans "Persuade" däremot gör det? (Jag har ingen bok tillgänglig att kolla i.)
Jo, det framgår *tjuvtittar i reglerna för säkerhets skull*, det är det jag kan ha emot att döpa det till Bluff, fast när jag tänker efter var det väll så det var i gamla svenska rollspel, att man hade Bluff och Övertala som översättningarna på det?

Hm, själv tycker jag att en bluff kan funka länge, som någon redan påpekat med en pokerliknelse, där bluffen om den inte blir synad, aldrig blir avslöjad. Eller en taskig affär med lite tur aldrig avslöjas av köparen.
I CoC som jag ser det kan du kränga en falsk pryl med; fast talk , som en snabb affär, men den kommer bli genomskådad (oftast av ett lyckat ideslag strax efter),
eller med persuade och då kommer köpare tro på affären tills dess någon motbevisar den
alternativ kan du använda bargin , får förmodligen inte samma pris, men ett bra värde för det du säljer även om kunden vet att det är en kopia
skulle också kunna se argumentet med cretid rating och hävda att man använder det för att vara god för sitt ord :gremsmile:

För mig kan det mesta av det hamna under begreppet bluff, även om det i CoC finns massa färdigheter för olika varianter av det.

Eksem

Champion
I mina kvarter...

...så innebär "jiddra" något helt annat än det som avses med "fast talk". Det är mer att stöka till, söka bråk, utmana, testa, tjafsa, osv. Du övertygar ingen med ett jidder.

PAX

Jordisk Äventyrare
Men Fast Talk i CoC är just att bluffa sig fram eller att övertyga någon om att utföra något de egentligen inte skulle göra om de får tid att tänka över situationen. Att använda ett färdighetsslag här borde dessutom modifieras beroende på hur bra SL anser att spelaren har lagt orden (rollspelat).

I CoC finns även färdigheten Persuade som är en form av att övertyga någon om något. Detta sker under en längre tid och kan naturligtvis handla om falska (bedrägeri?) eller sanna uppgifter.

PAX

Jordisk Äventyrare
"Prata bort" eller "Snacka bort" tycker jag passar utmärkt. Troligen bättre än Bluffa. Men jag antar att vi 70-talister kommer hänga kvar vid Bluffa...

MrG

Swashbuckler
Snacka omkull?

"Prata bort" eller "Snacka bort" tycker jag passar utmärkt. Troligen bättre än Bluffa. Men jag antar att vi 70-talister kommer hänga kvar vid Bluffa...
Hmm... bra tänkte, snacka omkull skulle jag nog säga om jag översatte en mening med fast talk i. Kanske skulle fråga de vänner som man har som jobbar med översättning också :gremwink:

PAX

Jordisk Äventyrare
"Kreditvärdighet" får man ju kalla kårar av... Jag hade nog plockat bort den färdigheten för rollpersoner men behållt den för SLPs.

PAX

Jordisk Äventyrare
Re: Snacka omkull?

Jag som skrev fel naturligtvis. Snacka omkull ska det ju vara...

Man kan Bluffa sig genom livet men Snacka omkull sig genom livet är lite svårare. Men ibland lyckas man...