Nekromanti Översättningar av Eberron-ord

Lindenius

Swashbuckler
Blöpp

Det är svårt att översätta när man inte vet vad orden står för.

Dragonmark Drakmark (om plats)
Changeling Hamnskiftare
Warforged Krigshärdad
Dragonshard drakskörd
Action Point Handlingar

//erik. ja en del blir mer ljudmässiga översättningar, men de funkar tycker jag.

Eksem

Champion
Ja, du var ju helt fel ute...

På allihop, utom Changeling då. :gremlaugh:

Det krävs nog att man är bekant med Eberron för att kunna hjälpa mig i den här tråden, jag tog dessutom bara upp några av de uttryck som finns i spelvärlden, jag fick nog inte ens med alla de viktiga heller (fast de flesta, i alla fall). Jag hade hoppats lite att någon faktiskt kunde sitt Eberron, och därmed också kunnat fylla i de uttryck som är viktiga i spelvärlden som jag själv inte hade med här.

I vilket fall:

Dragonmark: Ett slags magiskt födelsemärke. De som har ett sådant tillhör en av de tolv Dragonmarked Houses, familjer som med sina magiska egenskaper fått enormt inflytande ekonomiskt och därmed också politiskt i Eberron.

Det är bara en av många referenser till drakar i spelvärlden, drakar är inte bara magiska vidunder i Eberron, utan är också själva gudarna, ja, t.o.m grunden för det stoff som världen består av.

Changeling: En korsning mellan Doppelgangers och Humans, som blivit en egen ras.

Warforged: Tänkande och självständiga levande konstruktioner. En slags mänskliga, magiska robotar. De byggdes för att användas i krig, men har efter att Last War avslutades, fått skapa sig själva andra sätt att få en plats i Eberrons samhällen.

Dragonshard: Magiska kristaller.

Action Point: I Eberron används något som heter Action Points. Du får ett visst antal sådana per Level. Om du ska slå ett kritiskt slag, alltså ett extra viktigt tärningsrull, kan du offra en Action Point för att få lägga till resultatet av 1D6 till ditt D20-slag. Det går också att med vissa nya Feats använda Action Points för att köpa extra rundor under strid, och mycket annat.

Lindenius

Swashbuckler
Nytt försök

Jamen nu så blev det ju lättare

Dragonmark Gudsmärkt, alternativt bara utvald
Warforged Automat eller Avsjälad, Krigarsjäl
Dragonshard drakskörd funkar fortfarande eller varför inte gudasäd, drakblod
Action Point Hjältepoäng

//erik. lyssnar på Hoven Droven… snart

Foggmock

Myrmidon
Vi körde med:

Dragonmark - Drakmärkt ("han är drakmärkt", "hon är en av de drakmärkta" etc)
Changeling - Skiftare
Warforged - "råbbåt" (vi hade inget bra ord, alla stridshärdad och kampsmidd lät så krystade)
Dragonshard - Draksten/ar
Action points - Hjältepoäng

Mattis

Swordsman
Re: Nytt försök

Automat var ju klockrent! Aah! Jag snor den direkt, tackar :gremlaugh: